Alexander CD schreef:mayflower schreef:Ik heb toch altijd begrepen dat God de Schepper is van ieder Schepsel, maar dat God alleen particulier de Vader is van de gelovigen ofwel zijn uitverkorenen.
Romeinen 4:15
Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!
Galaten 4:6
En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!
Mayflower, net als de verloren zoon hebben we de erfenis verspeelt, nu is alles genade in Christus, die het voor de Zijnen terugverdiende, dat is de enige reden(anders kan ik de schrift niet lezen) dat God in liefde naar ons omziet.
We zijn idd aangenomen kinderen.
Mayflower en Alexander CD,
Hier ben ik het geheel mee eens.
Maar waarom wordt dat - in elk geval door Alexander - voortdurend in stelling gebracht tegen een algemene nodiging of aanbod door het Evangelie. Deze algemene nodiging of aanbod vinden we in onze belijdenissen (D.L., Westminster Confessie en Geneefse Catechismus). Deze nodiging / aanbod is geheel niet in strijd met de particuliere genade. Alexander zet hier steeds heel scherp een tegenstelling neer. Die er echter niet is.
- We moeten onderscheid maken tussen (a) een algemene liefde die God heeft tot de gehele schepping en (b) Zijn particuliere liefde die Hij betoont in Christus aan degenen die uit louter genade heeft uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken in (a) de uitwendige roeping en nodiging en de aanbieding van Christus in het Evangelie enerzijds en (b) de krachtdadige, inwendige roeping of toepassing van het Evangelie die Hij alleen betoont aan Zijn uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken tussen (a) de algemene gift van Christus aan het menselijk geslacht en (b) het particuliere geven van Christus aan uitsluitend de uitverkorenen.
Enzovoort. Maar niet, zoals Alexander CD steeds doet, het één uitspelen tegen het ander.
Mayflower, ik hoop toch dat je het met mij eens zult zijn, of niet? Wat ik hierboven neerschrijf is toch ook wat ik voortdurend lees in de door jou geliefde puriteinen.
En Alexander, waarom ga je niet in op mijn vraag om nu eens uit te leggen wat jij verstaat onder de uitwendige roeping. En ook waarom jij het woord 'aanbod' of 'aangeboden' zoals we zelfs in de genoemde belijdenissen vinden, afwijst. Alleen het feit dat het woord zo niet in de Bijbel staat, is wat dat betreft niet voldoende. De Bijbel geeft vele voorbeelden van nodigingen van het Evangelie aan alle hoorder. En wanneer je liever spreekt van nodiging dan van aanbod, dan vind ik het ook goed, hoor. Maar ook de nodiging aan alle hoorders heb je een- en andermaal ontkend.
Z.