Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Willem, waarom zou gunning iemand de hoogte in brengen?
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Beste Willem.
Ik ben geen kenner van de afgescheiden kerken. Maar ik heb wel een paar vragen.
Jij meent dat Ds Wink een van de laatste ware dienstknechten in Nederland is. Jij kijkt dan mn naar zijn prediking en constateert dat een dergelijke prediking er bijna niet meer is en dat het duistere tijden zijn. Dat laatste zal ik ook niet ontkennen. Laten we eens uitgaan van jouw these.
Ik ga even mee in het feit dat Ds Wink een zuivere leer leert:
- Deze leer heeft bepaalde kenmerken (los van wat die mogen zijn)
- Komt mn voor in de Nederlandse context is namelijk een gevolg vd afscheiding en alles daarna.
- Beroept zich ws op veel op Oudvaders.
Nu dan kan jouw these binnen de Nederlandse context kloppen. Immers Nederland is vroeger het Israel van het Westen genoemd heeft veel zegening gehad. Vanuit deze basis is ook GGN etc ontstaan. Dan kunnen we stellen dat de GGN het laatste overblijfsel hiervan is en dat het er met Nederland slecht voor staat.
Maar nu wil ik het breder trekken. Namelijk de wereldzending. In Nederland kennen we al meer dan 1.000 jaar het christendom maar er zijn grote delen in de wereld die pas de laatste 150 jaar ontsloten zijn voor het Evangelie.
Dit is mn gebeurd door Amerikaanse en Engelse zendingsorganisaties. Welke geen GGN, 3 FvE, oudvaders kennen. Tevens hebben die op bepaalde dingen ws punten geleerd waar jij en ik het niet mee eens zijn. Oftelwe het is in jouw beleving nooit een waar evangelie.
Maar zal God ze dan een vals evangelie hebben verkondigd? Dan moeten we niet gaan zeggen Gods wegen zijn wonderlijk (ja dat zijn ze), Kromme stok rechte slag etc. Want ik geloof niet dat als het gaat om dergelijke belangrijke zaken dat God een evangelie zendt wat vals is en niet zaligmakend en afwijkt van hetgeen wij kennen. Wel kunnen er afwijkingen zijn op het gebied van secundaire zaken zoals gaven vd geest.
Ik ben geen kenner van de afgescheiden kerken. Maar ik heb wel een paar vragen.
Jij meent dat Ds Wink een van de laatste ware dienstknechten in Nederland is. Jij kijkt dan mn naar zijn prediking en constateert dat een dergelijke prediking er bijna niet meer is en dat het duistere tijden zijn. Dat laatste zal ik ook niet ontkennen. Laten we eens uitgaan van jouw these.
Ik ga even mee in het feit dat Ds Wink een zuivere leer leert:
- Deze leer heeft bepaalde kenmerken (los van wat die mogen zijn)
- Komt mn voor in de Nederlandse context is namelijk een gevolg vd afscheiding en alles daarna.
- Beroept zich ws op veel op Oudvaders.
Nu dan kan jouw these binnen de Nederlandse context kloppen. Immers Nederland is vroeger het Israel van het Westen genoemd heeft veel zegening gehad. Vanuit deze basis is ook GGN etc ontstaan. Dan kunnen we stellen dat de GGN het laatste overblijfsel hiervan is en dat het er met Nederland slecht voor staat.
Maar nu wil ik het breder trekken. Namelijk de wereldzending. In Nederland kennen we al meer dan 1.000 jaar het christendom maar er zijn grote delen in de wereld die pas de laatste 150 jaar ontsloten zijn voor het Evangelie.
Dit is mn gebeurd door Amerikaanse en Engelse zendingsorganisaties. Welke geen GGN, 3 FvE, oudvaders kennen. Tevens hebben die op bepaalde dingen ws punten geleerd waar jij en ik het niet mee eens zijn. Oftelwe het is in jouw beleving nooit een waar evangelie.
