Iedereen heeft hier gelijk. Calvijn leert dat inderdaad. Maar in de dogmatiek (sorry; sommigen gaan nu in een kramp schieten) onderscheiden we de wedergeboorte in engere en in ruimere zin. De wedergeboorte in engere zin is het moment dat de zondaar van dood levend wordt gemaakt. Daarover spreekt de Heere Jezus in Johannes 3 en ook de Dordtse Leerregels hoofdstuk 3/4 art. 12.freek schreef:Volgens mij leert Calvijn (om hem ook maar eens aan te halen) het niet zo. Ik betwijfel of Calvijn wedergeboorte ziet als voorwaarde tot het geloof in c.q. zien op Jezus. Wedergeboorte is een vrucht van het geloof. Ik dat dat dit ook de les is van Johannes 3.Jongere schreef:Kwam direct voort uit de wedergeboorte, zou ik willen zeggen.freek schreef:De eerste 'blik op Jezus' bewerkte toch de wedergeboorte?
Daarnaast wordt er bij de reformatoren en oudvaders nogal eens gesproken over "wedergeboorte" waarbij ze dan feitelijk de wedergeboorte in ruimere zin bedoelen (zo ook Calvijn is de genoemde passage). Daarmee wordt bedoeld de het nieuwe leven door het geloof, wanneer de ziel voor het eerst en daarna steeds weer opnieuw op Christus heeft mogen zien, en waaruit het nieuwe leven voortkomt (heiligmaking).
Kortom: Er is een wedergeboorte waardoor de mens gaat geloven (wedergeboorte in engere zin / levendmaking). En door dit geloven komt er een nieuwe gezindheid (wedergeboorte in ruimere zin, die dus volgt op het geloven).