Van de duivel bezeten...

BJD

Re: Van de duivel bezeten...

Bericht door BJD »

Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:Ja oke, maar de vraag ik nog steeds of mensen die ontoerekingsvatbaar zijn, zo'n vraag wel "toerekeningsvatbaar" kunnen beantwoorden. Kunnen ze dat niet, spreken ze de belijdenis gewoon niet na of negeren ze het, dan kan je op basis daarvan geen conclusies trekken of het nou een psychose is of een boze geest.
wij niet, over het algemeen. Laat zulke gevallen maar over aan deskundigen. Mocht het ooit onze taak zijn om boze geesten uit te drijven, dan zullen we dat weten door Gods Geest.
Hm ja, maar een niet-christelijke deskundige zal nooit de diagnose "bezeten" stellen, denk ik. Daar ging het me even om.
En de vraag is dan .. hoe noemen zei het.. hebben ze er een psychologisch naampje voor..
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. Maar hoe weet je dan weer of ze gelijk hebben met hun diagnose of niet? Dat blijft een lastig punt. Vooral omdat het echt heel dicht bij elkaar ligt. Als iemand de ene keer denkt dat hij een speciaal gezonden iemand is die met de meest vreemde verhalen "van God" komt, de andere keer vloekt, schreeuwt, krijst als een bezetene... is het denk ik best lastig. Er zijn veel raakvlakken met het bezetene maar hoe kom je er achter? En als het een psychose is zijn die symptonen toch ook weer goed te verklaren. Tja, wat moet je dan? Vragen om een belijdenis uit te spreken is niet echt een optie? Ik vind dat wel lastig, hoe ga je daar dan mee om?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Marnix schreef:Klopt. Maar hoe weet je dan weer of ze gelijk hebben met hun diagnose of niet? Dat blijft een lastig punt. Vooral omdat het echt heel dicht bij elkaar ligt. Als iemand de ene keer denkt dat hij een speciaal gezonden iemand is die met de meest vreemde verhalen "van God" komt, de andere keer vloekt, schreeuwt, krijst als een bezetene... is het denk ik best lastig. Er zijn veel raakvlakken met het bezetene maar hoe kom je er achter? En als het een psychose is zijn die symptonen toch ook weer goed te verklaren. Tja, wat moet je dan? Vragen om een belijdenis uit te spreken is niet echt een optie? Ik vind dat wel lastig, hoe ga je daar dan mee om?
't is kennelijk niet met een schaartje te knippen. Met elkaar verweven? Opvallend wel dat veel psychoses ook gaan over dood en oordeelsdag. Het blijft wel vreemd dat zulke psychoses (dus mogelijk ook demonen) met wat medicijnen zijn te verdrijven.
Daarom blijft de vraag nog onbeandwoord.. Hoe noemt een niet-christen psycholoog bezetenheid... en wat schrijft hij daar voor voor..en geneest de bezetene dan?

In begin van dit topic werd stellig gesteld dat bezetenheid niet meer voor komt. Hier zijn mijs inziens nog geen sterke argumenten voor gegeven.
Wikipedia schreef: Bezetenheid
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Bezetenheid is een religieuze term waarmee wordt bedoeld dat de hersenen van een persoon door de duivel of een boze geest in bezit zou zijn genomen.

In verschillende religies worden verschillende vormen van bezetenheid onderscheiden. Soms spreekt men van een demon of een duivel, maar ook andere paranormale entiteiten worden genoemd

Wanneer een persoon bezeten is door een entiteit/demon kan zou deze controle over zichzelf verliezen en gedragstoornissen vertonen.

Pogingen van geestelijken om de geest of entiteit uit het lichaam van een bezetene te drijven wordt exorcisme of duivelsuitbanning genoemd. Een priester probeert door het uitspreken van bezweringen en handoplegging de bezetene uit de macht van de entiteit te bevrijden. Vroeger werden geestesziektes zoals schizofrenie, psychopathie en het Down syndroom ook als bezetenheid beschouwd.
Zoals Wikipedia het stelt.. "Vroeger werden..." mogelijk ook in de tijd van Jezus omwandeling?

even en zijsprongetje..
als je drugsverslaafd bent... ben je dan ook niet bezeten (of in de macht van) de satan...
Jongere

Bericht door Jongere »

BJD schreef:even en zijsprongetje..
als je drugsverslaafd bent... ben je dan ook niet bezeten (of in de macht van) de satan...
Dat denk ik niet. In de macht van zeg je goed, maar in die zin is ieder mens van oorsprong bezeten.
Marnix

Bericht door Marnix »

't is kennelijk niet met een schaartje te knippen. Met elkaar verweven? Opvallend wel dat veel psychoses ook gaan over dood en oordeelsdag. Het blijft wel vreemd dat zulke psychoses (dus mogelijk ook demonen) met wat medicijnen zijn te verdrijven.
Daarom blijft de vraag nog onbeandwoord.. Hoe noemt een niet-christen psycholoog bezetenheid... en wat schrijft hij daar voor voor..en geneest de bezetene dan?

In begin van dit topic werd stellig gesteld dat bezetenheid niet meer voor komt. Hier zijn mijs inziens nog geen sterke argumenten voor gegeven.
Dat denk ik ook niet. Ik denk dat het ook wel degelijk voorkomt maar niet op grote schaal ofzo maar op kleine schaal. Dat psychoses vaak over dood en oordeel gaan, bij christenen vaak leidt tot een soort religieuze waanzin etc. is volgens mij wel te verklaren. Juist dingen die je veel bezig houden komen dan veel naar boven, maar dan zonder de rem er op die je normaal hebt zitten. Dingen waar je blij mee bent, dingen waar je bang voor bent, waar je vertrouwd mee bent. De ene keer denken dat je een profeet van God bent, een moment later Hem vervloeken. Er zit geen lijn in. Maar het heeft denk ik niet met bezetenheid te maken. Het is dan medicinaal ook te bestrijden. Daarom denk ik dat het twee dingen zijn, bezetenheid en psychoses, en allicht moeilijk te onderscheiden. Maar dat er verhoudingsgewijs veel meer psychoses zijn dan bezetenen.

Verder blijft het een lastig onderwerp. Kan een christen een psychose krijgen? Ja. Kan een christen bezeten worden als de Geest in hem woont?
Zoals Wikipedia het stelt.. "Vroeger werden..." mogelijk ook in de tijd van Jezus omwandeling?
Misschien was het vroeger wel veel meer, misschien is de frequentie na Pasen en Pinksteren wel afgelopen. Ik weet het niet.
even en zijsprongetje..
Ja, maar ben je dan drugsverslaafd omdat je in de macht van satan bent of ben je in de macht van satan omdat je aan de drugs verslaafd bent geraakt? Volgens mij is dat het verschil. Ookw eer een leuke discussie. Hadden bezetenen kunnen voorkomen dat ze bezeten zijn geraakt? Is het een gevolg van hun handelen of juist niet?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

Marnix schreef:Ja, maar ben je dan drugsverslaafd omdat je in de macht van satan bent of ben je in de macht van satan omdat je aan de drugs verslaafd bent geraakt? Volgens mij is dat het verschil. Ookw eer een leuke discussie. Hadden bezetenen kunnen voorkomen dat ze bezeten zijn geraakt? Is het een gevolg van hun handelen of juist niet?
Als je drugsverslaafd bent, heeft Satan daar een aandeel in? :fi
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Rochus

Bericht door Rochus »

Medereiziger schreef:
Marnix schreef:Ja, maar ben je dan drugsverslaafd omdat je in de macht van satan bent of ben je in de macht van satan omdat je aan de drugs verslaafd bent geraakt? Volgens mij is dat het verschil. Ookw eer een leuke discussie. Hadden bezetenen kunnen voorkomen dat ze bezeten zijn geraakt? Is het een gevolg van hun handelen of juist niet?
Als je drugsverslaafd bent, heeft Satan daar een aandeel in? :fi
Ik zou zeggen ja, maar niet om ieder van zijn verantwoordelijkheid te ontslaan.
Rens

Bericht door Rens »

er wordt hier in dit topic wat afbediscusieerd.....en dat zonder eigen, persoonlijke ervaring in deze wereld tussen de werelden, als je vat wat ik bedoel.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
BJD

Bericht door BJD »

Rens schreef:er wordt hier in dit topic wat afbediscusieerd.....en dat zonder eigen, persoonlijke ervaring in deze wereld tussen de werelden, als je vat wat ik bedoel.....
Daarom is jouw bijdrage in dit topic ook waardevol als ervaringsdeskundige
Rens

Bericht door Rens »

