Een geweldige posting!!!! helemaal mee eens!
Plannen voor de kerstdagen ?
- Wilma van den Berg
Re: Plannen voor de kerstdagen ?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
@Hendrikus..
je hebt me aan het denken gezet..
wat is het waar, dat wanneer de last teveel wordt er scheuren komen..
draagkracht, draaglast...
grenzen..
en al dat soort thema's.
dit plaatje print ik uit en hang ik s een poosje op, zodat ik mezelf herinneren kan.. is dit noodzakelijk of gaat dit scheuren geven...
dus bedankt..
je hebt me aan het denken gezet..
wat is het waar, dat wanneer de last teveel wordt er scheuren komen..
draagkracht, draaglast...
grenzen..
en al dat soort thema's.
dit plaatje print ik uit en hang ik s een poosje op, zodat ik mezelf herinneren kan.. is dit noodzakelijk of gaat dit scheuren geven...
dus bedankt..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- JolandaOudshoorn
Ik ga steeds meer neigen naar het standpunt: laat kerst, kerst zijn. Zonder alle poespas van familiediners, eten en wat dan ook. Misschien toch de beide kerstdagen thuis, 1e kerstdag 2 diensten en de 2e kerstdag de kerstviering van de zondagschool. 1e kerstdag een "eenvoudige" maaltijd en 2e kerstdag gezellig gourmetten. TV uit, computer uit, samen met de kinderen bezinnen op wat kerst eigenlijk echt is. Lijkt mij heerlijk!Jo-Ann schreef:Samen met Oude Waarheid en Rens zal ik blij zijn als al die dagen voorbij zijn en we gewoon januari weer zijn ingegaan. Ik vind het nu trouwens nog een heel eind weg allemaal, maar het is al bijna december.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tja, dat ligt an de situatie... als je als gezin samenwoont kan dat prima. Maar ja, in mijn situatie zou dat inhouden dat ik met mijn vriendin apart ga eten, mijn ouders met z'n tweeen eten enzovoorts. Lijkt me niet gezellig. Dus ik ben 24 december in Arnhem, heb daar kerstnachtdienst, daarna door naar Brabant. 1e kerstdag in Brabant, ga daar naar de kerk en we eten er met Joanne haar familie en 2e kerstdag naar kinderkerstfeest in Arnhem en gourmetten ofzo met mijn familie. Gezellig toch? Ik hoef geen 2 dagen thuis op de bank te zitten 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Oude-Waarheid
Ja hoor hangt van de situatie af dus het is vaak verschillend.Marnix schreef:Tja, dat ligt an de situatie... als je als gezin samenwoont kan dat prima. Maar ja, in mijn situatie zou dat inhouden dat ik met mijn vriendin apart ga eten, mijn ouders met z'n tweeen eten enzovoorts. Lijkt me niet gezellig. Dus ik ben 24 december in Arnhem, heb daar kerstnachtdienst, daarna door naar Brabant. 1e kerstdag in Brabant, ga daar naar de kerk en we eten er met Joanne haar familie en 2e kerstdag naar kinderkerstfeest in Arnhem en gourmetten ofzo met mijn familie. Gezellig toch? Ik hoef geen 2 dagen thuis op de bank te zitten
Met een gezin of verkering zal het anders zijn dan voor een alleenstaande
al heb ik gelukkig nog niets te klagen heb afleiding genoeg maar er zijn er die dat niet
hebben en daar word wel een n.m.i. te licht over gedacht (ben ik mijn broeders hoeder)
- JolandaOudshoorn
Wat dat laatste betreft, iemand die echt alleen is met de kerst is bij mij van harte welkom. Daar zou ik ook geen moeite mee hebben. Mij staat tegen dat met al die verplichte familiediners de kerstboodschap verloren gaat. Je bent alleen bezig met kerststress. En dan wordt kerst: eten met de familie. Terwijl het zoveel rijker is.Oude-Waarheid schreef:Ja hoor hangt van de situatie af dus het is vaak verschillend.Marnix schreef:Tja, dat ligt an de situatie... als je als gezin samenwoont kan dat prima. Maar ja, in mijn situatie zou dat inhouden dat ik met mijn vriendin apart ga eten, mijn ouders met z'n tweeen eten enzovoorts. Lijkt me niet gezellig. Dus ik ben 24 december in Arnhem, heb daar kerstnachtdienst, daarna door naar Brabant. 1e kerstdag in Brabant, ga daar naar de kerk en we eten er met Joanne haar familie en 2e kerstdag naar kinderkerstfeest in Arnhem en gourmetten ofzo met mijn familie. Gezellig toch? Ik hoef geen 2 dagen thuis op de bank te zitten
Met een gezin of verkering zal het anders zijn dan voor een alleenstaande
al heb ik gelukkig nog niets te klagen heb afleiding genoeg maar er zijn er die dat niet
hebben en daar word wel een n.m.i. te licht over gedacht (ben ik mijn broeders hoeder)
Je hebt wel een goed punt OW. Ik zal eens kijken in de omgeving of ik iemand ken die alleen is en die ik mag laten delen in echt kerstvieren!
Niet te vergeten alle franje van vandaag de dag eromheen met een kerstboom en alle verlichting en een kerstman. Dat heeft ook helemaal niets met het wezen van de zaak te maken. Het komt van andere (heidense) traditie: het zonnewendefeest(als ik het goed heb).JolandaOudshoorn schreef: Wat dat laatste betreft, iemand die echt alleen is met de kerst is bij mij van harte welkom. Daar zou ik ook geen moeite mee hebben. Mij staat tegen dat met al die verplichte familiediners de kerstboodschap verloren gaat. Je bent alleen bezig met kerststress. En dan wordt kerst: eten met de familie. Terwijl het zoveel rijker is.
