Mister schreef:@ Gravo: ik snap werkelijk niet dit je dit stuk durft te posten op RF. Een pleidooi voor het relativeren van de Bijbel! Droevig.
Dat is geen kwestie van durven, Mister. Ik zeg je eenvoudig wat ik aantref, wanneer ik de Bijbel opensla. Dan lees ik verhalen. Kunstig, met allerlei woordspelingen, gedichten met een kenmerkend oosterse stijlfiguur. Liederen, lofzangen, psalmen. Hoogst persoonlijk soms, maar ook de wereldgeschiedenis omvattend. Hooglied (ga het niet letterlijk nemen), profetiën van vliegende boekrollen, dromen met buitelende beelden, zelfs een echte fabel (die van de bomen), gelijkenissen, voorbeelden, apocalypsen met een tot de verbeelding sprekende stijl.
Dat lees ik eenvoudig en dat noem ik naar wat het is. Een gelijkenis is een gelijkenis. Een verhaal een verhaal, een geschiedenis een geschiedenis.
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen: er is in het echt nooit een verloren zoon geweest, die varkens-schillen at. Waarschijnlijk wel historisch is, dat Jezus dit verhaal vertelt heeft. Maar is de diepe en confronterende boodschap van dit verhaal nu verloren, wanneer we constateren, dat Jezus hier een voorbeeld-verhaal vertelt? Hij vertelt het beeldend. Maar de boodschap, de zeggingskracht, het spreken van God door dit voorbeeldverhaal is er niet minder om. En wee je gebeente, wanneer je je vergist en je zou je energie verliezen in het debatteren of die verloren zoon nu wel echt of niet echt heeft bestaan. Dan mis je geheel en al het punt waar het Jezus om gaat. Hier is Gods Woord gewoon een verhaal. Niet letterlijk te nemen, maar wel serieus te nemen! Om duidelijk te maken wat Jezus bedoelt is het verhaal nu juist gekozen. Hij doet het door aanschouwelijk onderwijs, door iets aan te wijzen, maar Hij doet het ook door een gelijkenis of parabel te vertellen. Er was eens...Ja, je kunt dat een sprookje noemen (om flauw te doen), maar Jezus begint in feite veel van zijn gelijkenissen wel zo. We hebben het dus gewoon over een stijlfiguur, die in de oosterse landen zeer gebruikelijk was en die iedereen ook zo opvatte. De kern van wat gezegd moest worden, werd in de vorm van een verhaal verteld. Die verhalencultuur is bij alle historici gewoon overbekend.
En de onuitgesproken indruk als zou deze erkenning nu inhouden, dat de Bijbel als een flauw sprookjesboek zijn betekenis verloren heeft, is misschien wel populair in bepaalde kringen, maar is toch gestoeld op gebrek aan inlevingsvermogen en kennis van de genres en stijlen van de Bijbel. Gods Woord komt eenvoudig tot ons in de vorm van verhalen, gedichten enz. Het is een door en door hartstochtelijk geschrift. Oosters. Soms vreemd vanuit onze cultuur gezien.
En natuurlijk, er zijn ook historische fragmenten, maar het is wat vreemd om nu juist de meest legendarische verhalen over bijvoorbeeld de Richteren er uit te pikken en daar dan van te eisen, dat ze geheel letterlijk genomen moeten worden. Nee, je kunt je dat beter afvragen van de bij uitstek historische geschriften als Kronieken ed.
Zo moet je de eigen aard van theologische gedeelten in de Evangelien en de brieven in het NT weer onderscheiden van de grote redevoeringen van Jezus of van di dlene, die weer echt brieven zijn. Elk genre heeft zijn eigen manier van aanspreken en dat moet je verdisconteren bij je lezing.
Kortom: ik doe niets anders, dan de Bijbel zorgvuldig lezen. Als ik een lied tegenkom, noem ik dat een lied. En in een lied zing je geen theologisch probleem tot een oplossing. Maar een stuk rechtvaardigingstheologie bij Paulus moet je ook weer niet tot psalmgezang gaan verheffen.
En o, ja, Genesis bevat veel verhalen, waaronder twee scheppingsverhalen. Wie ergens niet bij is geweest en er toch over wil vertellen, heeft namelijk maar één middel: het verhaal.
Deze opvatting gaat goed samen met de belijdenis, dat de Bijbel Gods Woord is. Waarom niet. God is soeverein. Hij heeft het ons gegeven, zoals Hij het ons gegeven heeft. Wie ontkent, dat de bijbelschrijvers verschillende genres hebben gebruikt, die elk hun eigen wetmatigheden hebben, daag ik uit om de stijlverschillen op een andere manier te verklaren.
Ik weet wel hoe het komt: altijd is de Bijbelse tekst gedrukt in twee kolommetjes, zonder ook maar een enkel onderscheid te maken tussen die genres. Zo lijkt het inderdaad of alles van gelijke strekking is en binnen een strak, afgebakend raamwerk in een keer geschreven is. Maar zo is het niet. God heeft Zijn Woord door de tijd bij elkaar laten schrijven. En dat merk je. Vanzelfsprekend, zou ik zeggen.
gravo