David J schreef:Geloof in de schepping biedt geen ruimte voor macro-evolutie:
Enkele opmerkingen/vragen aan theistische evolutionisten onder ons:
Zonder mezelf dat etiket te willen laten aanleunen (zie onder) doe ik een poging om deze vragen te beantwoorden.
1) Het woordje 'scheppen' wordt zo van haar betekenis beroofd. Immers: Scheppen is iets uit niets scheppen. Evolutie gaat ervanuit dat dieren en mensen afstammen van iets anders en niet uit het niets zijn ontstaan.
Psalm 33: "Want Hij spreekt, en het is er; Hij gebiedt, en het staat er."
Ook ik definieer scheppen als 'iets uit niets maken'. Of dat juist is, is overigens in de christelijke traditie ook wel betwist. Belanrijker is dit: wanneer je oerknal betrekt bij de evolutietheorie, geldt dat alles letterlijk uit niets is ontstaan. De tradionele scheppingsleer en de oerknaltheorie zijn op dit punt volkomen in overeenstemming. De oerknaltheorie, die is ontworpen door een gelovige priester-astronoom, werd aanvankelijk om die reden door atheïsten verketterd. De oerknaltheorie veronderstelt een 'eerste begin', waardoor bijna onmiddellijk de vraag naar boven komt wat daar dan vóór was. Die vraag kan door de wetenschap ten principale niet beantwoord worden, en dat opent -zo dachten deze atheïsten- onmiddellijk de weg naar een Schepper.
Niet bepaald een sterk argument, dus.
2) Als je 6 dagen niet letterlijk neemt, dan moet je de grond voor de rustdag (want God rustte ten zevenden dage en heiligde deze) als flauwekul aanmerken en is dit argument een verzinsel van de mens. Of God rustte de zevende periode? Tot wanneer strekte deze zich dan uit?
Het is geen argument van de mens, maar van God. God heeft namelijk de Bijbel geïnspireerd. Dat neemt niet weg dat dit gedeelte ook mensen die zeggen dat 'dag' per se een letterlijke dag moet betekenen, voor problemen stelt. Want wat betekent het dan, dat God op zevende dag rustte? Is Hij op de achtste dag weer aan werk gegaan? Dat volgt toch uit een letterlijk-nemen? Een dag is een dag, niet langer. Of moeten we dan de eerste zes dagen wel, en de zevende niet letterlijk nemen? De zevende dag heeft in het scheppingsverhaal overigens geen avond en geen morgen. Theologisch lijkt de betekenis me duidelijk: Gods werk was volmaakt, en Hij rust tot op dag van vandaag (als Schepper, niet als Onderhouder). Hoe je een dag zonder avond en morgen letterlijk wilt nemen, weet ik niet.
3) Theistisch evolutionisten moeten inconsequent zijn als zij willen vasthouden aan de historische Adam en Eva. Immers: Vanaf Genesis 2 moet je dan opeens letterlijk gaan lezen? Zoiets doet bijv. prof. G. van den Brink.
Genesis 11 lijkt me een logischer punt. Genesis 1 - 11 zou een proloog kunnen zijn op de geschiedenis van Israel, die begint met Abraham. Daar zijn overigens ook tekstuele argumenten voor aan te dragen, die ik nu even niet meer paraat heb, maar die iets te maken hebben met de herhaalde woorden 'Dit zijn de geboorten...' die je alleen in Gen 2 - 11 vindt.
4) Als je niet in schepping maar evolutie gelooft, dan moet je ook de NT-ische argumentatie voor bijv. het zwijgen van de vrouw als verzinsel afdoen. Immers: Hoe waar is dan nog wat er staat in 1 Tim. 2:12 en 13?
En wordt Christus als tweede Adam nog wel een zinvolle vergelijking? Een historische Jezus met een vergeestelijkte Adam?
Dit zijn belangrijke vragen, waarop ik geen volledig antwoord heb. Adam moet als eerste mens hebben bestaan, anders snijdt Paulus' betoog in Rom. 5 weinig hout. Wat de meeste christen-evolutionisten doen om deze vraag te beantwoorden, is zich afvragen wat een mens tot een mens maakt. Ze stellen dan -terecht in mijn beleving- dat dat niet zijn lichaam is. Lichamelijk zijn wij neefjes van de chimpansee, hoe je het ook went of keert. We herkennen niet voor niets zoveel in ze. Wat een mens tot een mens maakt, is het geestelijke aspect: besef van eigen ik, verantwoordelijkheid kunnen nemen, taal, zich de toekomst in kunnen denken, besef van goed en kwaad. Welnu, toen God de mens schiep, nam Hij één van de primaten die Hij via evolutie had laten ontstaan, en blies deze Zijn adem in. Daarop werd de mens tot een levende
ziel: iemand die geen dier (meer) was.
Helemaal overtuigend vind ik deze redenering niet, maar ik moet wel toegeven dat zij de kern van het betekent om geschapen mens te zijn, overeind laat.
Overigens, snap ik Paulus' argumentatie over de vrouw überhaupt niet. Hoe volgt uit het feit dat vrouw later is geschapen, dat zij nu zwijgen moet? Maar dat is weer iets heel anders, beter voor een andere draad...
5) De dood is sinds Genesis 3 in de wereld gekomen over de gehele schepping staat in Romeinen 5. De evolutietheorie sluit dit volkomen uit! De dood was er volgens de evolutietheorie allang voor de schepping van Adam en Eva.
Zie boven: Adam en Eva kunnen uit eerdere primaten geschapen zijn. Genesis 1 - 3 zegt overigens nergens letterlijk dat er ook voor de dieren geen dood bestond voor de zondeval. Uit het feit dat Adam en Eva in een tuin leefden, zou je kunnen concluderen dat er een wereld buiten die tuin was, waarin wél de (lichamelijke) dood heerste. Het lijkt in elk geval duidelijk dat het paradijs niet de gehele aarde omvatte, anders hadden Adam en Eva niet buiten het paradijs gezet kunnen worden.
Het 'ontstaan' van de dood en het kwaad vind ik overigens het grootste punt met de evolutietheorie. Uit Genesis 3, de aarde om uwentwil vervloekt, en Rom. 8, het schepsel dat in barensnood is, blijkt m.i. dat de zondeval wel gevolgen heeft gehad die zich uitstrekten tot buiten het menselijk geslacht.
Aan de andere kant: een biologische wereld zonder dood is uiterst moeilijk voorstelbaar. Als er inderdaad geen dood bestond voor de zondeval, dan moeten we constateren dat de zondeval een behoorlijke herschepping van de wereld moet zijn geweest. Dat gaat veel verder dan alleen het gedrag of de spijsvertering van roofdieren. Gingen bacteriën ook niet dood? En planten? En hoe zit dat met voortplanting: als Adam en Eva wel kinderen (moesten) krijgen, maar niet overleden, zou de aarde spoedig overbevolkt zijn geraakt.
Ik bedoel maar aan te geven dat de moeilijke vragen net zo goed aan de creationist gesteld kunnen worden...
6) Als Genesis 1 niet letterlijk is omdat het tot een literair genre behoort, tot hoever strekt dat genre zich uit? Heeft Nico ter Linden gelijk als hij zegt dat dat genre zich t/m Genesis 11 uitstrekt?
Dat zou goed kunnen.