Catechismusprediking

memento

Re: Catechismusprediking

Bericht door memento »

pierre27 schreef:De voorredes in het Schatboek wijzen duidelijk erop wat het doel en nut van de HC is, zo lees ik onder andere: Zij die in de Catechismus onderwezen zijn, begrijpen ook beter de verklaring van bijzondere teksten, wanneer zij die tot bepaalde hoofdpunten uit de Catechismus kunnen herleiden, waardoor zij onderwezen zijn.

Afsluitend met de opgetekende wens van wijlen ds.J van der Haar in de 4e druk.."Met de wens en bede dat onze geringe bijdrage, zij het inspannende arbeid, onder beding van Gods zegen, mag bijdragen tot de opbouw van ons in groot verval verkerende Gereformeerd protestantisme....(1977)
Het zou zeer te wensen zijn, als ook weer gepredikt zou worden overeenkomstig de bedoeling van de opstellers van de HC. Want veel preken geven de HC een wezenlijk andere uitleg dan de opsteller zelf in het Schatboek geeft...
henriët

Bericht door henriët »

refo schreef:Veel mensen waren in die tijd ongeletterd en ongeleerd. Werkte van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Dan is het logisch dat een leerdienst belangrijk wordt gevonden.
Goed onderwijs begint tegenwoordig al op de basisschool.
Vervolgonderwijs is er ook voldoende degelijk voorhanden.
Het wordt dan al een probleem om catechisatie voldoende interessant te maken.
Er worden veel bekende zaken onderwezen. Dat motiveert niet.
De HC-preken bevatten zelden iets nieuws. Alles is er al over gezegd.
Dan verdwijnt de motivatie. Of het moest zijn: wij zijn edeler dan gij, wij preken nog wekelijks de HC. Gij zijt de verdwijining (dus) nabij.

Ik denk dat onze predikanten het wel prettig vinden: scheelt toch in de voorbereiding!
Naarmate het aantal preken per zondag per predikant toeneemt, neemt ook de 'voorliefde' voor de HC toe.
Ik vermoed daarom een verband.
Want er wordt wel eens uit het oog verloren dat preken maken ook een ambacht is. En als je er twee per week moet maken kost dat veel tijd
.
refo, onuitstaanbaar...
ga maar eens praten met predikanten en je zult totaal wat anders horen...!!!!!
Je bent zeer bevooroordeeld
en ik vind dat je de predikanten hier op een heel misselijke manier in een kwaad daglicht stelt!!!!
kap daar nou eens mee..
we weten inmiddels wel dat jij t allemaal niks vindt.. maar DOE ER WAT AAN
ga zelf studeren dan.. dan kan jij heel refo nederland omturnen.. jij weet t zooo goed toch??
ga iig eens praten met een aantal predikanten..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
pierre27

Bericht door pierre27 »

memento schreef:
pierre27 schreef:De voorredes in het Schatboek wijzen duidelijk erop wat het doel en nut van de HC is, zo lees ik onder andere: Zij die in de Catechismus onderwezen zijn, begrijpen ook beter de verklaring van bijzondere teksten, wanneer zij die tot bepaalde hoofdpunten uit de Catechismus kunnen herleiden, waardoor zij onderwezen zijn.

