Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Ben je het eens of oneens met de stelling? Graag keuze in topic toelichten.

Eens
12
40%
Oneens
18
60%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Dies
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2006, 21:37
Locatie: Breukelen

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Dies »

afgewezen schreef:Nee Dies, dit is echt een eigenwillige uitleg. Hij klopt ook helemaal niet met Rom. 11:31, waar staat dat Israël door onze barmhartigheid barmhartigheid zou moeten verkrijgen. En ook niet met vs. 14, waarin Paulus aangeeft dat hij hoop dat hij enigszins zijn vlees tot jaloersheid verwekken en enigen uit hen behouden mocht.
Laten we eerlijk zijn: Paulus geeft de Joden geen enkele hoop, als ze zich niet tot God bekeren. Een bekering buiten Christus om, tot 'de essentie van de Torah' of iets dergelijks, dát leert Paulus ons niet.
Wat ik schreef staat toch duidelijk vermeld in 2 Cor 3. Waar ik op doel komt overigens niet in mindering op datgene wat Paulus schrijft over de toekomstige bekering van Israel en ik heb het ook niet over bekering buiten Christus om. Dat kan ook niet anders: de essentie van de Thorah is immers Christus. Als Joden dat gaan zien wordt de bedekking immers weggenomen volgens Paulus?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Dies schreef:
afgewezen schreef:Nee Dies, dit is echt een eigenwillige uitleg. Hij klopt ook helemaal niet met Rom. 11:31, waar staat dat Israël door onze barmhartigheid barmhartigheid zou moeten verkrijgen. En ook niet met vs. 14, waarin Paulus aangeeft dat hij hoop dat hij enigszins zijn vlees tot jaloersheid verwekken en enigen uit hen behouden mocht.
Laten we eerlijk zijn: Paulus geeft de Joden geen enkele hoop, als ze zich niet tot God bekeren. Een bekering buiten Christus om, tot 'de essentie van de Torah' of iets dergelijks, dát leert Paulus ons niet.
Wat ik schreef staat toch duidelijk vermeld in 2 Cor 3.
In 2 Cor. 3 gaat het niet over een gedeeltelijke verharding. In Rom. 11 wel. Is de verharding zelf gedeeltelijk? Nee, dat correspondeert niet met al het andere wat Paulus over Israël zegt. De verharding geldt voor een deel van Israël. En daarmee correspondeert 2 Cor. 3 dus ook: "Telkens als zich iemand tot de Heere bekeert, wordt het deksel weggenomen", en is de verharding opgeheven!
Dies schreef:Waar ik op doel komt overigens niet in mindering op datgene wat Paulus schrijft over de toekomstige bekering van Israel en ik heb het ook niet over bekering buiten Christus om. Dat kan ook niet anders: de essentie van de Thorah is immers Christus. Als Joden dat gaan zien wordt de bedekking immers weggenomen volgens Paulus?
De Joden kunnen Christus nooit in de Torah zien als ze zich blijven verharden ten opzichte van de Evangelieverkondiging. Zie de door mij aangehaalde teksten in de vorige post.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Israël

Bericht door Jacobse »

Ezechiël 37, de herleving van het Joodse volk en volksbestaan;de start in 1948;
Romeinen 13, GANS Israël zal behouden worden
Zacharia 12, ze zullen MIJ zien Die doorstoken is
Hoe zal het gaan?
Misschien gaat de Heere met het joodse volk een gans andere weg dan met ons;
ons zoekt Hij individueel, hen wellicht collectief.
Zou bij de Heere iets te wonderlijk zijn?
Kan het zo zijn, als bij Jozef en de broers? Uit de vreemde gekomen lieden worden door de onderkoning zelf ontvangen, Simeon als oudste ( want Ruben was even weggegaan ) en verantwoordelijke voor het Jozef in de put stoppen en verkopen, gaat de Egyptische bak in; daarna moet Benjamin komen en als ze met hem komen worden in Jozef 's huis gebracht en genood tot de maaltijd, ze zitten in volgorde van geboorte, Benjamin krijgt een vijfdubbele portie, de beker wordt gevonden in Benjamin's reisbagage en Benjamin moet slaaf worden; en nog hebben ze niets door. Sterker, als Jozef zich openbaart als Jozef, deinzen ze van schrik en ongeloof achteruit.
Openbaart onze Heer Zich aan hen bij de nood der tijden beschreven in Zacharia 12, en komen ze - door Zijn overweldigende Majesteit en heerlijkheid -in één klap collectief tot inkeer/herkenning/erkenning van Jezus Christus als Zoon van God onze Messias? Zodat zodoende gans dat Israël van dan behouden zal worden?
Moge het zo zijn, dat velen, allen, op deze wereld, Hem erkennen als de Zaligmaker. Er is onder de hemel geen andere Naam waardoor we behouden zullen worden. Hij heeft bij Zichzelf gezworen dat eens, op die Grote Morgen, alle knie zich voor Hem zal buigen en alle ting Hem zal belijden. Eeuwige eer, aanbidding, dank, lofprijzing, aan Hem Die afdaalde uit het rijk der heerlijkheid naar hier, en hier uittoog naar Golgotha om het werk der verzoening te volbrengen dat in en door Gods vrije genade en gunst was klaargelegd van voor de grondlegging der wereld.
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Israël

