Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Hoofdstuk 1, artikel 16 van de Dordtse Leerregels. Wat een bijzonder mooi artikel! In onze belijdenisgeschriften zit goud verborgen!
Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Wat het was wist hij zelf niet. De preek legde beslag. Rondom me werd verondersteld dat hij het beroep zou moeten aannemen. Hij was heel ernstig, de last was hem door God opgebonden. De mensen die het hebben gehoord vonden het allemaal iets bijzonders. En zeker, er komt ook wat, is het niet wat wij verwachten, maar het kan zo niet doorgaan...Gijs83 schreef:'s-morgens een zeer ernstige voorbereidingspreek op het Heilig Avondmaal over Jesaja 49:1-9. Dominee had afgelopen week erg geworsteld over wat er deze week of de komende tijd te gebeuren. Hij wist niet wat, maar moest zich duidelijk vrijmaken van het bloed van de hoorders. Wellicht heeft -DIA- hier nog wat aan toe te voegen.
Tenslotte is en blijft het een persoonlijke zaak - is mijn ziel gered, zal het goed zijn als Hij u zal onderzoeken?
-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zoiets heet woordverdraaiing...henriët schreef:Alle postings van vorige week ten spijt.. betreffende minder positieve klanken van de HC

Ik hoop dat het ècht iets uitwerkt. Ben eerder bang dat nu het grootste deel van de gemeente zit te gissen waar het over gaat. Het klinkt zeker als "iets bijzonders", maar was het nog meer?Gijs83 schreef:'s-morgens een zeer ernstige voorbereidingspreek op het Heilig Avondmaal over Jesaja 49:1-9. Dominee had afgelopen week erg geworsteld over wat er deze week of de komende tijd te gebeuren. Hij wist niet wat, maar moest zich duidelijk vrijmaken van het bloed van de hoorders. Wellicht heeft -DIA- hier nog wat aan toe te voegen.
-DIA- schreef:De mensen die het hebben gehoord vonden het allemaal iets bijzonders.
Ik moet zeggen dat ik het heel vaag vind klinken, beetje mystiek. Zo zal het waarschijnlijk niet bedoeld zijn, maar toch.Jongere schreef:Ik hoop dat het ècht iets uitwerkt. Ben eerder bang dat nu het grootste deel van de gemeente zit te gissen waar het over gaat. Het klinkt zeker als "iets bijzonders", maar was het nog meer?Gijs83 schreef:'s-morgens een zeer ernstige voorbereidingspreek op het Heilig Avondmaal over Jesaja 49:1-9. Dominee had afgelopen week erg geworsteld over wat er deze week of de komende tijd te gebeuren. Hij wist niet wat, maar moest zich duidelijk vrijmaken van het bloed van de hoorders. Wellicht heeft -DIA- hier nog wat aan toe te voegen.-DIA- schreef:De mensen die het hebben gehoord vonden het allemaal iets bijzonders.
Het volk, de wegen en daden des HEEREN: Vaak onbegrepen!Mister schreef:Ik moet zeggen dat ik het heel vaag vind klinken, beetje mystiek. Zo zal het waarschijnlijk niet bedoeld zijn, maar toch.Jongere schreef:Ik hoop dat het ècht iets uitwerkt. Ben eerder bang dat nu het grootste deel van de gemeente zit te gissen waar het over gaat. Het klinkt zeker als "iets bijzonders", maar was het nog meer?Gijs83 schreef:'s-morgens een zeer ernstige voorbereidingspreek op het Heilig Avondmaal over Jesaja 49:1-9. Dominee had afgelopen week erg geworsteld over wat er deze week of de komende tijd te gebeuren. Hij wist niet wat, maar moest zich duidelijk vrijmaken van het bloed van de hoorders. Wellicht heeft -DIA- hier nog wat aan toe te voegen.-DIA- schreef:De mensen die het hebben gehoord vonden het allemaal iets bijzonders.
Mystiek... Zo noemen ze dat tegenwoordig. Het zit eigenlijk dicht tegen occult aan zou je soms denken...? Dit getuigt dat er nog maar heel weinig kennis meer is van het bevindelijke leven.
Denk eens aan de diep ingeleide christenen van jaren terug... Denk eens aan ds. Lamain, wat die aan hemelse openbaringen ontving.
En voor en vlak na WO II waren er nog mensen die zaken van Boven geopenbaard kregen.
Om er nog eentje te noemen: Mientje Vrijdag. Ik zal even citeren uit haar levensbeschrijving; ik heb zelf de woorden er niet voor. Zo waren er mensen waar een sprake van uitging. Het oordeel begint van het huis Gods. God heeft de meesten ingezameld. "God haalt Zijn beste huisraad in, en wat overblijft is min"...
Ik citeer nog even uit de levensbeschrijvinge van Mientje Vrijdag:
Enkele jaren voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog toonde de Heere haar de verschrikkingen die zouden gebeuren.
Bijzonder werd zij ingeleid in de toestand van land en kerk.
Ouderling Roest hierover:
"Lang voor de oorlogen kwamen, heeft zij met een Jeremia beluisterd, op een nacht, duidelijk het grote krijgsrumoer. Zij was dan zo ontroerd en bevende, dat zij op haar aangezicht des nachts lag te wenen.
Eenmaal bepaalde de Heere haar uit Jeremia 25 van vers 15 tot het einde bijzonder; lees dit eens aandachtig. Nu vraag ik: is dit niet vervuld? Heeft de ganse aarde, alle volken der aarde, niet uit deze beker gedronken? Is dit ook niet in deze grote wereldoorlog vervuld? En zal dit niet verder vervuld worden?
Dan weer werd ze bepaald bij de verschrikkingen en verderfenis des Almachtigen. De hongersnood is haar in 1936 zeer krachtig bekend gemaakt. Is de honger er niet geweest?
In die nacht kreeg zij een verbondsbelofte van haar Hemelse Vader door Christus uit Spreuken 27 vers 26-27. Dit is in haar gezin vervuld.
Wat de Kerk aangaat, heeft zij ook veel van Godswege ervan gezien uit Jeremia 12 vers 7.
Ook heeft zij de kerk ontmoet in Jona 1 vers 11-13. Jona overboord, en hoe de Kerk probeeerde met roeien het schip aan de wal te krijgen, doch de storm werd hoe langer hoe onstuimiger werd, en dat uiteindelijk Jona bereid was om overboord geworpen te worden.
Ook heeft zij de Kerk ontmoet in de verloren zoon, hoe dat de ganse Kerk op Gods tijd met de verloren zoon met schuldbelijdenis zou wederkeren tot de God hunner vaderen. En dat de Heere zou wederkeren tot Sion met grote ontfermingen, zodat zij uit het Verbond Gods het toegebrachte zaad heeft omhelsd, ook de wederkerende Kerk Gods. Ja, zelfs ook het oude bondsvolk Israël heeft ze daarin ontmoet, dat God Almachtig dit volk zal doen wederkeren.
En dit ging met grote eemvoud en diepe afhankelijkheid gepaard met aanbidding...
Ze was in haar leven een vreemdeling op de aarde. Zij was hier niet thuis. Wat verlangde ze naar de aflossing van haar post, met lijdzaamheid en waken. Gedurig waren haar genegenheden on ook meditatiën Boven. Zij heeft menigmaal met haat geest Boven mogen vertoeven. Zo sprak zij veel uit het dagelijks leven met haar God.
Is de HEERE veranderd? Nee toch? Wie zijn er veranderd? Wij!
-DIA-
Ik denk dat wij Mientje ook maar over boord moeten gooien. We kunnen het niet met het geloof en de openbaringen van Mientje doen, Dia.
Dat weet ik, maar dat is niet de strekking waarom ik dit heb geciteerd! Let op!freek schreef:Ik denk dat wij Mientje ook maar over boord moeten gooien. We kunnen het niet met het geloof en de openbaringen van Mientje doen, Dia.
het spijt me zeer..
maar hier word ik nu zooo intens diep verdrietig van...
echt..
ik heb r gewoon geen woorden voor....
ik zou bijna zeggen..
dat vrome, vrome, vrome gedoe altijd...
en nu ja, ik riskeer vast een ban, maar t maakt me niets meer uit ook
DIA..
Geloof!!!!!!!!
zucht...
echt..
ik zou bijna zeggen..
DIA..
Geloof!!!!!!!!
zucht...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Nooit gehoord dat Gods ware volk verzuchtte: Ik kan beter een STER VAN DE HEMEL PLUKKEN dan geloven? Waren dat dan ONGELOVIGEN!?henriët schreef:het spijt me zeer..
echt..
ik zou bijna zeggen..
DIA..
Geloof!!!!!!!!
zucht...
Nee, diep ingeleide zielen die heel veel zelfkennis van God hadden ontvangen...
waar staat dat eigenlijk in de Bijbel???-DIA- schreef:Nooit gehoord dat Gods ware volk verzuchtte: Ik kan beter een STER VAN DE HEMEL PLUKKEN dan geloven? Waren dat dan ONGELOVIGEN!?henriët schreef:het spijt me zeer..
echt..
ik zou bijna zeggen..
DIA..
Geloof!!!!!!!!
zucht...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ik voel met je mee, Henriët. Occult, DIA? Daar hoor je mij niet over. Mystiek en occult zijn heel verschillende zaken. Met het geloof van Ds. Lamain en Mientje Vrijdag kunnen wij niet toe, Dia. Daar gaan we mee verloren. Voor eeuwig. Ook als het bij verzuchten blijft dat het toen en daar beter was en dat wij zo ten nadele verandert zijn. Is dat zo? Nee hoor, wij zijn even zondig als Ds. Lamain was én Mientje Vrijdag. En wij hebben dezelfde genadig nodig. Niet meer en niet minder. Zijn die profetiën waar geweest? Wie ben ik om daaraan te twijfelen? Maar daarmee kunnen we nu ook niets. Het geopenbaarde Woord van God is ons gegeven. Dát is onfeilbaar! Gods volk moet niet in het middelpunt staan. Het gaat er niet om wat dat volk allemaal zei, vond en dacht. Het gaat erom dat God in het middelpunt van jou en mijn leven staat. Dat wij daar onze blik op zouden richten. Waar zouden we het anders van moeten verwachten?henriët schreef:het spijt me zeer..
echt..
ik zou bijna zeggen..
DIA..
Geloof!!!!!!!!
zucht...
Niet beter een ster.... maar ik kan eerder een ster van de hemel plukken dan geloven. Dat staat toch ook ergens in de Bijbel,-DIA- schreef:Nooit gehoord dat Gods ware volk verzuchtte: Ik kan beter een STER VAN DE HEMEL PLUKKEN dan geloven? Waren dat dan ONGELOVIGEN!?henriët schreef:het spijt me zeer..
echt..
ik zou bijna zeggen..
DIA..
Geloof!!!!!!!!
zucht...
Het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke inga in het Koninkrijk Gods. Slaat dat ook hier niet op?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
"Dat weet ik, maar dat is niet de strekking waarom ik dit heb geciteerd! Let op!"Mister schreef:Ik voel met je mee, Henriët. Occult, DIA? Daar hoor je mij niet over. Mystiek en occult zijn heel verschillende zaken. Met het geloof van Ds. Lamain en Mientje Vrijdag kunnen wij niet toe, Dia. Daar gaan we mee verloren. Voor eeuwig. Ook als het bij verzuchten blijft dat het toen en daar beter was en dat wij zo ten nadele verandert zijn. Is dat zo? Nee hoor, wij zijn even zondig als Ds. Lamain was én Mientje Vrijdag. En wij hebben dezelfde genadig nodig. Niet meer en niet minder. Zijn die profetiën waar geweest? Wie ben ik om daaraan te twijfelen? Maar daarmee kunnen we nu ook niets. Het geopenbaarde Woord van God is ons gegeven. Dát is onfeilbaar! Gods volk moet niet in het middelpunt staan. Het gaat er niet om wat dat volk allemaal zei, vond en dacht. Het gaat erom dat God in het middelpunt van jou en mijn leven staat. Dat wij daar onze blik op zouden richten. Waar zouden we het anders van moeten verwachten?henriët schreef:het spijt me zeer..
echt..
ik zou bijna zeggen..
DIA..
Geloof!!!!!!!!
zucht...
-DIA-
@ Dia: mogelijk kun je de strekking hier puntig nog even verwoorden zonder voorbeelden. Ik heb de indruk dat we die strekking niet te pakken hebben, als ik jou zo hoor.