Afsluitend met de opgetekende wens van wijlen ds.J van der Haar in de 4e druk.."Met de wens en bede dat onze geringe bijdrage, zij het inspannende arbeid, onder beding van Gods zegen, mag bijdragen tot de opbouw van ons in groot verval verkerende Gereformeerd protestantisme....(1977)
Het zou zeer te wensen zijn, als ook weer gepredikt zou worden overeenkomstig de bedoeling van de opstellers van de HC. Want veel preken geven de HC een wezenlijk andere uitleg dan de opsteller zelf in het Schatboek geeft...
Dat is denk maar al te zeer waar, ik heb zelf in een 5-tal kerkverbanden de uitleg van de HC gehoord, inderdaad dan is het verschil goed op te merken.
Nietemin mag er een verschil zijn, de aloude verklaringen zijn ook niet allemaal van het zelfde..maar arme gemeente die een HC prediking heeft waar de prediker zelf vervreemd van is..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Veel mensen waren in die tijd ongeletterd en ongeleerd. Werkte van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Dan is het logisch dat een leerdienst belangrijk wordt gevonden.
Goed onderwijs begint tegenwoordig al op de basisschool.
Vervolgonderwijs is er ook voldoende degelijk voorhanden.
Het wordt dan al een probleem om catechisatie voldoende interessant te maken.
Er worden veel bekende zaken onderwezen. Dat motiveert niet.
De HC-preken bevatten zelden iets nieuws. Alles is er al over gezegd.
Dan verdwijnt de motivatie. Of het moest zijn: wij zijn edeler dan gij, wij preken nog wekelijks de HC. Gij zijt de verdwijining (dus) nabij.

Ik denk dat onze predikanten het wel prettig vinden: scheelt toch in de voorbereiding!
Naarmate het aantal preken per zondag per predikant toeneemt, neemt ook de 'voorliefde' voor de HC toe.
Ik vermoed daarom een verband.
Want er wordt wel eens uit het oog verloren dat preken maken ook een ambacht is. En als je er twee per week moet maken kost dat veel tijd.
Dag refo,
Je toon is niet helemaal juist. Verder sla je de plank hier en daar mis. Eerst maar de missers:
- Je hebt hoge verwachtingen van de jeugd en het onderwijs. Dat siert je. Tegelijkertijd plaatst het je hele opmerking buiten de realiteit. De realiteit is (eigen ervaring) dat er een levensgroot gebrek aan basale (!) kennis is. Op de scholen wordt steeds minder feitenkennis erin gestampt.
- De opkomst en waardering voor de catechisatie is omgekeerd evenredig met de zogenaamde aantrekkelijkheid. Overal waar catechisatie is omgetoverd tot discussiegroep met videoclipjes en al, is de opkomst navenat afgenomen.

Edoch, er is een kern van waarheid in je betoog. Het betreft dan het ontbreken aan nieuwe, sprankelende invalshoeken. En dat heeft inderdaad denk ik te maken met de onmetelijke werkdruk van de gemiddelde (afgescheiden) predikant. Ik denk dat deze predikanten het inderdaad prettig vinden om de HC steeds te mogen bepreken, want dat kost inderdaad minder voorbereiding. Helaas is dat soms te merken, hoewel ik ze daar niet hard over wil vallen, want dat brengt de situatie van vele vacante gemeenten, consulentschappen, etc. domweg met zich mee.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:

En een groot gedeelte van wat in het Schatboek staat is nog niet eens van de hand van de opsteller...
freek

Bericht door freek »

Wij hebben al sinds november geen catechismusprediking meer. In plaats daarvan heeft de ds eerst de 7 brieven uit openbaring behandeld, en nu de Efeze-brief. Eerlijk gezegd merk ik totaal niet dat de prediking nu aan het verschralen is, of dat we nu uit het bijbelse evenwicht raken. Sterker nog, zelden zoveel mooie preken gehoord als de laatste tijd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wisseling van spijs doet eten he :) Je kan uitstekend leerdiensten beleggenwaarin een poosje iets anders wordt behandeld dan de catechismus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik vind het heel mooi gezegd, wat ds. E. Venema schrijft in het
voorwoord van zijn catechismusverklaring: "Mijn enige troost"

Vele jaren heb ik de gemeenten mogen onderwijzen uit een van de meest gezegende gidsen: De Heidelberger Catechismus.
Als ik nu stilsta bij deze overdenkingen, meen ik dat ik veel te weinig de ere Gods op het oog heb gehad. Toch probeerde ik uw leidsman te zijn. De Heere Zelf heeft al die jaren gezorgd voor onderwijs.
Hij is de meest gezegende Leidsman op reis naar Sion.