Je hebt wel een goed punt OW. Ik zal eens kijken in de omgeving of ik iemand ken die alleen is en die ik mag laten delen in echt kerstvieren!
- JolandaOudshoorn
Nou, zonder die franje kan de boodschap ook ondergesneeuwt worden! het ligt niet in de eerste plaats aan de franje, maar aan de harten!Gijs83 schreef:Niet te vergeten alle franje van vandaag de dag eromheen met een kerstboom en alle verlichting en een kerstman. Dat heeft ook helemaal niets met het wezen van de zaak te maken. Het komt van andere (heidense) traditie: het zonnewendefeest(als ik het goed heb).JolandaOudshoorn schreef: Wat dat laatste betreft, iemand die echt alleen is met de kerst is bij mij van harte welkom. Daar zou ik ook geen moeite mee hebben. Mij staat tegen dat met al die verplichte familiediners de kerstboodschap verloren gaat. Je bent alleen bezig met kerststress. En dan wordt kerst: eten met de familie. Terwijl het zoveel rijker is.
Dat geldt ook voor de datum van het Kerstfeest. Je kunt, evenals het zonnewendefeest een christelijke invulling heeft gekregen, de kerstboom een christelijke betekenis toekennen: het licht dat in de duisternis schijnt.Gijs83 schreef:Niet te vergeten alle franje van vandaag de dag eromheen met een kerstboom en alle verlichting en een kerstman. Dat heeft ook helemaal niets met het wezen van de zaak te maken. Het komt van andere (heidense) traditie: het zonnewendefeest(als ik het goed heb).JolandaOudshoorn schreef: Wat dat laatste betreft, iemand die echt alleen is met de kerst is bij mij van harte welkom. Daar zou ik ook geen moeite mee hebben. Mij staat tegen dat met al die verplichte familiediners de kerstboodschap verloren gaat. Je bent alleen bezig met kerststress. En dan wordt kerst: eten met de familie. Terwijl het zoveel rijker is.
Maar moeten we dat willen? Is zo'n 'schaduwdienst' niet iets voor het Oude Testament? Wij hebben toch het profetische Woord dat zeer vast zoals Paulus dat zegt!Afgewezen schreef:Dat geldt ook voor de datum van het Kerstfeest. Je kunt, evenals het zonnewendefeest een christelijke invulling heeft gekregen, de kerstboom een christelijke betekenis toekennen: het licht dat in de duisternis schijnt.Gijs83 schreef:Niet te vergeten alle franje van vandaag de dag eromheen met een kerstboom en alle verlichting en een kerstman. Dat heeft ook helemaal niets met het wezen van de zaak te maken. Het komt van andere (heidense) traditie: het zonnewendefeest(als ik het goed heb).JolandaOudshoorn schreef: Wat dat laatste betreft, iemand die echt alleen is met de kerst is bij mij van harte welkom. Daar zou ik ook geen moeite mee hebben. Mij staat tegen dat met al die verplichte familiediners de kerstboodschap verloren gaat. Je bent alleen bezig met kerststress. En dan wordt kerst: eten met de familie. Terwijl het zoveel rijker is.
- JolandaOudshoorn
Dat was Petrus!Gijs83 schreef:
Maar moeten we dat willen? Is zo'n 'schaduwdienst' niet iets voor het Oude Testament? Wij hebben toch het profetische Woord dat zeer vast zoals Paulus dat zegt!
Tja, dan noem je het "winte-sfeerverlichting" en niemand die er dan nog over klaagt. Ik heb wat geleerd van het Sinterklaas-topicGijs83 schreef:Maar moeten we dat willen? Is zo'n 'schaduwdienst' niet iets voor het Oude Testament? Wij hebben toch het profetische Woord dat zeer vast zoals Paulus dat zegt!Afgewezen schreef:Dat geldt ook voor de datum van het Kerstfeest. Je kunt, evenals het zonnewendefeest een christelijke invulling heeft gekregen, de kerstboom een christelijke betekenis toekennen: het licht dat in de duisternis schijnt.Gijs83 schreef:
Niet te vergeten alle franje van vandaag de dag eromheen met een kerstboom en alle verlichting en een kerstman. Dat heeft ook helemaal niets met het wezen van de zaak te maken. Het komt van andere (heidense) traditie: het zonnewendefeest(als ik het goed heb).

Als je wat lampjes ophangt, of het nou in een boom is of niet, puur voor de gezelligheid, is daar niks mis mee. Als je met kerst lekker gaat eten met familie, is daar niks mis mee. Zolang het de echte boodschap maar niet verdringt. Dan moet je idd niet de dag voor kerst alleen maar druk zijn met inkopen, schoonmaken en met kerst de hele dag in de keuken staan. Lekker eten met familie / alleenstaanden kan dan prima, dat hoeft geen uren te kosten

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Had jij niet een kerkje met een lampje erin??Gijs83 schreef: Niet te vergeten alle franje van vandaag de dag eromheen met een kerstboom en alle verlichting en een kerstman. Dat heeft ook helemaal niets met het wezen van de zaak te maken. Het komt van andere (heidense) traditie: het zonnewendefeest(als ik het goed heb).

Genieten.
MariaW schreef:Genieten.
Dat wil ik best geloven. Als het goed is kan het voor jou niet meer 'stuk'. Veel plezier met genieten alvast!