Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Bert Mulder »

Lees Luther even over de vrije will aub....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Robert »

Lees jij dan even Calvijn?
Carpe Diem tamen Memento Mori
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Grace »

Waarom niet gewoon de bijbel lezen en laten spreken? Waarom de ene kerkvader met de andere oudvader weer met de andere nieuwvader om de oren slaan?
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Robert »

Voor de goede orde, mijn bericht was gewoon een 'spiegel' van het voorgaande bericht, in het kader van: "Wat voor zin heeft dat, om zomaar 'lees jij even x' te plaatsen, zonder verwijzing, zonder een weergave van die veronderstelde mening"

Iedereen kan wel wat roepen. "Lees jij even Paulus?" of "Maar in de Bijbel staat."
Verwijzingen, en geef je eigen interpretatie.

Volgens mij kunnen veel mensen hier alleen maar de mening van anderen reproduceren.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Bert Mulder »

Robert schreef:Lees jij dan even Calvijn?
Doe ik elke dag...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Sola Scriptura »

Zoal je misschien weet ben ik bezig met mijn persoonlijke studie over deze zaken.
Heb de hele institutie gekocht, en boek van Verboom over de DL, maar heb niet veel evangelisch tegen gewicht qua leesmateriaal. tips? (vraag het misschien op het verkeerde forum:P) (wat vinden jullie van louis Berkhoff? of een Boettner? )
(is karl barth een ketter op dit punt? feedback plz)
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door mayflower »

Sola Scriptura schreef: (wat vinden jullie van louis Berkhoff? of een Boettner? )
Absoluut aan te bevelen !, Louis Berkhoff is een systematische theologisch werk dat natuurlijk ook de uitverkiezing behandeld, en Boetner behandeld exclusief de leer van de predestinatie en gaat dus ook dieper inrondom de uitverkiezing.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Jongere »

Sola Scriptura schreef:Zoal je misschien weet ben ik bezig met mijn persoonlijke studie over deze zaken.
Heb de hele institutie gekocht, en boek van Verboom over de DL, maar heb niet veel evangelisch tegen gewicht qua leesmateriaal. tips? (vraag het misschien op het verkeerde forum:P) (wat vinden jullie van louis Berkhoff? of een Boettner? )
(is karl barth een ketter op dit punt? feedback plz)
Persoonlijk ben ik van mening dat Karl Barth in zijn uitleg van de uitverkiezing ver buiten de Bijbelse lijnen treed. Hij ziet Christus als de (eigenlijk enige) uitverkorene en verworpene. Een gedachte die hij absoluut mooi weet te verwoorden, maar eigenlijk de Bijbelse noties over uitverkiezing buiten spel zet. Op deze pagina kun je een duidelijk artikel lezen met zijn mening over de uitverkiezing:
http://www.karlbarth.nl/modules.php?nam ... 290&page=4

Hij gaat daarin met name in zijn uitleg van Romeinen 9 absoluut buiten de lijnen van de Bijbel, geloof ik persoonlijk.
Ik heb nog wel een tip voor je, weet niet of je makkelijk engels leest. Maar koop dan "The justification of God" van John Piper (wellicht in het Nederlands vertaald, weet ik niet zeker). Dat is een doorwrochte studie naar de betekenis van Romeinen 9.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Sola Scriptura »

echt super super super bedankt!

het duizelt me nu, met al die boeken die ik nu al lees, denk niet dat ik ooit precies kan pin-pointen waar onze wil/keuze/geloof ophoud en Gods almacht en wil begint, net zoals ik niet weet hoeveel engelen op het puntje van een naald kunnen dansen, maar ik krijg wel een goed inzicht. de implicatie`s van dit dogma/onderwerp is meer ingrijpend dan veel mensen denken en ik had gedacht. al wil ik er ook geen levenswerk-studie van maken, moet ook gewoon aan het werk voor de Heer...

maar super bedankt voor de titels en de links (scheelt boekengeld)
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door Sola Scriptura »

mayflower schreef:
Sola Scriptura schreef: (wat vinden jullie van louis Berkhoff? of een Boettner? )
Absoluut aan te bevelen !, Louis Berkhoff is een systematische theologisch werk dat natuurlijk ook de uitverkiezing behandeld, en Boetner behandeld exclusief de leer van de predestinatie en gaat dus ook dieper inrondom de uitverkiezing.
mijn tijd en boekengeld raakt op :slurp

weten jullie een link ofzo naar een boettner of en berkhoffs werk over uitverkiezing/predestinatie? zou al blij zijn met een synopsis.

ty!
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Ouweneel:Verkiezing:geen dreiging, maar bron v. troost

Bericht door mayflower »

Sola Scriptura schreef:
mayflower schreef:
Sola Scriptura schreef: (wat vinden jullie van louis Berkhoff? of een Boettner? )
Absoluut aan te bevelen !, Louis Berkhoff is een systematische theologisch werk dat natuurlijk ook de uitverkiezing behandeld, en Boetner behandeld exclusief de leer van de predestinatie en gaat dus ook dieper inrondom de uitverkiezing.
mijn tijd en boekengeld raakt op :slurp

weten jullie een link ofzo naar een boettner of en berkhoffs werk over uitverkiezing/predestinatie? zou al blij zijn met een synopsis.

ty!
Boettner : The reformed doctrine of predestination:
http://www.ccel.org/ccel/boettner/predest.html
http://www.the-highway.com/election_Boettner.html

Hier zijn nog meer links,, die mischien wel interessant voor je zijn:
http://www.apuritansmind.com/FrancisTur ... nation.htm
http://www.geocities.com/Heartland/9170/ANTE.HTM
http://www.covenanter.org/Predestinatio ... 04_04.html
http://www.mountainretreatorg.net/class ... tion.shtml
Plaats reactie