Enkele leden van de Gereformeerde Gemeente te Middelburg-Centrum hebben mij, bij een van de ontmoetingen, gewezen op deze preken en gevraagd om ze in te laten verschijnen. Omdat we uit de nalatenschappen van velen van mijn voorgangers, onder sprekende titels nog onderwezen worden, meende ik eerst dit verzoek te moeten afwijzen. Later heb ik besloten om er toch aan te voldoen.

Nu we aan het eind van de reis zijn gekomen, vergeet dan niet dat de vorst der duisternis met gewapend geweld de ingang van het Beloofde Land probeert toe te sluiten voor Gods keurlingen. Het zal hen echter niet baten, want bij de ingang van dat Kanaän der rust staat ook de Vorst uit het heir des hemels, die met luide stem de bevreesde pelgrim toeroept:
"Vrees niet, want Ik ben met u, ook ondersteun Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid."

Onder Zijn geleide willen we samen dit boek lezen; kon het zijn tot jaloersmaking, vertroosting of tot nader onderwijs.

Barneveld, voorjaar 2000

*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.*.

Het besluit van zijn eerste preek vind ik ook treffend.
Over Zondag 1.

Ten derde: Hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.
Ik weet het soms zelf niet.
Wat zal ik, met Gods gunsten overlaân,
Dien trouwen HEER' voor Zijn genâ vergelden?

Dan begint het hier, en eindigt het straks in de hemel. Ik weet niet of u ooit dat schone werkje gelezen hebt van de oude prof. Wisse: "De ambtelijke bediening van Christus in de gelovige".
Dan begint de ambtelijke bediening van Christus in de gelovige bij het stuk van de ellende.
Dan begint het bij het Profetisch werk van Christus, in de gelovige.
Dan begint het Priesterlijk werk van Christus in het stuk der ellende, in het stuk der verlossing en de dankbaarheid, in de gelovige.
Dan wordt Christus verheerlijkt in het hart der gelovige, ook als Koning.
U moet uzelf eens afvragen: Hoe heb ik Christus nu nodig?
Zijn mijn werkzaamheden bij Hem, als Profeet?
Zijn mijn werkzaamheden bij Hem, zodat ik Hem nodig heb als Priester?
Zijn mijn werkzaamheden bij Hem, dat ik Hem nodig heb als Koning?
Dan krijg ik Hem nodig in Zijn trouw, dan krijg ik Hem nodig in Zijn liefde, dan krijg ik Christus in alles nodig.
Paulus zegt: Jezus Christus is mijn vrede. Jezus Christus is mij alles in allen. En dan eindig ik straks met een loflied op Hem:
Dierbare Borg, wat bent U mij een oorzaak van eeuwige liefde.
Dan is alles wat aan Hem is gans begeerlijk.
Dan is Hij de schoonste onder de mensenkinderen.
Dan bent U mijn Troost, in druk mij toegelegd.
Dan leert mijn ziel U zo achteraan te kleven.
De tijden komen, jongens en meisjes, de tijden van de wagens, daar moeten jullie maar op rekenen.
De tijd van vervolging is aanstaande.
De wereld zal niet voorbijgaan, eer de antichrist komt.
En als de antichrist komt zal de Kerk vervolgd worden.
En als de Kerk vervolgd wordt, dan pas zal blijken wat waarheid is en wat geen waarheid is.
Dan zal Hij Zijn Kerk zuiveren, gelijk een dorsvloer doorzuiverd wordt.
Dan wordt het kaf van het koren gescheiden.
Dan zal de Heere het koren binnenhalen en het kaf wordt buiten verbrand.
En zalig, zalig, als het kleinste korreltje koren, het allergeringste hier gevonden wordt, en mijn ziel mag kennen:
Mijn Goël, mijn Zondenvernieler, mijn Heere en mijn God!
Amen.