Maar zal God ze dan een vals evangelie hebben verkondigd? Dan moeten we niet gaan zeggen Gods wegen zijn wonderlijk (ja dat zijn ze), Kromme stok rechte slag etc. Want ik geloof niet dat als het gaat om dergelijke belangrijke zaken dat God een evangelie zendt wat vals is en niet zaligmakend en afwijkt van hetgeen wij kennen. Wel kunnen er afwijkingen zijn op het gebied van secundaire zaken zoals gaven vd geest.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Hoe kòm je erbij dat ik anti ds. Wink zou zijn? Ik ken de hele man niet, alleen van naam. Het is toch niet zoiets als 'wie niet voor mij is, is tegen mij'? Dat is maar bij één Persoon het geval namelijk.
En nee, ik heb hier geen concordantie. Ik citeer gewoon de Bijbel. Toe nu toe, en dat bedoel ik niet vervelend, heb ik jou dat nog niet zien doen. Wel vaak 'ds. Wink zegt' zien zeggen.
Ten slotte, verkiezing is niet de grondslag van de prediking. De grondslag is het werk van de Heere Jezus Christus. Zonder dat werk was er niet eens een verkiezing van mensen mogelijk geweest voor een rechtvaardig God. Sion zal door recht verlost worden, profeteerde de profeet. En jaren later mocht Christus die profetie vervullen en riep Hij: Het is volbracht. De profetie is volbracht, het recht is voldaan, de prijs is betaald. Dat is het evangelie van Jezus Christus!
En nee, ik heb hier geen concordantie. Ik citeer gewoon de Bijbel. Toe nu toe, en dat bedoel ik niet vervelend, heb ik jou dat nog niet zien doen. Wel vaak 'ds. Wink zegt' zien zeggen.
Ten slotte, verkiezing is niet de grondslag van de prediking. De grondslag is het werk van de Heere Jezus Christus. Zonder dat werk was er niet eens een verkiezing van mensen mogelijk geweest voor een rechtvaardig God. Sion zal door recht verlost worden, profeteerde de profeet. En jaren later mocht Christus die profetie vervullen en riep Hij: Het is volbracht. De profetie is volbracht, het recht is voldaan, de prijs is betaald. Dat is het evangelie van Jezus Christus!
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5173
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Willem, verkiezing is geen grondslag, er ligt alleen een grond in Christus, en die is de spiegel van de
uitverkiezing, zegt Ds. Calvijn, en als we willen weten of we uitverkoren zijn moeten we naar Hem toevluchten!
uitverkiezing, zegt Ds. Calvijn, en als we willen weten of we uitverkoren zijn moeten we naar Hem toevluchten!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Hier heb ik even over nagedacht:
Christus, als de spiegel van de uitverkiezing
Mooie uitspraak, maar dan blijft nog staan dat God wilde dat Christus in de wereld zou komen: Ik zal vijandschap zetten en het middel was de Heere Jezus Christus.
Ik vind 'verkiezing als grondslag' niet zo goed klinken. Ik zou dit liever het 'welbehagen van God' willen noemen. Hij had rechtvaardig alle mensen kunnen laten verloren gaan. En Hij heeft voor het Middel gezorgd. Door Hem kunnen we zalig worden, ook in 2008.
Christus, als de spiegel van de uitverkiezing
Mooie uitspraak, maar dan blijft nog staan dat God wilde dat Christus in de wereld zou komen: Ik zal vijandschap zetten en het middel was de Heere Jezus Christus.
Ik vind 'verkiezing als grondslag' niet zo goed klinken. Ik zou dit liever het 'welbehagen van God' willen noemen. Hij had rechtvaardig alle mensen kunnen laten verloren gaan. En Hij heeft voor het Middel gezorgd. Door Hem kunnen we zalig worden, ook in 2008.
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
En zo is het!Jongere schreef: Ten slotte, verkiezing is niet de grondslag van de prediking. De grondslag is het werk van de Heere Jezus Christus. Zonder dat werk was er niet eens een verkiezing van mensen mogelijk geweest voor een rechtvaardig God. Sion zal door recht verlost worden, profeteerde de profeet. En jaren later mocht Christus die profetie vervullen en riep Hij: Het is volbracht. De profetie is volbracht, het recht is voldaan, de prijs is betaald. Dat is het evangelie van Jezus Christus!
Dat is het Evangelie, de enige weg: Jezus Christus.
Hij is hèt middelpunt van het Evangelie.
De enige Middelaar God en der mensen.
