Jij stelt Schrift en Woord van God gelijk. In die zin zou je gelijk kunnen hebben. Hoewel, toen de Geest neerdaalde op de discipelen, was er ook niet meteen sprake van een 'Woord', wel van een 'ervaring'.freek schreef:Dus? Daarmee blijft het principe toch staan?Afgewezen schreef:Klopt. En daarna is ze op 'schrift' gesteld.freek schreef:Geestelijke ervaringen waren er nooit eerder dan de Schrift. Uit de bijbel weten we dat de wereld door Gods woord tot aanzijn is geroepen. Voordat de mens ook maar iets kon ervaren, heeft God hem eerst geschapen. Adam en Eva leefde vervolgens inderdaad in gemeenschap met God. Maar we spreken niet voor niets over "de staat der rechtheid". De angst van Adam en Eva direct na de zondeval was ook bevinding, maar geen geestelijke bevinding. Dat kon pas weer nadat God opnieuw sprak: Ik zal vijandschap zetten et cetera. Alle bevinding in de bijbel, voor zover ze geestelijk is, kon er zijn omdat God sprak.
Maar het gaat erom dat de bevinding aan het geschreven Woord voorafgaat. En dat daarom het toetsingsprincipe ook een andere kant kent. Die wilde ik jullie voorhouden.