Medereiziger schreef:]Als je drugsverslaafd bent, heeft Satan daar een aandeel in? :fi
Het je overgeven aan drugs (of drank) is iets waar je uiteindelijk geheel zélf voor kiest.....voor psyschatrische aandoeningen "kies" je niet....dat heeft een bont palet aan oorzaken die buiten je bereik liggen:

ik noem als mogelijke oorzaken: voor Borderline ligt de oorzaak voor het overgrote deel in traumatische ervaringen in de jeugdjaren, breek me de bek niet open, ik kan nóg woedend worden als ik aan m'n jeugdjaren denk.

voor hersenbeschadigingen door van buiten komend onheil, dus een ongeval, geldt dat daar de meest onverwachte ziektebeelden uit tevoorschijn kunnen komen, vaak meervoudig van aard: Persoonlijkheidsstoornis NAO (niet anders omschrijven), ook wel woedeaanvallen en/of meervoudige persoonlijkheidsstoornissen, waarbij 2 of meer "persoonlijkheden" zijn gevormd die beurtelings het heft in handen nemen; daarnaast valt nog te noemen oncontroleerbare pieken en dalen in de emotionele beleving, alsook een volkomen ontbreken van emoties.

Het item Manische depresiviteit kan in beide categorieén, die hierboven én die hieronder beschreven staan, voorkomen.

voor aangeboren psychiatrische zieketbeelden mogen als voorbeelden gelden psychosen en diverse dwangneurosen, achtervolgingswaanzin, godsdienstwaanzin......zaken waarvoor de kiem al vanaf de geboorte aanwezig is geweest, maar sluimerden in afwachting tot een kritieke situatie zich voordeed waardoor het ziektebeeld zich in volle omvang ten toon kon spreiden.

Na 30 jaar in psychiatrische inrichtingen doorgebracht te hebben en in behandeling van psychiaters geweest zijnde, heb ik wezenloos veel geleerd door het in den treure dóórvragen bij de behandelend artsen tot ze er dóódziek van werden....... :humhihi , maar ik heb er ongelofelijk veel van geleerd, ook dat het meeste wat hierboven beschreven staat aan aandoeningen helaas mijn deel zijn.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Affilato

Bericht door Affilato »

Medereiziger schreef:Als je drugsverslaafd bent, heeft Satan daar een aandeel in?
Jawel. De satan port de mens aan. Net even inhaken op een zwak punt, een verleidende val opzetten enz.
De mens met zijn verdorven natuur gaat er wel in mee. Satan is de leugenaar van den beginne en een grote verleider. Een mensenmoorder. En meester van de mensen die Jezus niet tot hun Meester hebben. En dan nog is er een strijd...
Affilato=Scherp
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Affilato schreef:
Medereiziger schreef:Als je drugsverslaafd bent, heeft Satan daar een aandeel in?
Jawel. De satan port de mens aan. Net even inhaken op een zwak punt, een verleidende val opzetten enz.
De mens met zijn verdorven natuur gaat er wel in mee. Satan is de leugenaar van den beginne en een grote verleider. Een mensenmoorder. En meester van de mensen die Jezus niet tot hun Meester hebben. En dan nog is er een strijd...
Beste scherpslijper, Heet dat niet geknechte wil?
Een vriendelijke groet
Quaerite prime regnum Dei
Marnix

Bericht door Marnix »

En wat zou daat inhouden? Ik geloof dat de Satan ons probeert te verleiden. Maar als hij ons wil verleiden met drugs is het niet zo dat we daar geen nee tegen kunnen zeggen.

Rens, ik heb ook wel wat ervaring met psychoses, niet zelf gehad, maar wel in directe familie meegemaakt. Vanuit die ervaring probeer ik te spreken.
Affilato

Bericht door Affilato »

Marnix schreef:En wat zou daat inhouden? Ik geloof dat de Satan ons probeert te verleiden. Maar als hij ons wil verleiden met drugs is het niet zo dat we daar geen nee tegen kunnen zeggen.
Wij zeggen ja, zolang God geen nee toeroept aan satan. De ene mens krijgt meer zegeningen dan de ander. Alles wat meer is dan we verdienen is verkregen goed.
Affilato=Scherp
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:...Maar als hij ons wil verleiden met drugs is het niet zo dat we daar geen nee tegen kunnen zeggen.
Dat durf ik je niet zomaar na te zeggen.
Als God me los laat, of beproeft, heb ik dan het vermogen weerstand te bieden aan de verleiding om via drugs "rust" te krijgen?

Als het goed met me gaat, is het makkelijk praten, maar als de stormen opsteken?
Plaats reactie