Vaste plaatsen?

Bestaat er de mogelijkheid om een vaste zitplaats te kopen in je gemeente?

Ja, maak er geen gebruik van
0
Geen stemmen
Ja, maak er gebruik van
0
Geen stemmen
Nee, maar zit wel altijd op hetzelfde stekkie
12
33%
Nee, bestaat niet in onze kerk
21
58%
Nee, maar gasten moeten vragen welke plaats vrij is
3
8%

Totaal aantal stemmen: 36

jvdg

Re: Vaste plaatsen?

Bericht door jvdg »

Rens schreef:....... dan plof je neer op een andere bank waar nog plaats is (wat ruim voorhanden is)
Niet in alle kerken zijn de plaatsen ruim voorhanden, Rens.
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Rens schreef:....... dan plof je neer op een andere bank waar nog plaats is (wat ruim voorhanden is)
dát weet ik maar al te goed uit de jaren bij de gg/de valk-wekerom........tjokvol, om niet te zeggen áfgeladen vol.

maar ik gaf alleen aan hoe het bij de gk/moddergat is, zoals elkeen het voor zijn/haar eigen gemeente doet.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
caprice

Bericht door caprice »

Rens schreef:
jvdg schreef:
dát weet ik maar al te goed uit de jaren bij de gg/de valk-wekerom........tjokvol, om niet te zeggen áfgeladen vol.
Woensdag is het nieuwe deel van de kerk in gebruik genomen, en was er tevens een herdenking van het 25-jarige bestaan van de gemeente.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gert10

Bericht door Gert10 »

Vaste plaatsen niet maar wel iedereen op z'n 'eigen' stekkie! Gasten, logees en het laatste kind uit een gezin waardoor beide ouders mee komen geeft een probleem. Al heel snel kom je als gast achterin de kerk terecht. Steeds meer gezinnen zitten niet meer bij elkaar en dat is zeker een groot nadeel. Ook gaat het steeds meer gebeuren dat de oudste van een gezin elder een leeg plekje moeten opzoeken.

Eerlijk gezegd een bron van irritatie! Misschien tijd voor een mega-kerk alias Barneveld :)
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
Mariaa

Bericht door Mariaa »

Gert10 schreef:Eerlijk gezegd een bron van irritatie! Misschien tijd voor een mega-kerk alias Barneveld :)
Welkom in onze gemeente. Genoeg lege banken voor iedereen die er niet in past. Scheelt een hoop geld.. :hum
jvdg

Bericht door jvdg »

Mariaa schreef:
Gert10 schreef:Eerlijk gezegd een bron van irritatie! Misschien tijd voor een mega-kerk alias Barneveld :)
Welkom in onze gemeente. Genoeg lege banken voor iedereen die er niet in past. Scheelt een hoop geld.. :hum
Hééérlijk, niet loeren op goeie plaatsen, ruimte genoeg, gastvrijheid ervaren en on(ge)verstoord luisteren naar het Woord van God.......
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:7 Hij vertelde de genodigden een gelijkenis, want hij had gezien hoe ze de ereplaatsen voor zichzelf kozen. Hij zei tegen hen: 8 ‘Wanneer u door iemand wordt uitgenodigd voor een bruiloft, kies dan niet de ereplaats, want misschien is er wel iemand uitgenodigd die voornamer is dan u, 9 en dan moet uw gastheer tegen u zeggen: “Sta uw plaats aan hem af.” Dan zult u beschaamd de minste plaats moeten innemen. 10 Als u wordt uitgenodigd, kies dan de minste plaats, zodat uw gastheer tegen u zal zeggen: “Kom toch dichterbij!” Dan wordt u eer betoond ten overstaan van iedereen die samen met u aan tafel aanligt. 11 Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, en wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’
Tja, blijkbaar bepaalde gastheer toch echt waar de gasten mochten gaan zitten en niet de gasten zelf. De gastheer zei niet: neem maar plaats hoor, ik zal wel zien welk plekje er voor mij overblijft. :huhu
Helemaal mee eens. Wijs iemand gerust een plaats toe. Maar dan wel gastvrij... niet de minste plaatsen toewijzen ofzo. Het nederig zijn, de minste willen zijn, geldt niet alleen de gasten maar zeker ook de gastheer en dus de gemeente.

Gert, het ergens anders moeten zitten omdat het gezin niet in de bank past vond ik als kind nooit zo erg hoor :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:
Helemaal mee eens. Wijs iemand gerust een plaats toe. Maar dan wel gastvrij... niet de minste plaatsen toewijzen ofzo. Het nederig zijn, de minste willen zijn, geldt niet alleen de gasten maar zeker ook de gastheer en dus de gemeente.

