En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.refo schreef:Zeker. Al zullen ze dat niet zeggen. Als je altijd maar hoort dat het nix met je is, en dat het ook nix zal worden, ga je dat op een gegeven moment vanzelf geloven. Dat maakt het gemeentezijn ter rechterzijde van het kerkelijk spectrum zo treurig.
Niettemin weet ik dat ze allemaal hun vertrouwen op GoD stellen. En dat is wat nodig is.
Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.
Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.
De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Tegen de zodanigen is de wet niet.
Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.
Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen.
Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.
Vertrouwen is nodig. De vruchten zullen laten zien of het gegrond is. Waarom drukt Paulus zich zo scherp uit naar de gemeente van Galatië? Is de gemeente van Refo vruchtbaarder? Dan zal het ongetwijfeld bruisen van liefde tot God en de naaste. Zachtmoedigheid, vergevingsgezindheid, eerbied voor de ambten, respect voor de ouderen, verdraagzaamheid tot de jongeren die leerstellig nog niet zo zuiver gefundeerd zijn, geduldig met de zwakgelovigen en vooral: Overvloeiende van het getuigen dat Jezus is de Christus.
Je wilt toch niet zeggen dat de prediking een levendmakend getuigenis van Gods Geest tot zwijgen kan brengen?