Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Ds. Kersten struikelde over eigen zondagswet

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
Zonderling schreef:
Een romannetje of Donald-Duckje valt daar niet onder, die mag je best op zondag lezen, als de godvruchtige zondagsinvulling daardoor maar geen gevaar loopt
Eerlijk gezegd snap ik niet hoe een romannetje bij een godvruchtige zondagsinvulling past. Ik voel mijzelf al beschuldigd als ik doordeweeks een uurtje in een romannetje lees, laat staan op zondag.
Ik bedoelde te zeggen: Een rommannetje en Donald Duckjes vallen niet onder goede boeken.

Echter, ik wil het lezen er van op zondag niet verbieden (al zal ik t zelf niet zo snel doen), omdat ik meen dat we elkaar alleen geboden mogen opleggen die we ook in de Bijbel terugvinden (bij opvoeden van kinderen is dat natuurlijk anders). Maar als iemand betoogd dat hij door middel van het lezen van een rommannetje of een Duckje oid zijn geest de ontspanning kan geven die nodig is om daarna met stichting en aandacht een goed boek te lezen, huisgodsdienst te bedrijven, werken van barmhartigheid te verrichten, te bidden, te bijbellezen, etc etc, dan zal ik dat niet zo snel afkeuren. Soms, zeker na een drukke week, is een btje ontspanning nodig om je daarna "een weinig in te kunnen spannen"...

Maar ook hierbij geldt: Waartoe dient het? Wat staat centraal deze dag? Is het het boek, de spelletjes die gespeeld worden, de wandeling die gemaakt wordt, oid? Of is het de dingen die we doen tot eer van God, en ons geestelijk welzijn?
Voor dat beetje ontspanning dat nodig is om de zondag in godsdienst door te brengen, moeten we eens goed kijken hoe we de zaterdagavond (voorbereiding!) doorbrengen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Eiger

Bericht door Eiger »

Goed lezen wat er staat: struikelde over eigen zondagswet. Er werd dus een "elfde gebod" gemaakt: gij zult niet autorijden op zondag.... Als je eigen extra-wetten gaat maken en meer geboden geeft als er geschreven zijn is het niet verwonderlijk, dat je er over struikelt.
Gott führe uns freundlich durch diese Zeiten, aber vor allem führe er uns zu sich. (D. Bonhoeffer)
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
In het buitenland (ook bv een strenge groep, als de Gospel Standard Strict Baptists) is reizen met het OV op zondag heel gewoon. Enige relativering is dus wel op z'n plaats.
Zo heel gewoon was het niet:

Bij de Gospel Standard Strict Baptist heb ik meegemaakt, dat ze 's morgens naar de kerk liepen (met een tas waar de sandwiches in zaten), na de preek werd er thee gezet en gingen we gezamenlijk eten. Daarna hadden de kinderen zondags school, dan een uur prayer-meeting, en dan weer een dienst. Tussentijds 'vermaakten' wij ons met een wandelingetje op het kerkhof, dat naast de kerk ligt. Als de middagdienst afgelopen was, gingen we weer lopend naar huis.

In die tijd was tv/radio/krant verboden.

Tegenwoordig zijn er ook in gezinnen van de Strict Baptist tv, radio's en kranten, bellen ze met elkaar op zondag en gaan ze naar diensten in steden die zeker 40 tot 50 minuten verder zijn. Ook daar staat de tijd niet stil.

Naar de kerk gaan met korte mouw werd afgekeurd en vinden ze nog niet netjes. Maar ook dat verandert in deze kerken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

wij hebben een veerpont. Daar staat dichtbij de het kerkgebouw van de GGIN (volgens mij) Rond de kerktijden lopen/rijden dan de auto's van het veer met kerkmensen die daar naar de kerk gaan. Het is dus ook plaatsgebonden, of je iets ziet als OV of wat wel en niet mag.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:wij hebben een veerpont. Daar staat dichtbij de het kerkgebouw van de GGIN (volgens mij) Rond de kerktijden lopen/rijden dan de auto's van het veer met kerkmensen die daar naar de kerk gaan. Het is dus ook plaatsgebonden, of je iets ziet als OV of wat wel en niet mag.