Gert, het ergens anders moeten zitten omdat het gezin niet in de bank past vond ik als kind nooit zo erg hoor :)
Zijn er bij jullie dan van die bar slechte plaatsen in de kerk???? Bij ons is vrijwel ieder plek "goed" Bovendien heeft de een voorkeur om vooraan te zitten en de ander achteraan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Haha, ja er zijn wat mindere plaatsen, dit omdat onze kerk rond is en er pilaren rond zijn, en helemaal links of rechts van het orgel zit je niet goed omdat je de schermen met liedteksten dan niet goed kan zien :)

Deze foto maakt dat allicht duidelijk :)

Afbeelding

Waar het me om ging is dat je niet als leden de beste plaatsen allemaal inneemt en gasten maar een beetje naar achteren schuift en ze zo het gevoel geeft minderwaardig te zijn ofzo. Als je eerst de gemeente laat zitten op de beste plaatsen en dan de gasten pas groen ligt geeft om ook ergens te gaan zitten denk ik dat er op het gebied van gastvrijheid wel wat te leren valt. Als de plaatsen toch niet uitmaken, ga dan ook niet te moeilijk doen met vaste plaatsen, het laten wachten van gasten tot de gemeente een plekje heeft gevonden etc :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het gaat niet om slechte of goede plaatsen, het gaat erom dat sommigen het fijn vinden om op een vaste plaats te zitten, of om als gezin bij elkaar te zitten.
Er zijn kinderen die het een ramp vinden als ze niet bij hun ouders kunenn zitten, ik vond het vroeger wel erg, zeker toen ik nog klein was. Mijn zoon zou het ook niet leuk vinden, mijn dochter evenmin.
Een gast even laten wachten heeft mi niets te maken met ongastvrij zijn of niet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Dan kan je ze toch al wel een plek toewijzen en er rekening mee houden dat er wat hele banken vrij blijven voor kinderen? Ze laten wachten lijkt me dan onlogisch en ook ongastvrij. Wijs ze dan een tactische plek toe zodat ze kunnen zitten en anderen ook gewoon een plek krijgen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

JolandaOudshoorn schreef:Het gaat niet om slechte of goede plaatsen, het gaat erom dat sommigen het fijn vinden om op een vaste plaats te zitten, of om als gezin bij elkaar te zitten.
Er zijn kinderen die het een ramp vinden als ze niet bij hun ouders kunenn zitten, ik vond het vroeger wel erg, zeker toen ik nog klein was. Mijn zoon zou het ook niet leuk vinden, mijn dochter evenmin.
Een gast even laten wachten heeft mi niets te maken met ongastvrij zijn of niet.
Inderdaad. Een vaste plaats kan heel belangrijk zijn voor je gevoel van welbevinden.
Maar ik zie ook wel het probleem met gasten. De beste oplossing is denk ik toch nog steeds dat gasten maar niet te vroeg moeten komen. Niet omdat de 'slechtste' plekjes dan nog over zijn, maar gewoon, dan hebben de leden de gelegenheid hun eigen, vertrouwde plekje in te nemen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:De beste oplossing is denk ik toch nog steeds dat gasten maar niet te vroeg moeten komen.
Of dat de 'eigen' leden gewoon wat eerder komen... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Lourens

Bericht door Lourens »

Mijn vader is bij de doopdienst van één van mijn kinderen een keer de bank uitgestuurd: Hier zit ík altoos.
Hij was in staat om weg te lopen, ware het niet dat een kleinkind van hem gedoopt zou worden.

Gelukkig heb ik de tijd van het lampje nog nooit meegemaakt.
Gasten zijn welkom en worden met liefde ontvangen.
En hebben ze door onbekendheid geen psalmboek dan krijgen ze die van mij, compleet met mijn onderstreepte teksten.

Eenmaal was ik wat later en alles zat vol.
Er was alleen nog plek in de kerkenraadbank, nu dan schuif ik daar in en zat ik naast de broeder ouderling.

Als ik de verkondiging maar mag horen, de gemeenschap mag voelen en de zegen mag ontvangen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

fluitje schreef:Eenmaal was ik wat later en alles zat vol.
Er was alleen nog plek in de kerkenraadbank, nu dan schuif ik daar in en zat ik naast de broeder ouderling.
En die zei niet: hier zit ik altoos :super
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten