Volgens mij bedoelt Hellenbroek daarmee niet dat je hem in slechts één of enkele van deze ambten en staten kan leren kennen, maar dat Christus heel rijk is aan verschillende aspecten. Je kunt hem niet leren kennen in Zijn profetische bediening alleen, en niet in Zijn priesterlijke bediening. Zijn profetische bediening wijst namelijk op Zijn priesterlijke bediening, en die wijst ook weer op Zijn majesteit. Christus Zelf is inderdaad niet gedeeld. Al Zijn staten en bedieningen hangen samen, en je snapt de ene niet als je de andere niet kent.Johann Gottfried Walther schreef:Als je Christus leert kennen, door het geloof en uit genade, leer je niet zomaar een gedeelte van Christus kennen, een ambt of een staat hoor.... Christus is niet gedeelt, en wie de Zoon gelooft die heeft het leven.Genade door recht schreef: Toch kan er wel degelijk verschil zijn in Christuskennis. Hellenbroek leert dat we Hem moeten leren kennen in Zijn ambten, staten, naturen, weldaden, namen. Dat is niet allemaal hetzelfde. Er zit echt wel verschil in of je Hem leert kennen in Zijn profetische bediening of in zijn priesterlijke bediening.
Dat is trouwens een beetje mijn probleem met het boekje van ds. Hellenbroek: In plaats van de persoonlijke benadering van de HC krijgt de student een redelijk technische beschrijving te leren. Het 'ik' van de HC is verdwenen. Je zou kunnen zeggen: het boekje komt te weinig bevindelijk over..