Het is heel streekgebonden. Ik was van thuis niet anders gewend, dan zondags 2x naar de kerk, tussendoor wordt er over de preek gesproken, (hebben de kinderen het begrepen), toen we klein waren las mijn vader altijd een boekje voor (Ratje b.v. mijn vader had een wat andere ligging dan mijn moeder). We mochten dan daarna een heerlijke rol snoep uitkiezen, die door mijn broer ijverig werd verstopt, en die van mij was in een mum van tijd verdwenen. (een paar weken later ontdekte ik die rollen en heb ik fijn uitgedeeld op school! :) ). Toen broerlief er achter kwam... :cry (dit terzijde, sorry).
We moesten bijbelse puzzels oplossen, of we mochten boekjes bekijken (plaatjes), vooral de Hollandse geloofshelden (foto's) kwam mijn broer niet op uitgekeken.
We leerden de oudhollandse letters lezen, zodat we geen moeite hebben met het lezen van 'oudvaders' die niet in waterdruk zijn.

In mijn jeugdtijd was de vaderlandse geschiedenis nog heel belangrijk. Ik leerde op school ook vaderlandse liederen (worden die nog geleerd???)

Als we op vakantie gingen was dat natuurlijk een dorp/stad waar we konden kerken. Zo zijn we ettelijke malen in Rijssen geweest (ds. Slager), en we gingen ook regelmatig naar Urk (ds. Van Voorthuizen). Toen we voor het eerst op Urk logeerde en daar de zondag meemaakte, was dat wel een belevenis.
De mannen gingen zondags hun ouders bezoeken (die mannen zaten de hele week op zee), en zondagavond gingen ze op de koffie bij de dominee (daar was de kamer altijd stampvol). Niet direkt om 8 uur met z'n allen, nee 'druppelsgewijs' kwam er iemand binnen. Dus het is heel bedrijvig op Urk. Heel wat anders dan in Zeeland. (ook door de weeks. Ik denk nu natuurlijk wel aan dorpen. Ik weet niet hoe het in Goes, Middelburg en Vlissingen is).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara

Bericht door Mara »

Ik zocht een topic over ds. Kersten, maar ze hebben alle 3 een specifiek onderwerp.
Als ik het niet in het goede heb geplaatst, willen de mods het wellicht wel verplaatsen?

Ik las dit artikel in Trouw:

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... s~acc81573

Samuel en Henk Otte, de achterkleinzonen van de roemruchte reformatorische dominee G. H. Kersten, maakten in zijn voetsporen een reis door de Verenigde Staten. Van hun reis maakten ze een fotoboek.
Ze hoefden de naam van hun overgrootvader maar uit te spreken en de deuren voor Samuel en Henk Otte gingen open. Dominee G.H. Kersten. Henri Kersten - maar hij was een man waar met ontzag naar gekeken werd, dus met die voornaam kende haast niemand hem. Oprichter van de SGP, van 1922 tot 1945 het enige Kamerlid van die partij, leidsman van de Gereformeerde Gemeenten, dat nog altijd een van de meest behoudende orthodox-protestantse kerkgenootschappen is, predikant, auteur van in bevindelijk-gereformeerde kring nog altijd veel gelezen theologische werken, uitgever.

"Ze hebben daar Kersten nog heel hoog staan". Henk (33): "Op een gegeven moment stonden we - ongeschoren, op slippers - bij een gezin op de stoep. Ze zeiden: 'Als jullie niet de achterkleinzonen van Kersten waren, kwam je er niet in'." Samuel: "In Nederland is de reformatorische gezindte flink in beweging, onder invloed van internet en smartphones. Dat is in de VS heel anders. Veel gezinnen daar houden internet buiten de deur. Het lijkt een in de tijd gestolde gemeenschap, geïsoleerd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Dank! Leuk artikel, maar ik vraag me af of het helemaal klopt.

Het is niet anders dan met Turken en Marrokanen, die vaak conservatiever zijn dan hun geloofsgenoten in het thuisland, begrijp ik? Ik vind het wel ietwat zorgwekkend. Niet dat internet nu zo geweldig is, maar als ik deze artikelen zo lees, ontwikkelen de GG zich daar tot een soort Amish. Ik vraag me af of dat wel klopt, en of de geportretteerde dominee bijvoorbeeld niet ook uitzonderlijk is in zijn soort. Je weet ook niet zeker waarom hij die hoed op heeft gedaan natuurlijk. Je kunt zulke foto's ook uit hun context halen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Oprichter van de SGP, van 1922 tot 1945 het enige Kamerlid van die partij, leidsman van de Gereformeerde Gemeenten, dat nog altijd een van de meest behoudende orthodox-protestantse kerkgenootschappen is, predikant, auteur van in bevindelijk-gereformeerde kring nog altijd veel gelezen theologische werken, uitgever.
De SGP had gedurende deze periode meer dan 1 zetel:

1922-1925: 1 zetel (van de 100)
1925-1929: 2 zetels
1929-1937: 3 zetels
1937-1956: 2 zetels
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dank! Leuk artikel, maar ik vraag me af of het helemaal klopt.