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Het punt is, dat je toen een bijna exclusief recht claimde voor ds. Wink als de enige (dan wel een van de zeer weinige) nog levende door God geroepen predikant in Nederland. Dat kan natuurlijk niet.willemkok schreef:Ik weet dat dit forum anti ds wink is, de vorige keer toen ik een onderwerp plaatste met positieve reacties, werd deze gelijk gesloten, terwijl negatieve reacties over ds Wink eindeloos zijn doorgegaan. Dan vraag ik mij af: waar zijn we mee bezig?
Wat je andere punt betreft: topics met niet-respectvolle postings tegen ambtsdragers worden opgeschoond of gesloten.
Dat geldt ook voor ds. Wink, ds. Van der Meer en noem maar op (mits een moderator aanwezig natuurlijk).
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Wat zouden de andere gemeentes gaan doen????
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Een ieder heeft zijn eigen geschiedenis. Willem Kok heeft die en ik heb die ook. Ik ben afkomstig uit de GGiNbv en Willem, ik kan héél ver met je meekomen. Dit stuk wat je schrijft is voor een groot deel uit het hart gegrepen. Helaas merk je aan de reacties ook weer dat je maar bij jezelf moet beginnen en persoonlijk weet moet hebben van bepaalde zaken en anders je mond maar moet houden. Een vrije vertaling van zo maar wat reacties. Ds. Wink is een nononsens predikant die de waarheid recht snijdt. Je mag gerust jaloers zijn op zo'n man. Zijn prediking bestaat uit niets dan Jezus alleen op grond van recht. En, inderdaad Willem, je zegt het goed, helaas is dat tegenwoordig vaak anders. Het is wel zo dat door zijn opmerkingen tussendoor er vertroebeling kon ontstaan over de boodschap die hij bracht. Dat was niet altijd kanseltaal en daarin werd hij niet altijd begrepen.willemkok schreef:Misschien dat er in 1980 geen leerverschil was, maar dat is er nu wel degelijk. In 1980 werd gesteld dat ds. Van den Berg onderscheid maakte tussen levendmaking en wedergeboorte. Dit is door ds. Wink en ds. De Groot nooit onderscheiden van elkaar gezien. Ook in de prediking van ds. Van den Berg na de jaren 80 is dit veronderstelde onderscheid niet als zodanig op te merken.
Dat er nu een leerverschil is moge duidelijk zijn. Leest met de kerkelijke jaarboekjes van de GGIN van de jaren 80 dan wordt er gesproken over de donkere tijden en dat er weinig verwachting is voor nieuwe predikanten. De laatste jaren staat er een heel leger op. Zijn de tijden dan veranderd ten goede?
Ds. Wink preekt vanuit de verkiezing als grondslag van het werk der zaligheid. Dit wordt binnen de GGIN ook wel zo gesteld, maar anders uitgewerkt. Men spreekt over het 'gunnen', de bewogenheid van de leraars, ze worden ontroerd van antwoorden van catechesanten die nergens van weten, ze zijn begaan met de gemeenten, alsof dat de mens tot de zaligheid kan brengen. Door op deze wijze te handelen tast men de soevereiniteit Gods aan en zet men de verkiezing op lossere schroeven. God kan met de mens doen wat hem behaagt, het ene vat wordt geschapen ter ere, het andere ter onere. Zal ook het leem tot de pottenbakker zeggen: waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Daarbij zien we ook een wetticisme optreden. Er worden allerlei wetjes en regeltjes opgesteld zoals een minuut stilte voor de dodenherdenking tijdens de eredienst en andere plichtbetrachtingen. Daar is op zich niets mis mee (God is een God van orde), maar men is zo snel geneigd met deze wetjes en plichtjes de hoogte in te gaan. Daar preekte ds. Wink al over tijdens de scheuring (de beruchte preek van juni 1980): men gaat op de stoel van mozes zitten.
Daar komt bij dat ds. Wink met deze woorden is bevestigd in 1969 te Veenendaal: in het laatste der dagen zal men kittelachtig van gehoor zijn en men zal leraren opgaren naar het goeddunken van hun eigen hart. Dat zien we nu vervuld worden.
De geest des onderscheids in het beluisteren van predikanten is van de aarde weggenomen. Het ware volk van God kan ook alleen de waarheid zuiver onderscheiden. Waar is dat volk op de aarde? Er is overal een doorvloeiing, maar het ware leven wordt zo gemist. Dan hoef ik niet naar een ander te gaan, dan kan ik bij mezelf beginnen. Het is daarom geen wonder dat Gouda terug wil. De jeugd weet niets van de scheuring en heeft er ook geen belangstelling voor en er is weinig volk Gods.