Bericht door Klaio »

blokland schreef:Ezechiël 37, de herleving van het Joodse volk en volksbestaan;de start in 1948;
Romeinen 13, GANS Israël zal behouden worden
Zacharia 12, ze zullen MIJ zien Die doorstoken is
Hoe zal het gaan?
Misschien gaat de Heere met het joodse volk een gans andere weg dan met ons;
ons zoekt Hij individueel, hen wellicht collectief.
Zou bij de Heere iets te wonderlijk zijn?
Kan het zo zijn, als bij Jozef en de broers? Uit de vreemde gekomen lieden worden door de onderkoning zelf ontvangen, Simeon als oudste ( want Ruben was even weggegaan ) en verantwoordelijke voor het Jozef in de put stoppen en verkopen, gaat de Egyptische bak in; daarna moet Benjamin komen en als ze met hem komen worden in Jozef 's huis gebracht en genood tot de maaltijd, ze zitten in volgorde van geboorte, Benjamin krijgt een vijfdubbele portie, de beker wordt gevonden in Benjamin's reisbagage en Benjamin moet slaaf worden; en nog hebben ze niets door. Sterker, als Jozef zich openbaart als Jozef, deinzen ze van schrik en ongeloof achteruit.
Openbaart onze Heer Zich aan hen bij de nood der tijden beschreven in Zacharia 12, en komen ze - door Zijn overweldigende Majesteit en heerlijkheid -in één klap collectief tot inkeer/herkenning/erkenning van Jezus Christus als Zoon van God onze Messias? Zodat zodoende gans dat Israël van dan behouden zal worden?
Moge het zo zijn, dat velen, allen, op deze wereld, Hem erkennen als de Zaligmaker. Er is onder de hemel geen andere Naam waardoor we behouden zullen worden. Hij heeft bij Zichzelf gezworen dat eens, op die Grote Morgen, alle knie zich voor Hem zal buigen en alle ting Hem zal belijden. Eeuwige eer, aanbidding, dank, lofprijzing, aan Hem Die afdaalde uit het rijk der heerlijkheid naar hier, en hier uittoog naar Golgotha om het werk der verzoening te volbrengen dat in en door Gods vrije genade en gunst was klaargelegd van voor de grondlegging der wereld.
Wie Paulus met Israël bedoelt, heeft hij duidelijk gemaakt in Romeinen 9 vers 6. Alleen die zullen behouden worden en de gelovigen uit de heidenen (ook wel de volheid der heidenen genoemd, wat ook niet inhoudt IEDERE heiden) met hen.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

het behoud van Israel

Bericht door Jacobse »

Nou, Romeinen9 vers 6 gaat daar juist NIET over.
Hoe het wel is?
Lees, s.v.p. onbevooroordeeld, Romeinen 11 vers 25:
Paulus openbaart een geheim:
er is een gedeeltelijke bedekking over Israël gekomen
die duurt tot de volheid der heidenen is ingegaan ( en is het evangelie al niet over de hele wereld heengegaan? het zou dus kunnen zijn dat het ingaan van de volheid der heidenen,
- dat zijn U ik ! - heel dichtbij is ):
de tekst gaat verder:
"en aldus zal gans Israël behouden worden ".
Op dat moment: GANS Israël . Aldus Gods onfeilbaar Woord.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: het behoud van Israel

Bericht door Afgewezen »

blokland schreef:Nou, Romeinen9 vers 6 gaat daar juist NIET over.
Hoe het wel is?
Lees, s.v.p. onbevooroordeeld, Romeinen 11 vers 25:
Paulus openbaart een geheim:
er is een gedeeltelijke bedekking over Israël gekomen
die duurt tot de volheid der heidenen is ingegaan ( en is het evangelie al niet over de hele wereld heengegaan? het zou dus kunnen zijn dat het ingaan van de volheid der heidenen,
- dat zijn U ik ! - heel dichtbij is ):
de tekst gaat verder:
"en aldus zal gans Israël behouden worden ".
Op dat moment: GANS Israël . Aldus Gods onfeilbaar Woord.
GANS Israël zijn alle Joden, hoofd voor hoofd, aldus de onfeilbare uitleg van Blokland. ;)
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

niks onfeilbaar!

Bericht door Jacobse »

woorden in de mond leggen die door die man of vrouw nimmer gedacht of gesproken werden noch zullen worden,als het om hem/haar zelf gaat;
brengt dat de waarheidsvinding voor ons - wat begrijpen wij van Gods heilsplan met Israël, wat wordt er in de Schrift over geopenbaard, en wat mogen we ook voor onszelf dienovereenkomstig verwachten - in casu naderbij?
Natuurlijk, als iemand uit Joodsen bloede nu al de Messias Jezus Christus aanvaardt, dan is voor hem of haar reeds nu de bedekking waar Paulus over spreekt, weggenomen. Dat is individueel, zoals het ook ligt met ieder van ons.
Maar Paulus heeft het in dat hoofdstuk 11 daar juist niet over; hij spreekt er m.i. daar over dat de bedekking die over Israël als zodanig ligt, wordt weggenomen - op Gods tijd -; en daar past het toch ook bij dat alsdan inderdaad heel Israël zonder die bedekking zal zijn en -zegt Paulus - gans Israël zal er dan weer bij de Heere zijn, omdat hun nu nog tijdelijk weggebroken takken dan teruggeplaatst zijn op de edele olijf. Vers 32: God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, ( vetgedrukt door mij : ) "om Zich OVER HEN ALLEN te ontfermen".
We misgunnen aan hen toch niet hoe de Heere in Zijn vrije genade wil omgaan met het door Hem uitverkoren volk, en hoe en wanneer - moge het spoedig zijn ! - hen tot het heil in Christus wil en zal brengen.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Alexander CD »

We misgunnen aan hen toch niet hoe de Heere in Zijn vrije genade wil omgaan met het door Hem uitverkoren volk, en hoe en wanneer - moge het spoedig zijn ! - hen tot het heil in Christus wil en zal brengen.
Dus de joden zijn alleen Gods uitverkoren volk, ze hoeven niet in de Heere Jezus te geloven, ze hebben immers Abraham tot hun natuurlijke vader dan komt alles goed.
GANS Israël zijn alle Joden, hoofd voor hoofd, aldus de onfeilbare uitleg van Blokland
.

:haha
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: niks onfeilbaar!

Bericht door Bert Mulder »

blokland schreef:woorden in de mond leggen die door die man of vrouw nimmer gedacht of gesproken werden noch zullen worden,als het om hem/haar zelf gaat;
brengt dat de waarheidsvinding voor ons - wat begrijpen wij van Gods heilsplan met Israël, wat wordt er in de Schrift over geopenbaard, en wat mogen we ook voor onszelf dienovereenkomstig verwachten - in casu naderbij?
Natuurlijk, als iemand uit Joodsen bloede nu al de Messias Jezus Christus aanvaardt, dan is voor hem of haar reeds nu de bedekking waar Paulus over spreekt, weggenomen. Dat is individueel, zoals het ook ligt met ieder van ons.
Maar Paulus heeft het in dat hoofdstuk 11 daar juist niet over; hij spreekt er m.i. daar over dat de bedekking die over Israël als zodanig ligt, wordt weggenomen - op Gods tijd -; en daar past het toch ook bij dat alsdan inderdaad heel Israël zonder die bedekking zal zijn en -zegt Paulus - gans Israël zal er dan weer bij de Heere zijn, omdat hun nu nog tijdelijk weggebroken takken dan teruggeplaatst zijn op de edele olijf. Vers 32: God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, ( vetgedrukt door mij : ) "om Zich OVER HEN ALLEN te ontfermen".
We misgunnen aan hen toch niet hoe de Heere in Zijn vrije genade wil omgaan met het door Hem uitverkoren volk, en hoe en wanneer - moge het spoedig zijn ! - hen tot het heil in Christus wil en zal brengen.
Dan kun je hier wel zeggen: gans Israël zal er dan weer bij de Heere zijn, maar, is het toch zo, dat gans Israël , naar het vlees, nooit bij de Heere geweest is.

