Andries Knevel laat creationisme los

parsifal

Re: Andries Knevel laat creationisme los

Bericht door parsifal »

memento schreef: Ik vind dit (vanuit theïstisch oogpunt) niet overtuigend:
1. De waarneming dat het kapotte stukje DNA niets doet, is iets wat moeilijk te bewijzen is. Als christen zeg ik: Om één of andere reden heeft God het nodig gevonden om bepaalde vormen met een bepaald stukje DNA uit te rusten, waarvan wij nog niet weten wat het doet. Wie enerzijds de onmetelijke wijsheid van God beziet, en anderzijds de zee beperkte kennis van de wetenschap, zeker op vlakken als DNA, kan deze christelijke uitleg zeer wel hanteren als rationeel. Een andere mogelijke uitleg is dat dit "reserve DNA" als doorwerking van de zondeval kapot is gegaan, de natuur, ook mens en dier, zoals wij nu waarnemen is immers gehavend door de zondeval, waardoor een deel van de schoonheid en volmaaktheid van het werk Gods is aangetast en vervaagd.
2. Je analogie van 2 leerlingen die naast elkaar zitten, en dezelfde fout maken, kan eenvoudig weerlegt worden door te stellen dat beiden van één persoon bijles hebben gehad, en dat die bijles-leraar hen die fout heeft geleerd. In jouw analogie ontbreekt namelijk die ene bron die de oorzaak is dat beide leerlingen dezelfde fout maken, en het hele punt van de creatie-theorie is juist dat die ene Oorzaak (God) de overeenkomsten verklaard.
Er kan inderdaad een functie gevonden worden van de "kapotte" stukjes DNA, maar feit is dat ze niet voor eiwitten coderen en dat delen heel makkelijk te verklaren zijn op een manier zoals ik hierboven heb gedaan. Daarbij klopt het (naar wat ik gelezen hebt) wel goed met evolutionaire bomen, meer overeenkomsten tussen chimp en mens dan tussen gorilla en mens e.d.

Dat het als gevolg van de zondeval kapot zou zijn gegaan kan, maar het is dan vreemd dat het bij Bonobo en mens op dezelfde plaats kapot is gegaan en dat de volgordes overeenkomen.

Mijn voorbeeld van spieken was inderdaad niet 100%, net zoals de bewijzen voor evolutie dat niet zijn en niet zullen worden. Echter als twee mensen normaal kunnen rekenen en dezelfde basale fout maken, of woordelijk dezelfde foute redering gebruiken dan gaan de meeste docenten er toch van uit dat er gespiekt is. Dezelfde docent kan een verklaring zijn voor een zelfde goede redenering of een zelfde fout, die op zich wel begrijpelijk is. Maar het is het gewoonlijk niet voor iets wat
duidelijk niet correct is.

Zelfs als je weinig tussenvormen verwacht, is het zeer onwaarschijnlijk dat als je doelgericht, en met kennis van zaken, ernaar zoekt, je ze zal moeten kunnen vinden. Men zoekt al jaren zeer doelgericht. De enige conclusie die overblijft voor het niet vinden van de missing links is dat men zoekt zonder kennis van zaken.
Ik denk niet dat dit opgaat, al weet ik heel weinig van geologie en fossielen. Voor zover ik weet is het ontstaan van fossielen heel zeldzaam. Fossielen die er niet zijn, kun je ook niet vinden. Dat er nog redelijk wat wel gevonden is vind ik wonderlijk.

Maar misschien zou je in willen gaan op mijn stelling. Waarom zou je als christen, voor wie God een gegeven is, en voor wie vanuit dat gegeven alle betreffende onderzoeksresultaten zonder al te veel problemen te verklaren zijn, geloven in een onbewezen, en zeer speculatieve, en zeer onwaarschijnlijke theorie als de evolutie-theorie? Ik acht dit zeer irrationeel.
Ik vind de verklaring die je geeft voor de overeenkomsten in DNA juist overtuigender vanuit de evolutietheorie dan dat ze zo ingeschapen zijn. Daarbij is de evolutietheorie nu ook weer niet zo speculatief. We zien overeenkomsten tussen soorten zoals je op grond van de theorie verwacht en in het klein zien we het in actie bij bacterieen. De theorie is in zekere zin elegant en ik zou hem zeker niet onwaarschijnlijk durven noemen.