In de Wachter Sions wordt wel gesproken over een bijna geheelde wond, wekelijks wordt dit ook aangehaald in de voorbedes van de kerken ( naast de vele andere aanhalingen), maar voor de genezing van ds wink wordt niet gebeden. Een slecht teken, men hoopt op een snelle dood van ds Wink.
Ik hoop dat de Heere ds. Wink en ons wil gedenken, al kan dat zowat niet meer, gelet op de torenhoge schuld die wij met ons land gemaakt hebben. Maar niemand kan eronder komen. David zei: laat mij in de hand des Heeren vallen. Er komt een tijd in het leven van Gods volk dat ze de oordelen (die allang in het huis Gods begonnen zijn) komen toejuichen.
Als het oordeel begint in het huis Gods, waar zal het einde zijn?
Alleen, er zijn gelukkig binnen en buiten de GGiN wel predikers die de waarheid recht snijden, al gaan ze niet zo 'diep' als bijv. dominee Wink.
De reden die jij aandraagt dat Gouda terugwil is wel wat kort door de bocht. Gods Kerk is daar waar de prediking recht wordt gebracht, de sacramenten wordt bediend en de tucht wordt gehandhaafd. Wat dat laatste punt betreft kunnen we inderdaad héél veel gemeenten in ons vaderland direct afschrijven maar blijft staan dat de prediking zijn voortgaan moet vinden en dat de sacramenten worden bediend. Van deze twee zaken is Gouda al lange tijd verstoken. Daarom is deze stap genomen, en naar ik zeker weet, onder biddend opzien van volk van God wat er in Gouda nog is!
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Willem,
Ik heb met belangstelling je stukken gelezen. Ik kan ook in heel veel dingen met je mee.
Toch begrijp ik niet zo dat je schrijft over een sterke toename van predikanten binnen de GGiN.
Is het weinige een kenmerk van het ware?
Ik denk dat we in een tijd leven van erg veel verwarring. Zoals ik in een ander topic schrijf: we zijn al beredenerend Gods knechten aan het beoordelen. En omdat we zelf de geest des onderscheids missen hebben we allemaal een andere conclusie over een predikant.
Misschien ter verduidelijking een vb. Er zijn mensen die zeggen: Zoals Ds Wink soms spottende opmerkingen maakt dat kan niet echt zijn. Iemand die doordrongen is van de eerbied en ontzag van Gods Naam heeft het niet over motorolie ten vergelijking met de olie des Geestes.
Ander vb.: Ikzelf heb altijd veel moeite gehad met een predikant binnen de GGiN. M.i. is deze prediking vervreemd van de bevinding en preekt op een zeer harde wettische wijze. Het verbaasde me dan ook dat er zeel veel mensen zijn die hem als een echte ware knecht zien zoals ze er zelfs in de GGiN niet meer veel zijn te vinden. Zo verschillend kunnen we dus de zaken beoordelen.
Wat je over gunning zegt vind ik ook wel misplaatst. Gunning is ook een karaktertrek. Daarnaast denk ik niet dat je kunt stellen dat als een predikant de zaligheid een ander gunt, hij de verkiezing (of liever het welbehagen)niet als grondslag legt. Als je de liefde Gods in Christus mag ervaren dan gun je dat toch iedereen. We moeten oppassen niet harder te willen zijn als Gods Woord ons leert.
Verder moet ik zelf beamen dat de diepte van de prediking van Ds. Wink (en m.i. Ds. Mallan) nooit goed is begrepen. Ik denk ook dat zij diepere zaken aanwijzen als menig huidig predikant. Maar moeten wij hen (als we zelf dat leven missen) daarover aanklagen? Ik heb daar echt moeite mee.
Onze eigen predikant is ook iemand die in wezen minder scherp is in zijn prediking. Er komt daarom ook veel kritiek op zijn prediking. Dan denkik: Waar zijn we mee bezig?? Zijn prediking is hoe gebrekkig toch zuiver in de bevinding.............en Gods volk word er door gesterkt.