Tot zover ds. Venema aan het eind van Zondag 1.
Iedereen die ds. Venema gekend en gehoord heeft zal hem hier als het ware weer horen spreken. Zijn stijl was heel herkenbaar:
Gunnend voor zondaren, onderwijzend voor zoekende zielen, ondekkend voor nabijkomend werk.

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Ik vind het bijzonder dat jullie tot op de dag van vandaag nog steeds een geschrift gebruiken wat ontstaan is in een tijd waarin allerlei zaken speelden die vandaag naar de achtergrond raken. We hebben met een geschrift van doen wat geschreven is voor de Verlichting, voor Darwin, voor Auschwitz en voor de God-is-dood theologie en zeker voor de opkomst van de Islam in ons werelddeel. We zouden er als kerken veel beter aan doen telkens opnieuw ons belijden uit te spreken en dan vervolgens daar in de catechese op in te gaan. En volgens mij moet je dat niet doen d.m.v. een zondagmiddagdienst maar d.m.v. goede gesprekskringen. Waarbij je natuurlijk de kringleiders steeds goed toerust.

Ik blijf het nl. bijzonder vinden dat we een hele zondag besteden aan de paapse mis. Rust je daar werkelijk jonge gelovigen mee toe, om een getuigenis te zijn in de wereld. Kortom de HC is niet zozeer onbijbels als wel tijdgebonden. Het net als een kaart, die heeft me een heel eind op weg geholpen in de goede richting, maar ik ben nu over de rand van de kaart gekomen in nieuw territorium. De Heilige Geest geeft ook vandaag de dag nog steeds richting, en wil juist in dit nieuwe territorium helder licht laten schijnen. Het licht van het Woord.

Verder zijn er vragen gesteld waarin de HC dan onbijbels zou zijn. Dat is natuurlijk niet zo. Maar wel zijn er in de HC onontgonnen gebieden zoals een goed zicht op Israel, op het functioneren van de geestesgaven in de gemeente, over onderdrukking en uitbuiting en over de leer van de eschatologie en zo kan ik denk ik nog eventjes doorgaan. Allemaal thema's die niet speelden tijdens de reformatie. Gods Geest heeft juist in de kerk wereldwijd ook daarna niet stilgestaan, maar allerlei zaken aan het licht gebracht.

Waarom zo vasthouden aan oude geschriften alsof Gods Geest vandaag de dag niet meer in het midden van de gemeente werkt. We mogen staan op de schouders van reuzen, maar we mogen ook verder kijken.

Conclusie: prachtig om belijdenisgeschriften te hebben, maar vernieuw ze ook vandaag met de inzichten die Gods Geest ons nu geeft. Iedere kerk heeft een belijdenis nodig, maar die moet iedere keer weer teruggaan op Gods Woord. En die mag en moet staan in de lijn van de orthodoxie = de rechte leer.
Jongere

Bericht door Jongere »

theoloog schreef:Ik vind het bijzonder dat jullie tot op de dag van vandaag (...)
Jullie? Wie ben jij dan?
Avi

Bericht door Avi »

Ik vind die oude catechismus echt heel mooi. In mijn kerk wordt er weinig meer uit gepreekt.
Ik vind juist dat we het hard nodig hebben om een keer een leerdienst te hebben.
Over de doop bijvoorbeeld, over het geloof.

Als je een dominee hebt die het aan kan om tijdens zijn voorbereiding breed en diep te onderzoeken kan zo'n preek over een zondagsafdeling je juist een helder zicht geven op bepaalde dingen.
De Heidelberger is heel actueel!
:paladin
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef: Overigens wordt doorgaans de HC behandeld "aan de hand" van een tekst uit de bijbel. Althans zo hoort het: Het Woord gaat open.