Daarbij komen ook de argumenten vanuit de astronomie, de radioactieve dateringsmethoden e.d. die lijken te duiden op een ouder heelal. Nu kan het allemaal een ingeschapen leeftijd hebben gehad, maar dat verklaart niet dat we supernovae zien op miljoenen lichtjaren afstand of de geboorte van sterren. Het kan allemaal maar deze argumenten zijn voor mij aanleiding om een voorkeur te hebben voor een niet letterlijke lezing van de eerste delen van Genesis.

Tiberius, Ik weet dat Spurgeon niet de evolutietheorie aanvaarde. Daarvoor wilde ik hem niet aanhalen. Ik haal hem aan omdat hij wel het Jonge aarde creationisme lijkt af te wijzen, volgens de volgende quote:
Can any man tell me when the beginning was? Years ago we thought the beginning of this world was when Adam came upon it; but we have discovered that thousands of years before that God was preparing chaotic matter to make it a fit abode for man, putting races of creatures upon it, who might die and leave behind the marks of his handiwork and marvelous skill, before he tried his hand on man
Verder denk ik dat er wel degelijk reden is om het begin van Genesis anders te lezen dan wat er later in Genesis volgt, dit is in ieder geval de mening van iemand als Gijsbert vd Brink. Ik heb me wel eens afgevraagd of je echt een veel ander Scheppingsverhaal zou verwachten als de Heere via oerknal en evolutie had geschapen?

En als ik de eerste hoofdstukken van Genesis al als een kunstig verdichte fabel zou zien, dan is het een door God gegeven fabel.
Daarbij komt dat Hebreeen voor een groot deel teruggrijpt op zaken die historisch zijn en de biologische afstamming van Melchizedek staat daar tussen. Ook daar zou je volgens jouw uitleg verwachten dat alles in de brief historisch correct is (ook zonder de geestelijke lading) of niets.

Iets soortgelijks is in Job aanwezig, In Job 38 sluit God zelf aan in Zijn eigen woorden (niet eens via mensen bedoel ik hier), bij het wereldbeeld van de ontvanger van het woord. Ook al klopt het natuurkundig waarschijnlijk niet, wat betreft de fundering van de aarde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
memento

Bericht door memento »

Verder denk ik dat er wel degelijk reden is om het begin van Genesis anders te lezen dan wat er later in Genesis volgt, dit is in ieder geval de mening van iemand als Gijsbert vd Brink.
Dat ben ik met je eens. Het begin van Genesis heeft duidelijk een mythologisch karakter. Terecht is daar door de vroege kerkvaders, waaronder Augustinus, ook op gewezen. De eerste hoofdstukken van Genensis willen meer iets verklaren wat het menselijke verstand onbevatbaar is, dan dat ze letterlijke geschiedenis vertellen. De schrijfstijl is vergelijkbaar met Openbaring, wat we ook niet letterlijk nemen (iets niet letterlijk nemen, wil niet zeggen dat het minder waar is, zowel Genesis 1 als Openbaring is een hoge realiteit, het is dus heel wat anders dan "het is wel waar, maar niet echt gebeurt").

Máár: We hebben andere Bijbelgedeeltes die absoluut niet mythologisch zijn. Denk aan Exodus 20, en de uitspraken van Jezus en Paulus mbt de schepping. Er is exegetisch een hele hoop geknutsel nodig, om dat zó uit te leggen (lees: in te leggen) dat het niet strijdig is met de evolutie-theorie. Tenzij we er geen probleem mee hebben dat God onzin schreef met Zijn eigen vingeren in de tafelen der wet, en dat Jezus maar wat dommig sprak toen Hij met overtuiging zaken uit Genesis 1-3 als waar verkondigde.