Ik heb alle waardering voor Ds. Wink (Ds. Geuze bad ook voor hem!) Al vind ik zijn uitstpajes soms wat storend. Maar we moeten met elkaar ook blijven beseffen dat Ds. Wink ook praktisch gezien zijn gemeenten moet adviseren over de stappen die nu gezet moeten worden. Je hebt nu het probleem dat alles vertrooid en verdeeld. Misschien had Ds. Wink dit iets kunnen voorkomen door zelf zijn visie te geven.
Zomaar wat chaotische gedachten....
Ik heb met belangstelling je stukken gelezen. Ik kan ook in heel veel dingen met je mee.
Toch begrijp ik niet zo dat je schrijft over een sterke toename van predikanten binnen de GGiN.
Is het weinige een kenmerk van het ware?
Ik denk dat we in een tijd leven van erg veel verwarring. Zoals ik in een ander topic schrijf: we zijn al beredenerend Gods knechten aan het beoordelen. En omdat we zelf de geest des onderscheids missen hebben we allemaal een andere conclusie over een predikant.
Misschien ter verduidelijking een vb. Er zijn mensen die zeggen: Zoals Ds Wink soms spottende opmerkingen maakt dat kan niet echt zijn. Iemand die doordrongen is van de eerbied en ontzag van Gods Naam heeft het niet over motorolie ten vergelijking met de olie des Geestes.
Ander vb.: Ikzelf heb altijd veel moeite gehad met een predikant binnen de GGiN. M.i. is deze prediking vervreemd van de bevinding en preekt op een zeer harde wettische wijze. Het verbaasde me dan ook dat er zeel veel mensen zijn die hem als een echte ware knecht zien zoals ze er zelfs in de GGiN niet meer veel zijn te vinden. Zo verschillend kunnen we dus de zaken beoordelen.
Wat je over gunning zegt vind ik ook wel misplaatst. Gunning is ook een karaktertrek. Daarnaast denk ik niet dat je kunt stellen dat als een predikant de zaligheid een ander gunt, hij de verkiezing (of liever het welbehagen)niet als grondslag legt. Als je de liefde Gods in Christus mag ervaren dan gun je dat toch iedereen. We moeten oppassen niet harder te willen zijn als Gods Woord ons leert.
Verder moet ik zelf beamen dat de diepte van de prediking van Ds. Wink (en m.i. Ds. Mallan) nooit goed is begrepen. Ik denk ook dat zij diepere zaken aanwijzen als menig huidig predikant. Maar moeten wij hen (als we zelf dat leven missen) daarover aanklagen? Ik heb daar echt moeite mee.
Onze eigen predikant is ook iemand die in wezen minder scherp is in zijn prediking. Er komt daarom ook veel kritiek op zijn prediking. Dan denkik: Waar zijn we mee bezig?? Zijn prediking is hoe gebrekkig toch zuiver in de bevinding.............en Gods volk word er door gesterkt.
Ik heb alle waardering voor Ds. Wink (Ds. Geuze bad ook voor hem!) Al vind ik zijn uitstpajes soms wat storend. Maar we moeten met elkaar ook blijven beseffen dat Ds. Wink ook praktisch gezien zijn gemeenten moet adviseren over de stappen die nu gezet moeten worden. Je hebt nu het probleem dat alles vertrooid en verdeeld. Misschien had Ds. Wink dit iets kunnen voorkomen door zelf zijn visie te geven.
Zomaar wat chaotische gedachten....
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Wat ik mijn soms vreemd voorkomt, is het feit das ds. Mallan in de jaren voor 1980 vaak spreekt, bijvoorbeeld bij synodeverslagen, over de broerderlijke band die gevoeld werd... Niets wijst er dan op dat hij toen enige verdenkingen tegen ds. van den Berg koestert. Zou hij dat uit de aard der liefde verzwegen hebben... Ik bedoel dit niet als kritische opmerking, maar als iets wat ik zelf niet goed kan plaatsen...willemkok schreef:Misschien dat er in 1980 geen leerverschil was, maar dat is er nu wel degelijk. In 1980 werd gesteld dat ds. Van den Berg onderscheid maakte tussen levendmaking en wedergeboorte. Dit is door ds. Wink en ds. De Groot nooit onderscheiden van elkaar gezien. Ook in de prediking van ds. Van den Berg na de jaren 80 is dit veronderstelde onderscheid niet als zodanig op te merken.