1 Kor. 10:

1 EN ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt adat 1onze vaders allen onder 2de wolk waren, en ballen door de zee doorgegaan zijn,
2 En allen 3in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee,
3 cEn allen 4dezelfde 5geestelijke spijze gegeten hebben,
4 dEn allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots 6die volgde; en de steenrots 7was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; ewant zij zijn in de woestijn 8ternedergeslagen.



Maar, zegt de Schrift,


Galaten 3:16
Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van één: En uw Zaad, Hetwelk is Christus.
en:

Galaten 3:29
En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.

Dus, het is niet Abraham's zaad, of Israel, naar het vlees... Dat is het nooit, zoals Paulus hier zegt. Dat geldt niet voor Israel, en ook niet voor de heidenen. Maar de erfgenamen, het ware Israel, is dengenen, die in Christus zijn. De uitverkorenen alleen, die gelden de beloften.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door JolandaOudshoorn »

Voor wie interesse heeft:
donderdag 12 februari om 19.45 in het Hervormd Centrum (Talmastraat) te H'veld-G'dam een bijzondere avond in het kader van het Calvijnjaar met prof. W Balke uit Den Haag. Thema: Calvijn en de Joden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door freek »

Alexander CD schreef:
We misgunnen aan hen toch niet hoe de Heere in Zijn vrije genade wil omgaan met het door Hem uitverkoren volk, en hoe en wanneer - moge het spoedig zijn ! - hen tot het heil in Christus wil en zal brengen.
Dus de joden zijn alleen Gods uitverkoren volk, ze hoeven niet in de Heere Jezus te geloven, ze hebben immers Abraham tot hun natuurlijke vader dan komt alles goed.
GANS Israël zijn alle Joden, hoofd voor hoofd, aldus de onfeilbare uitleg van Blokland
.

:haha
Ik vind het heel ongepast dat een bepaalde uitleg (die notabene de letterlijke interpretatie beoogt) op deze manier belachelijk wordt gemaakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:Ik vind het heel ongepast dat een bepaalde uitleg (die notabene de letterlijke interpretatie beoogt) op deze manier belachelijk wordt gemaakt.
De smiley van Alexander neem ik niet voor mijn rekening, maar als iemand iedere tegenspraak wil blokkeren met 'dit zegt de Bijbel', terwijl hij niet beseft dat hij er een stuk interpretatie bij voegt, reageer ik daar op. En soms moet je dan wel eens dezelfde 'wapens' als je opponent gebruiken.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 06 feb 2009, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: het behoud van Israel

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
blokland schreef:Nou, Romeinen9 vers 6 gaat daar juist NIET over.
Hoe het wel is?
Lees, s.v.p. onbevooroordeeld, Romeinen 11 vers 25:
Paulus openbaart een geheim:
er is een gedeeltelijke bedekking over Israël gekomen
die duurt tot de volheid der heidenen is ingegaan ( en is het evangelie al niet over de hele wereld heengegaan? het zou dus kunnen zijn dat het ingaan van de volheid der heidenen,
- dat zijn U ik ! - heel dichtbij is ):
de tekst gaat verder:
"en aldus zal gans Israël behouden worden ".
Op dat moment: GANS Israël . Aldus Gods onfeilbaar Woord.
GANS Israël zijn alle Joden, hoofd voor hoofd, aldus de onfeilbare uitleg van Blokland. ;)
Dan heb ik toch meer vertrouwen in de uitleg van de kanttekenaren, welke niet in tegenstelling is met andere delen van de Schrift: Dat is, niet enige weinigen, maar een zeer grote menigte, en gelijk als de ganse Joodse natie.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Zonderling »

Even een opmerking tussendoor: Naar de grondtekst kunnen we evengoed of zelfs beter vertalen: "totdat de volheid der heidenen ZAL INGAAN".
De bekering van Israël betekent ook een volheid voor de heidenen.
Dat is ook het betoog van Paulus in Romeinen 11.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 06 feb 2009, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:Bovendien kunnen we naar de grondtekst evengoed of beter vertalen: "totdat de volheid der heidenen ZAL INGAAN".
De bekering van Israël betekent ook een volheid voor de heidenen.
Dat is ook het betoog van Paulus in Romeinen 11.
Hierover verschillen wij van mening.
Plaats reactie