Ja, het is mijn vaste overtuiging dat wie de schepping púúr als mythe wil uitleggen, uiteindelijk niet anders kán doen (als hij consequent is) dan de menswording van de Christus, en Zijn opstanding, ook mythologisch uit te leggen. Want al deze zaken zijn dan, net als Gen 1-3, wel waar, maar niet echt gebeurt.
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:
Verder denk ik dat er wel degelijk reden is om het begin van Genesis anders te lezen dan wat er later in Genesis volgt, dit is in ieder geval de mening van iemand als Gijsbert vd Brink.
Dat ben ik met je eens. Het begin van Genesis heeft duidelijk een mythologisch karakter. Terecht is daar door de vroege kerkvaders, waaronder Augustinus, ook op gewezen. De eerste hoofdstukken van Genensis willen meer iets verklaren wat het menselijke verstand onbevatbaar is, dan dat ze letterlijke geschiedenis vertellen. De schrijfstijl is vergelijkbaar met Openbaring, wat we ook niet letterlijk nemen (iets niet letterlijk nemen, wil niet zeggen dat het minder waar is, zowel Genesis 1 als Openbaring is een hoge realiteit, het is dus heel wat anders dan "het is wel waar, maar niet echt gebeurt").

Máár: We hebben andere Bijbelgedeeltes die absoluut niet mythologisch zijn. Denk aan Exodus 20, en de uitspraken van Jezus en Paulus mbt de schepping. Er is exegetisch een hele hoop geknutsel nodig, om dat zó uit te leggen (lees: in te leggen) dat het niet strijdig is met de evolutie-theorie. Tenzij we er geen probleem mee hebben dat God onzin schreef met Zijn eigen vingeren in de tafelen der wet, en dat Jezus maar wat dommig sprak toen Hij met overtuiging zaken uit Genesis 1-3 als waar verkondigde.

Ja, het is mijn vaste overtuiging dat wie de schepping púúr als mythe wil uitleggen, uiteindelijk niet anders kán doen (als hij consequent is) dan de menswording van de Christus, en Zijn opstanding, ook mythologisch uit te leggen. Want al deze zaken zijn dan, net als Gen 1-3, wel waar, maar niet echt gebeurt.
Ik denk dat dit punt niet terecht is. Zoals ik al zei, de schrijver van Hebreeen 7 wordt niet dommig als Melchizedek wel aardse ouders had. De Heere blijft betrouwbaar, ook na Job 38.

En ook direct in Exodus 20, interpreteren we de rust van de Heere al heel anders dan de rust die hier wordt voorgeschreven. Daarbij komt dat als Genesis 1 en 2 niet letterlijk historisch zijn gebeurd, dan nog steeds is het Gods verhaal voor de mens met autoriteit.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
memento

Bericht door memento »

parsifal schreef:
memento schreef:

Ik denk dat dit punt niet terecht is. Zoals ik al zei, de schrijver van Hebreeen 7 wordt niet dommig als Melchizedek wel aardse ouders had. De Heere blijft betrouwbaar, ook na Job 38.

En ook direct in Exodus 20, interpreteren we de rust van de Heere al heel anders dan de rust die hier wordt voorgeschreven. Daarbij komt dat als Genesis 1 en 2 niet letterlijk historisch zijn gebeurd, dan nog steeds is het Gods verhaal voor de mens met autoriteit.
Als je maar doorhebt dat Genesis 1-3 een literaire eenheid vormen. Wie afdoet aan de schepping, en alle verwijzingen daarnaar afdoet als "niet letterlijk bedoeld", moet beseffen dat dan ook de zondeval niet een historische waarheid is. En dat heeft gevolgen voor je verlossingsleer en Christologie...

Daarnaast acht ik het wetenschappelijk inconsequent om niet te geloven in de schepping, maar wel in de incarnatie en opstanding. Want het is wetenschappelijk gezien zeer onwaarschijnlijk dat God mens kan worden, laat staan dat een dode kan opstaan...
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef: Als je maar doorhebt dat Genesis 1-3 een literaire eenheid vormen. Wie afdoet aan de schepping, en alle verwijzingen daarnaar afdoet als "niet letterlijk bedoeld", moet beseffen dat dan ook de zondeval niet een historische waarheid is. En dat heeft gevolgen voor je verlossingsleer en Christologie...

Daarnaast acht ik het wetenschappelijk inconsequent om niet te geloven in de schepping, maar wel in de incarnatie en opstanding. Want het is wetenschappelijk gezien zeer onwaarschijnlijk dat God mens kan worden, laat staan dat een dode kan opstaan...
Op je laatste alinea ben ik al eerder ingegaan. Wetenschap spreekt niet over wonderen. Het probleem van Genesis 1-3 is ook niet het wonderlijke, maar de aanwijzingen vanuit het boek der natuur, dat de aarde ouder is dan 6000 jaar en dat er gemeenschappelijke afstamming is.

Over je eerste alinea. Ik besef dat zeker. Ik concludeer uit de eerste hoofdstukken dat het heel belangrijk is om te weten dat God alles geschapen heeft. Dat hij ook heerste over de chaos en de "zeemonsters" dat de zon en sterren geen alternatieve goden zijn, maar schepselen van de Heere. Dat de mens tegen God in opstand is gekomen en dat dit gevolgen heeft voor alle mensen op aarde.
Je gebruikte zelf het woord mythisch eerder. Mythisch betekent niet dat iets onzin is. Het betekent eerder dat een verhaal wordt gebruikt om waarheid over te brengen. Dit zou kunnen betekenen dat de zondeval op een andere manier ging dan via het eten van een verboden vrucht, ik weet het niet, maar dat betekent zeker niet dat de zondeval niet heeft plaatsgevonden.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

En nu moet de zondeval eraan geloven. Wat is het volgende? De zondvloed waarschijnlijk? Ik begrijp werkelijk waar niet waarom ik verder niemand hier hoor. Of ben ik mogelijk de enige hier met enige regelmaat mijn ogen uitwrijf? :oO
parsifal

Bericht door parsifal »

Mister schreef:En nu moet de zondeval eraan geloven. Wat is het volgende? De zondvloed waarschijnlijk? Ik begrijp werkelijk waar niet waarom ik verder niemand hier hoor. Of ben ik mogelijk de enige hier met enige regelmaat mijn ogen uitwrijf? :oO
Nogmaals ik ontken niet de zondeval. Ik geloof dat de zondeval een historisch feit is, net als ik geloof dat de schepping dat is. Ik betwijfel wel of de verhalen waarin het zijn plaats krijgt letterlijk als historisch bedoeld zijn.
memento

Bericht door memento »

parsifal schreef:
Mister schreef:En nu moet de zondeval eraan geloven. Wat is het volgende? De zondvloed waarschijnlijk? Ik begrijp werkelijk waar niet waarom ik verder niemand hier hoor. Of ben ik mogelijk de enige hier met enige regelmaat mijn ogen uitwrijf? :oO
Nogmaals ik ontken niet de zondeval. Ik geloof dat de zondeval een historisch feit is, net als ik geloof dat de schepping dat is. Ik betwijfel wel of de verhalen waarin het zijn plaats krijgt letterlijk als historisch bedoeld zijn.
En hoe rechtvaardig je dat dan, theologisch en exegetisch? Het komt me een beetje over als willekeur, waarbij je zelf bepaald welke elementen je als "waar" ziet, en welke elementen als behorend bij het niet-letterlijke verhaal, die dus genenegeerd mogen worden.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Sorry Mister, maar je staat heus niet alleen. Maar, het is hier nu 9:13 in de morgen, en ik ben al druk geweest...

(heb ook net (formeel) mijn afscheid genomen van Gereformeerd Gezind.)

Parsifal, wat jij hier zo al verkondig, ligt, mijns insziens, heel dicht aan Schriftkritiek, als het niet inderdaad Schriftkritiek is...

Over evolutie en de 'Big Bang' gesproken...

Het neemt inderdaad meer 'geloof' (om die term even te misbruiken) om het voor waar te houden dat je een doos met losse schroeven, bouten, en allerhande onderdelen, lang genoeg heen en weer kunt schudden, maar dat er uiteindelijk een fiets uit de doos zou komen.... Het is gewoon ABSURD!

En, waarom zou God de aarde niet 'oud' geschapen hebben. Hij kan evengoed aardolie en fossielen scheppen als levende wezens...