Dat er nu een leerverschil is moge duidelijk zijn. Leest met de kerkelijke jaarboekjes van de GGIN van de jaren 80 dan wordt er gesproken over de donkere tijden en dat er weinig verwachting is voor nieuwe predikanten. De laatste jaren staat er een heel leger op. Zijn de tijden dan veranderd ten goede?
Ds. Wink preekt vanuit de verkiezing als grondslag van het werk der zaligheid. Dit wordt binnen de GGIN ook wel zo gesteld, maar anders uitgewerkt. Men spreekt over het 'gunnen', de bewogenheid van de leraars, ze worden ontroerd van antwoorden van catechesanten die nergens van weten, ze zijn begaan met de gemeenten, alsof dat de mens tot de zaligheid kan brengen. Door op deze wijze te handelen tast men de soevereiniteit Gods aan en zet men de verkiezing op lossere schroeven. God kan met de mens doen wat hem behaagt, het ene vat wordt geschapen ter ere, het andere ter onere. Zal ook het leem tot de pottenbakker zeggen: waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Daarbij zien we ook een wetticisme optreden. Er worden allerlei wetjes en regeltjes opgesteld zoals een minuut stilte voor de dodenherdenking tijdens de eredienst en andere plichtbetrachtingen. Daar is op zich niets mis mee (God is een God van orde), maar men is zo snel geneigd met deze wetjes en plichtjes de hoogte in te gaan. Daar preekte ds. Wink al over tijdens de scheuring (de beruchte preek van juni 1980): men gaat op de stoel van mozes zitten.
Daar komt bij dat ds. Wink met deze woorden is bevestigd in 1969 te Veenendaal: in het laatste der dagen zal men kittelachtig van gehoor zijn en men zal leraren opgaren naar het goeddunken van hun eigen hart. Dat zien we nu vervuld worden.
De geest des onderscheids in het beluisteren van predikanten is van de aarde weggenomen. Het ware volk van God kan ook alleen de waarheid zuiver onderscheiden. Waar is dat volk op de aarde? Er is overal een doorvloeiing, maar het ware leven wordt zo gemist. Dan hoef ik niet naar een ander te gaan, dan kan ik bij mezelf beginnen. Het is daarom geen wonder dat Gouda terug wil. De jeugd weet niets van de scheuring en heeft er ook geen belangstelling voor en er is weinig volk Gods.
In de Wachter Sions wordt wel gesproken over een bijna geheelde wond, wekelijks wordt dit ook aangehaald in de voorbedes van de kerken ( naast de vele andere aanhalingen), maar voor de genezing van ds wink wordt niet gebeden. Een slecht teken, men hoopt op een snelle dood van ds Wink.
Ik hoop dat de Heere ds. Wink en ons wil gedenken, al kan dat zowat niet meer, gelet op de torenhoge schuld die wij met ons land gemaakt hebben. Maar niemand kan eronder komen. David zei: laat mij in de hand des Heeren vallen. Er komt een tijd in het leven van Gods volk dat ze de oordelen (die allang in het huis Gods begonnen zijn) komen toejuichen.
Als het oordeel begint in het huis Gods, waar zal het einde zijn?
-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Berichten: 942
- Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
"Niet zo 'diep' als ds. Wink". Wat bedoel je hier precies mee, Ander? Ik heb tientallen preken van ds. Wink. Misschien moet ik er toch maar wat meer gaan luisteren.Ander schreef: Alleen, er zijn gelukkig binnen en buiten de GGiN wel predikers die de waarheid recht snijden, al gaan ze niet zo 'diep' als bijv. dominee Wink.
Let ook het 2e punt: waar de sacramenten worden bediend. In de GGN (b.v.) te Veenendaal wordt het avondmaal niet bediend, en ik vraag me af of er eigenlijk wel een GGN (b.v.) gemeente is waar het wel bediend wordt. Is er dan sprake van een ware kerk?Ander schreef: De reden die jij aandraagt dat Gouda terugwil is wel wat kort door de bocht. Gods Kerk is daar waar de prediking recht wordt gebracht, de sacramenten wordt bediend en de tucht wordt gehandhaafd. Wat dat laatste punt betreft kunnen we inderdaad héél veel gemeenten in ons vaderland direct afschrijven maar blijft staan dat de prediking zijn voortgaan moet vinden en dat de sacramenten worden bediend. Van deze twee zaken is Gouda al lange tijd verstoken. Daarom is deze stap genomen, en naar ik zeker weet, onder biddend opzien van volk van God wat er in Gouda nog is!