Al lezend in dit topic vond ik bovenstaande treffend... want ik ben bang dat het zo juist vaak niet gaat.. Vaak wordt de Catechismus behandeld, vanuit de visie van de predikant. (er wordt ook vanuit de hele breedte van refoland uit de HC gepreekt, ondanks de verschillen van visie op doop, avondmaal, aanbod en toeeigening e.d.) Mijn ervaring is dat er geen bijbeltekst als leidraad wordt genomen maar het antwoord van de HC in drieen wordt gehakt , dan heb je drie punten. En dan ook niet al onderwijzend, verwijzend naar de Bijbel maar de gemeente toetsen aan kenmerken / bevinding die de Ds dan in het antwoord denkt te lezen en in zijn visie een ieder moet beleven. Ik denk wel eens, als er dan vanuit de HC bepaalde kenmerken worden geleerd.. zou Paulus of Zacheus, Spurgeon of Calvijn hier zitten, die zou zich er toch niet in herkennen en zich onbegrepen voelen?
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Jongere schreef:
theoloog schreef:Ik vind het bijzonder dat jullie tot op de dag van vandaag (...)
Jullie? Wie ben jij dan?
Ik ben voorganger in een baptistengemeente. Maar dat kon je niet weten. Of misschien toch wel ik heb het eerder een paar jaar geleden wel eens uit mijn mond laten vallen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

BJD schreef:
jvdg schreef: Overigens wordt doorgaans de HC behandeld "aan de hand" van een tekst uit de bijbel. Althans zo hoort het: Het Woord gaat open.

Al lezend in dit topic vond ik bovenstaande treffend... want ik ben bang dat het zo juist vaak niet gaat.. Vaak wordt de Catechismus behandeld, vanuit de visie van de predikant. (er wordt ook vanuit de hele breedte van refoland uit de HC gepreekt, ondanks de verschillen van visie op doop, avondmaal, aanbod en toeeigening e.d.) Mijn ervaring is dat er geen bijbeltekst als leidraad wordt genomen maar het antwoord van de HC in drieen wordt gehakt , dan heb je drie punten. En dan ook niet al onderwijzend, verwijzend naar de Bijbel maar de gemeente toetsen aan kenmerken / bevinding die de Ds dan in het antwoord denkt te lezen en in zijn visie een ieder moet beleven. Ik denk wel eens, als er dan vanuit de HC bepaalde kenmerken worden geleerd.. zou Paulus of Zacheus, Spurgeon of Calvijn hier zitten, die zou zich er toch niet in herkennen en zich onbegrepen voelen?
Ik word van zulke dingen op RF weleens een beetje moe. Is dit echt je enige uitlaatklep? Ik krijg steeds meer bewondering voor predikanten, die al die bergen kritiek over zich heen krijgen. De één vindt het te bevindelijk, de ander te zwaar weer een ander vindt het te licht en nog een vindt dat Christus te weinig gepreekt wordt. Dan heb je er ook nog die vinden dat de gemeente als gemeente in de Heere aangesproken moet worden en er zijn er die vinden dat de dominee te snel bij Christus is. Ook heb je mensen die vinden dat er teveel over bekende gedeeltes gepreekt wordt en mensen die vinden dat er te weinig uit de Bijbel gepreekt wordt.

:bobo
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
BJD schreef:

Ik word van zulke dingen op RF weleens een beetje moe. Is dit echt je enige uitlaatklep? Ik krijg steeds meer bewondering voor predikanten, die al die bergen kritiek over zich heen krijgen. De één vindt het te bevindelijk, de ander te zwaar weer een ander vindt het te licht en nog een vindt dat Christus te weinig gepreekt wordt. Dan heb je er ook nog die vinden dat de gemeente als gemeente in de Heere aangesproken moet worden en er zijn er die vinden dat de dominee te snel bij Christus is. Ook heb je mensen die vinden dat er teveel over bekende gedeeltes gepreekt wordt en mensen die vinden dat er te weinig uit de Bijbel gepreekt wordt.

:bobo
Jongen, 't is al bijna half 12, maak je niet zo druk :haha
Plaats reactie