Al de accommodatie aan de evolutieleer, als zou de wereld niet in 6 letterlijke dagen geschapen zijn, dat God evolutie gebruikt zou hebben, dat God meer dan 2 mensen op de 6e dag geschapen zou hebben, dat Genesis 2 geen verdere uitleg van Genesis 1 zou zijn, is een ernstige dwaling, mijns insziens.

Moderators, let op uw taak!

2 Korinthiërs 5:7
(Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen);
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

parsifal schreef:
Ofwel: het staat in de Bijbel, maar het is de vraag of het echt waar is of dat het zo gebeurd is? Waarom zou dat dan ook niet gelden voor de opstanding, Jona in de vis, de openbaring aan Johannes om maar eens wat te noemen?
parsifal

Bericht door parsifal »

memento schreef:
parsifal schreef:
En hoe rechtvaardig je dat dan, theologisch en exegetisch? Het komt me een beetje over als willekeur, waarbij je zelf bepaald welke elementen je als "waar" ziet, en welke elementen als behorend bij het niet-letterlijke verhaal, die dus genenegeerd mogen worden.
Niet genegeerd worden. Netzomin als ik de gelijkenis van de verloren zoon zou willen negeren. Ik ben geen theoloog, ik kan hier grove fouten maken, dat is waar, maar wat ik probeer te doen is me af te vragen waarom zaken in de Bijbel staan? Ik kan Genesis 3 en de verwijzingen erheen dan niet anders zien dan dat de zondeval historisch is. Anders zou het m.i. al niet meer een Godgegeven mythe zijn, maar een willekeurig verhaal.

Mister, de volgende dingen die ik in twijfel wil trekken zijn dat de aarde grondvesten heeft, dat het 1000 jarig rijk werkelijk 1000 jaar zal duren en dat Melchizedek ouderloos op de aarde is gekomen.

Bert, ik ben aan het discussieren met moderators en de chef van het forum. Ik zie dat toch als een aanmoediging om de discussie niet direct te stoppen.
Bert Mulder
Contacteer:

Mister schreef:
parsifal schreef:
Ofwel: het staat in de Bijbel, maar het is de vraag of het echt waar is of dat het zo gebeurd is? Waarom zou dat dan ook niet gelden voor de opstanding, Jona in de vis, de openbaring aan Johannes om maar eens wat te noemen?
En hoe is het ooit mogelijk dat het water uit de Rode Zee op een hoop stond?

Dat kan toch gewoon niet?

2 Korinthiërs 5:7
(Want wij wandelen door geloof en niet door aanschouwen);
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

parsifal schreef:
Bert, ik ben aan het discussieren met moderators en de chef van het forum. Ik zie dat toch als een aanmoediging om de discussie niet direct te stoppen.
Dat weet ik.

Hoewel het ook zo is, dat moderators zich vaak terughoudend opstellen als ze zelf in een discussie betrokken zijn...

Verder heb ik ook niet gesteld dat de discussie gestopt moet worden. Anders zou ik om een :lock gevraagd hebben...

Maar ik wil je wel waarschuwen, Parsifal, tegen het jezelf bezondigen door Schriftkritiek en andere dwalingen.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Mister schreef:
parsifal schreef:
En hoe is het ooit mogelijk dat het water uit de Rode Zee op een hoop stond?

Dat kan toch gewoon niet?

Dat staat er toch:
21 Toen Mozes zijn hand uitstrekte over de zee, zo deed de HEERE de zee weggaan, door een sterken oostenwind, dien gansen nacht, en maakte de zee droog, en de wateren werden gekliefd.
Het schijnt nog wel een voor te komen daar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

Zoals parsifals verhaal nu op me overkomt, is het inderdaad Schriftkritiek. Ik mag aannemen dat dat zn intentie niet is. Mijn grote vraag aan parsifal is dus: Wat is je methode waarmee je bepaalt welke zaken je in de Schrift ziet als adaptatie of mythe, en welke zaken je wel als "letterlijke" weergave van feiten ziet.

-----------
* Schriftkritiek is trouwens een verkeerde term, maar omdat deze in ingeburgerd in refo-NL zal ik m maar gebruiken.
Plaats reactie