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Veel zal er verborgen blijven....................
Toch denk ik dat je mag aannemen dat het een mix is geweest van spanning tussen dominee en kerkeraadsleden in Gouda zelf, de prediking van Ds. v/d Berg die veel mensen niet aantrok (de prediking van Ds. Steenblok trouwens ook niet zo), Het accentverschil in prediking die tot die tijd niet zo aanwezig was omdat er immers maar zeer weinig predikanten waren (dit viel dus meer op). Ik denk dat in het diepst van zijn hart Ds. Mallan Ds. Wink nog steeds overneemt en achting voor hem heeft. Je proeft dit wel eens in zijn brieven.......het verlangen om zonder strijd God met al Zijn volk te loven........maar dat hij een verplichte keus moest maken tussen de kant v/d Berg en ouderling de Wit. Hij heeft gekozen voor ouderling de Wit....en dus tegen ook v/d de Groot en Wink die achter v/d Berg gingen staan..
Overigens denk ik zelf dat de mening van oud. de Wit meer in de lijn van Steenblok ligt als de visie van Ds. v/d Berg. Dat is misschien ook wel de reden dat Ds. Mallan de de Wit kant koos
Toch denk ik dat je mag aannemen dat het een mix is geweest van spanning tussen dominee en kerkeraadsleden in Gouda zelf, de prediking van Ds. v/d Berg die veel mensen niet aantrok (de prediking van Ds. Steenblok trouwens ook niet zo), Het accentverschil in prediking die tot die tijd niet zo aanwezig was omdat er immers maar zeer weinig predikanten waren (dit viel dus meer op). Ik denk dat in het diepst van zijn hart Ds. Mallan Ds. Wink nog steeds overneemt en achting voor hem heeft. Je proeft dit wel eens in zijn brieven.......het verlangen om zonder strijd God met al Zijn volk te loven........maar dat hij een verplichte keus moest maken tussen de kant v/d Berg en ouderling de Wit. Hij heeft gekozen voor ouderling de Wit....en dus tegen ook v/d de Groot en Wink die achter v/d Berg gingen staan..
Overigens denk ik zelf dat de mening van oud. de Wit meer in de lijn van Steenblok ligt als de visie van Ds. v/d Berg. Dat is misschien ook wel de reden dat Ds. Mallan de de Wit kant koos
-DIA- schreef:Wat ik mijn soms vreemd voorkomt, is het feit das ds. Mallan in de jaren voor 1980 vaak spreekt, bijvoorbeeld bij synodeverslagen, over de broerderlijke band die gevoeld werd... Niets wijst er dan op dat hij toen enige verdenkingen tegen ds. van den Berg koestert. Zou hij dat uit de aard der liefde verzwegen hebben... Ik bedoel dit niet als kritische opmerking, maar als iets wat ik zelf niet goed kan plaatsen...willemkok schreef:Misschien dat er in 1980 geen leerverschil was, maar dat is er nu wel degelijk. In 1980 werd gesteld dat ds. Van den Berg onderscheid maakte tussen levendmaking en wedergeboorte. Dit is door ds. Wink en ds. De Groot nooit onderscheiden van elkaar gezien. Ook in de prediking van ds. Van den Berg na de jaren 80 is dit veronderstelde onderscheid niet als zodanig op te merken.
Dat er nu een leerverschil is moge duidelijk zijn. Leest met de kerkelijke jaarboekjes van de GGIN van de jaren 80 dan wordt er gesproken over de donkere tijden en dat er weinig verwachting is voor nieuwe predikanten. De laatste jaren staat er een heel leger op. Zijn de tijden dan veranderd ten goede?