Het is niet anders dan met Turken en Marrokanen, die vaak conservatiever zijn dan hun geloofsgenoten in het thuisland, begrijp ik? Ik vind het wel ietwat zorgwekkend. Niet dat internet nu zo geweldig is, maar als ik deze artikelen zo lees, ontwikkelen de GG zich daar tot een soort Amish. Ik vraag me af of dat wel klopt, en of de geportretteerde dominee bijvoorbeeld niet ook uitzonderlijk is in zijn soort. Je weet ook niet zeker waarom hij die hoed op heeft gedaan natuurlijk. Je kunt zulke foto's ook uit hun context halen.
Als het niet klopt zal dit snel blijken. Er zijn natuurlijk veel Nederlanders die daar familie hebben en zij zullen dan zeggen (op internet) dat dit absoluut geen realistisch beeld is.
En niet alle Turken of Marokkanen zijn conservatiever hier hoor.
Als ze dat wel zijn (gebleven) keren ze vaak terug na hun pensioen.
liz boer

Bericht door liz boer »

Mara schreef:

Als het niet klopt zal dit snel blijken. Er zijn natuurlijk veel Nederlanders die daar familie hebben en zij zullen dan zeggen (op internet) dat dit absoluut geen realistisch beeld is.
En niet alle Turken of Marokkanen zijn conservatiever hier hoor.
Als ze dat wel zijn (gebleven) keren ze vaak terug na hun pensioen.
Dit klopt wel, maar ik heb een marokaanse vrouw gesproken die dit zo ervaarde zij was echt niet orthodox moslim, wel vertelde zij dat je net als in Nederland, in de dorpen, veel meer een soort van koranbelt hebt. Dar zijn de mensen strikter en meer bedekkende kleding
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Dit klopt wel, maar ik heb een marokaanse vrouw gesproken die dit zo ervaarde zij was echt niet orthodox moslim, wel vertelde zij dat je net als in Nederland, in de dorpen, veel meer een soort van koranbelt hebt. Dar zijn de mensen strikter en meer bedekkende kleding
Net als bij ons, scheelt het per moskee. ;)
Elke week komen hier meisjes naar buiten hollen, die zo uit de uiterst rechtse flank zouden kunnen komen.
Hoofddoekjes om, lange rokken, geen make up.
Maar mijn kapster gelooft niet meer in Allah of Mohammed.
gallio

Bericht door gallio »

Het klopt helemaal niet. Ik denk dat ds. Adams en de NRC van Corsica de enigen zijn die zich verzetten tegen internet en smart phones. En dat ds. Adams de enige predikant is die zo ver te krijgen is dat hij zijn hoed op zet voor een foto.

De meeste gemeenten in de mid-west lijken voor de buitenwacht best wel conservatief maar als je de mensen wat beter leert kennen kom je er wel achter dat ze van alle markten thuis zijn.

Misschien dat forummer Brbndr er meer over kan zeggen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:

Het klopt helemaal niet. Ik denk dat ds. Adams en de NRC van Corsica de enigen zijn die zich verzetten tegen internet en smart phones. En dat ds. Adams de enige predikant is die zo ver te krijgen is dat hij zijn hoed op zet voor een foto.

De meeste gemeenten in de mid-west lijken voor de buitenwacht best wel conservatief maar als je de mensen wat beter leert kennen kom je er wel achter dat ze van alle markten thuis zijn.

Ik heb ook het idee dat de overzeese gemeenten meer behoudend zijn dan in Nederland. Denk ook aan de zeer ernstige preken van ds. Spaans.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
gallio

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef:

Ik heb ook het idee dat de overzeese gemeenten meer behoudend zijn dan in Nederland. Denk ook aan de zeer ernstige preken van ds. Spaans.
Het lijkt misschien zo voor een vreemde maar het is niet zo.

Ds. Spaans maakte van computergebruik een halszaak. Dus ook computergebruik of bezit zonder internetgebruik.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nou, dat wil ik toch niet 1-2-3 zeggen. Ds. A.T. Vergunst wordt aan de lopende band beroepen en tot enige tijd geleden ook ds. A.H. Verhoef (dit is nu minder, omdat hij niet meer zo jong is). Andersom zijn er ook Nederlandse predikanten die veel beroepen van 'overzee' kregen. Ik denk dan aan ds. B.J. van Boven, ds. J.M.D. de Heer, ds. A.T. Huijser, ds. G.J.N. Moens en ds. F. Mulder.
Bovendien is een aanzienlijk deel van de huidige predikanten van Nederlandse afkomst: ds. A.A. Brugge, ds. E. Hakvoort, ds. G.M. de Leeuw, ds. P. van Ruitenburg en ds. C. Vogelaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie