Een spiegel die wordt voorgehouden.

Plaats reactie
Rens

Een spiegel die wordt voorgehouden.

Bericht door Rens »

in Trouw een column van dhr. Jan Kuitenbrouwer waarin hij het Calvinisme een spiegel voorhoudt.

Een column die ik jullie toch niet wil onthouden.

===

Hedo-Calvinisme

Jan Kuitenbrouwer

De krant stond afgelopen zaterdag in het teken van Calvijn, die dit jaar vijf eeuwen geleden werd geboren en een groot stempel op de Nederlandse cultuur zou drukken. Was ’calvinist’ aanvankelijk een scheldnaam voor de aanhangers van deze dissident, later werd het juist een geuzennaam, waarna de term in het moderne spraakgebruik alsnog een pejoratief karakter kreeg, in de zin van zuinig, sober, ijverig, bescheiden, puriteins, levensangstig.

Wat in de diverse artikelen helaas ontbrak was een verwijzing naar een nieuwe vorm van calvinisme die de laatste jaren in Nederland is opgekomen, waarin geprobeerd wordt de oude kernwaarden van het calvinisme te verzoenen met moderne vormen van onmatigheid en genotzucht - het zogenaamde hedo-calvinisme.

Grondlegger van het hedo-calvinisme, althans in Nederland, is Drs. Merijn Mochtwat, schrijver van het boek ’Gewoon ís niet gek genoeg - van predestinatie tot funshoppen’ , dat onlangs bij uitgeverij Cock verscheen. Mochtwat betoogt in dit boek dat we Calvijn eigenlijk altijd verkeerd begrepen hebben, en dat hij ergens eigenlijk best wel een losbol was. ’De associatie tussen Calvijn en vergaande soberheid is een historisch misverstand,’ zegt Mochtwat, die ons ontvangt in zijn werkkamer aan de Vrije Universiteit. De kamer is nagenoeg leeg, op een gouden stoel na. ’Zo had hij een zwak voor snelle rijtuigen, was hij dol op skiën en werd hij vaak omringd door mooie vrouwen, al waren die dan meestal gecamoufleerd als non. Dat hij vroeg naar bed ging, zoals je vaak leest, had vooral dáármee te maken.’

Mochtwat ziet overal tekenen van de opmars van het hedo-calvinisme. ’Kijk naar het succes van de budget-airlines, de EasyJets en de Ryan Airs. We willen genieten, we willen consumeren, maar we willen óók zuinig zijn en sparen. Of neem de grote budgetsupers, zoals Lidl en Aldi, die steeds meer luxeproducten beginnen te verkopen. Reebout, gerookte zalm, champagne, het ligt er, tegen afslagprijzen, en de mensen staan ervoor in de rij. Allemaal hedo-calvinisten. Jezelf sober te buiten gaan, daar gaat het om, die combi, daar was Calvijn ook mee bezig. Calvijn pleitte voor nuchterheid, maar juist omdát hij zoveel dronk. Dat wordt vaak vergeten.’

Nu de wereld in de greep is van meerdere crises, voedsel, energie, geld, klimaat, heeft het hedo-calvinisme ons iets te bieden, betoogt Mochtwat. ’Het is die combinatie van jezelf én de wereld. Zet jezelf op die eerste plaats, maar mét dat stukje rekenschap van waar zijn we nou eigenlijk mee bezig? Maak die vliegreis, maar doe iets terug. Koop een kerstboom mét kluit, ik noem maar iets.’

Het huidige kabinet, dat van alles wil verbieden, roken, drinken, snoep, vuurwerk, is volgens drs. Mochtwat op de verkeerde weg. ’Zij denken te handelen in de geest van Calvijn, maar op deze manier breng je Calvijn juist verder in diskrediet en weet je zeker dat zijn gedachtegoed de 21e eeuw niet zal overleven.

Wie het calvinisme wil redden en ook voor de toekomst relevantie wil geven, kan dat alleen doen door te kiezen voor het hedo-calvinisme. De wereld gaat voor, maar éérst ben jij aan de beurt, begrijp je? Neem af en toe gewoon witte wijn in plaats van prosecco. Scheelt toch weer C02. Dat bedoel ik, dát is hedo-calvinisme.’
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Hendrikus

Re: Een spiegel die wordt voorgehouden.

Bericht door Hendrikus »

Rens schreef:in Trouw een column van dhr. Jan Kuitenbrouwer waarin hij het Calvinisme een spiegel voorhoudt.
fake :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Rens

Bericht door Rens »

Hendrikus schreef:
Rens schreef:in Trouw een column van dhr. Jan Kuitenbrouwer waarin hij het Calvinisme een spiegel voorhoudt.
fake :bobo
hoezo "fake"?? betrap je je zelf op eenzelfde houding??????
Moderatorbericht:
refo

Bericht door refo »

De schrijver Merijn Mochtwat bestaat niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion

Bericht door albion »

refo schreef:De schrijver Merijn Mochtwat bestaat niet.
De schrijver bestaat wel, maar de naam is 'fake'
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marco

Bericht door Marco »

Hoe fake het ook is, er zit een kern van waarheid in. Calvijn was niet zo'n saaie kamergeleerde die zich elke vorm van luxe ontzegde als sommigen denken.
Rens

Bericht door Rens »

albion schreef:
refo schreef:De schrijver Merijn Mochtwat bestaat niet.
De schrijver bestaat wel, maar de naam is 'fake'
ok, de naam van de schrijver mag dan bedacht zijn, maar daar gaat het in wezen niet om. de kérn van de column is toch dat er een sóórt van hypocrisie schuil gaat achter het oh zo hoog aangeschreven calvinisme.....goedkoop boodschappen doen om zodoende méér in huis te kunnen halen etc....

ik weet ook wel dat er genoeg mensen zijn die noodgedwongen bij de prijsvechters hun boodschappen moeten halen, maar dat is de boodschap niet.

en een column is per definitie "overacting", het uitvergroten van zaken waar de aandacht voor gevraagd wordt.....

kijken we zelf wel in die spiegel, of willen we dat niet om ons geweten koest te houden?
Moderatorbericht:
artistiek

Bericht door artistiek »

Het feit dat de schrijver onbekend wil blijven zegt voor mij genoeg. Dan lap ik dit artikel gewoon aan m'n laars. ::salut
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marco schreef:Hoe fake het ook is, er zit een kern van waarheid in. Calvijn was niet zo'n saaie kamergeleerde die zich elke vorm van luxe ontzegde als sommigen denken.
Nee, maar die passage over vrouwen, nonnen en vroeg naar bed gaan vind ik eigenlijk heel schunnig. Verder,ik herken me er zelf eigenlijk niet zo in...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

Nee, voor de kronkel van Calvijn via Easy jet naar Lidl moet je wel erg veel fantasie hebben.

En voor wat de uitspattingen van Calvijn zou ik graag wat meer bronnen zien. Anders is het toch: 't mocht wat, zo'n artikel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

JolandaOudshoorn schreef:
Marco schreef:Hoe fake het ook is, er zit een kern van waarheid in. Calvijn was niet zo'n saaie kamergeleerde die zich elke vorm van luxe ontzegde als sommigen denken.
Nee, maar die passage over vrouwen, nonnen en vroeg naar bed gaan vind ik eigenlijk heel schunnig. Verder,ik herken me er zelf eigenlijk niet zo in...
Inderdaad; zonder bewijsmateriaal is zoiets pure laster.
refo

Bericht door refo »

Scribent haalt van alles bij en door elkaar. Een non is niet calvinistisch. Ik denk niet dat die met Calvijn gezien wilden worden.
--------------
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Toon maar aan.
Marco

Bericht door Marco »

Herman schreef:
Toon maar aan.
De komende tijd zal er wel het een en ander over Calvijn gepubliceerd worden. Maar om een voorbeeldje te noemen:

http://www.refdag.nl/artikel/1372171/Ee ... +zijn.html

:)
Plaats reactie