Ds. Wink preekt vanuit de verkiezing als grondslag van het werk der zaligheid. Dit wordt binnen de GGIN ook wel zo gesteld, maar anders uitgewerkt. Men spreekt over het 'gunnen', de bewogenheid van de leraars, ze worden ontroerd van antwoorden van catechesanten die nergens van weten, ze zijn begaan met de gemeenten, alsof dat de mens tot de zaligheid kan brengen. Door op deze wijze te handelen tast men de soevereiniteit Gods aan en zet men de verkiezing op lossere schroeven. God kan met de mens doen wat hem behaagt, het ene vat wordt geschapen ter ere, het andere ter onere. Zal ook het leem tot de pottenbakker zeggen: waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Daarbij zien we ook een wetticisme optreden. Er worden allerlei wetjes en regeltjes opgesteld zoals een minuut stilte voor de dodenherdenking tijdens de eredienst en andere plichtbetrachtingen. Daar is op zich niets mis mee (God is een God van orde), maar men is zo snel geneigd met deze wetjes en plichtjes de hoogte in te gaan. Daar preekte ds. Wink al over tijdens de scheuring (de beruchte preek van juni 1980): men gaat op de stoel van mozes zitten.
Daar komt bij dat ds. Wink met deze woorden is bevestigd in 1969 te Veenendaal: in het laatste der dagen zal men kittelachtig van gehoor zijn en men zal leraren opgaren naar het goeddunken van hun eigen hart. Dat zien we nu vervuld worden.
De geest des onderscheids in het beluisteren van predikanten is van de aarde weggenomen. Het ware volk van God kan ook alleen de waarheid zuiver onderscheiden. Waar is dat volk op de aarde? Er is overal een doorvloeiing, maar het ware leven wordt zo gemist. Dan hoef ik niet naar een ander te gaan, dan kan ik bij mezelf beginnen. Het is daarom geen wonder dat Gouda terug wil. De jeugd weet niets van de scheuring en heeft er ook geen belangstelling voor en er is weinig volk Gods.
In de Wachter Sions wordt wel gesproken over een bijna geheelde wond, wekelijks wordt dit ook aangehaald in de voorbedes van de kerken ( naast de vele andere aanhalingen), maar voor de genezing van ds wink wordt niet gebeden. Een slecht teken, men hoopt op een snelle dood van ds Wink.
Ik hoop dat de Heere ds. Wink en ons wil gedenken, al kan dat zowat niet meer, gelet op de torenhoge schuld die wij met ons land gemaakt hebben. Maar niemand kan eronder komen. David zei: laat mij in de hand des Heeren vallen. Er komt een tijd in het leven van Gods volk dat ze de oordelen (die allang in het huis Gods begonnen zijn) komen toejuichen.
Als het oordeel begint in het huis Gods, waar zal het einde zijn?
-DIA-
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
De vraag stellen is haar beantwoorden.Johannes 3:16 schreef:Let ook het 2e punt: waar de sacramenten worden bediend. In de GGN (b.v.) te Veenendaal wordt het avondmaal niet bediend, en ik vraag me af of er eigenlijk wel een GGN (b.v.) gemeente is waar het wel bediend wordt. Is er dan sprake van een ware kerk?
NGB art. 29
De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der Sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonde te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe, zich daarvan te scheiden.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Gouda (bv) wil terug naar GGiN
Hendrikus en Johannes 3:16: De sacramenten worden bediend in de GGiNbv. Er staat in het artikel niet hoevaak het moet gebeuren. In de situatie voor het overlijden van ds. v.d. Berg was het geloof ik 2x per jaar HA. Er zijn overigens onder de oudvaders en oudere predikanten geweest die soms langere tijd het HA niet bedienden vanwege de (geestelijk) donkere tijd. Daar kun je over van mening verschillen. Maar de sacramenten worden dus bediend.
Oude Paden: grrr. Je haalt weer veel boven. Jouw omschrijving is ver benevens de waarheid. Er is overigens een oud topic waar dit uitgebreid behandeld wordt. Ik ga het niet over doen. Het was een eergeschil, al wilde ds. Mallan dat in het laatste interview in het RD nog verdoezelen. Er moet gebogen worden om dit verschil uit de weg te gaan. En dat is héél lastig.
Oude Paden: grrr. Je haalt weer veel boven. Jouw omschrijving is ver benevens de waarheid. Er is overigens een oud topic waar dit uitgebreid behandeld wordt. Ik ga het niet over doen. Het was een eergeschil, al wilde ds. Mallan dat in het laatste interview in het RD nog verdoezelen. Er moet gebogen worden om dit verschil uit de weg te gaan. En dat is héél lastig.