Calvijn en de BMW

Plaats reactie
jvdg

Calvijn en de BMW

Bericht door jvdg »

„Een BMW 7 kan best calvinistisch zijn”

Calvijn in een BMW 7?

DEN BOSCH - Het is de schuld van calvinisten dat op de Nederlandse wegen zo zelden de nieuwe BMW 7 te bewonderen is, klaagde het blad Autoweek onlangs. Het eeuwige gedoe over het milieu zou typisch calvinistisch zijn. Calvijn staat voor somber getob, signaleert dr. Mirjam van Veen. „Met het beeld van Calvijn en calvinisten komt het nooit meer goed.”

Heel erg is dat niet, vindt Van Veen, kerkhistoricus aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. „Met de échte Calvijn kan het dan alleen maar meevallen. De echte Calvijn zat niet in zijn maag met de zondagsrust, hij werkte op zondag; de echte Calvijn deed ook al niet aan avondmaalsmijding zoals moderne zware calvinisten dat doen, maar meende dat de gelovige zo vaak mogelijk aan het avondmaal moest gaan; de echte Calvijn was niet de grondlegger van het calvinisme.”

Van Veen sprak gisteren in Den Bosch op een studiedag over de oecumenische Calvijn, georganiseerd door Katholieke Vereniging voor Oecumene in het kader van het Calvijnjaar 2009. Geschiedenis is volgens haar een terrein waar verschillende confessies -protestanten en rooms-katholieken- elkaar kunnen vinden.

Van Veen ziet Calvijn als een vat vol tegenstrijdigheden: als persoon, maar ook in zijn theologie, spiritualiteit, kerkleer en Godsbesef. „Misschien is het daarom wel passend dat aan de vooroordelen, hoe onjuist ook, geen touw valt vast te knopen.”

Calvijn overleed in 1564. Hij had zich toen, 55 jaar oud, letterlijk „kapot” gewerkt. „Hoewel Calvijn ongeveer dag en nacht werkte”, zei Van Veen, „was hij ook iemand die kon genieten: van vrienden en bijvoorbeeld van het Meer van Genève. Was Calvijn dus onze tijdgenoot geweest, dan vermoed ik dat hij na een dag netwerken achter zijn pc zijn auto -misschien wel een BMW 7- zou hebben gestart om een stuk te wandelen in de natuur, het theater van Gods heerlijkheid.”

Dossier
Calvijn 2009

BRON: RD

Tja, nou hoor je het eens van een vreemde. :)
MarthaMartha

Re: Calvijn en de BMW

Bericht door MarthaMartha »

jvdg schreef: zoals moderne zware calvinisten dat doen
:oO :oO :oO :oO :oO

kan dat?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
jvdg

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:

kan dat?
Hééé, dat heb IK NIET gezegd...... +1:((
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:

kan dat?
Hééé, dat heb IK NIET gezegd...... +1:((
sorry, was wat jij postte over Calvijn!!! +1:D +1:D +1:D
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mijn vorige werkgever was een rasechte calvinist, en reed in... een BMW 7-serie... Later heeft ie em ingeruild voor een LandRover Defender...

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jvdg

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef:Mijn vorige werkgever was een rasechte calvinist, en reed in... een BMW 7-serie... Later heeft ie em ingeruild voor een LandRover Defender...

-DIA-
Dat is nog steeds geen Opel Astra. :)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bovendien vrij raar, dat zulke Calvijn lezingen al worden gehouden, voordat het Calvijn-jaar 2009 is aangebroken. Er vanaf 1 januari zeker niks meer te beleven?

En doe mij ook maar een BMW 7.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Herman schreef:Bovendien vrij raar, dat zulke Calvijn lezingen al worden gehouden, voordat het Calvijn-jaar 2009 is aangebroken. Er vanaf 1 januari zeker niks meer te beleven?

Dat had ik bij het zien van artikelen over het Darwinjaar. Volgens mij is daarover ook al het meeste gezegd voordat 2009 daadwerkelijk begint.
Beetje apart, maar de journalisten moeten wat te schrijven hebben. Trouwens een beetje rare combinatie Darwinjaar valt gelijk met Calvijnjaar. Al opgevallen?
albion

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:
Herman schreef:Bovendien vrij raar, dat zulke Calvijn lezingen al worden gehouden, voordat het Calvijn-jaar 2009 is aangebroken. Er vanaf 1 januari zeker niks meer te beleven?

Dat had ik bij het zien van artikelen over het Darwinjaar. Volgens mij is daarover ook al het meeste gezegd voordat 2009 daadwerkelijk begint.
Beetje apart, maar de journalisten moeten wat te schrijven hebben. Trouwens een beetje rare combinatie Darwinjaar valt gelijk met Calvijnjaar. Al opgevallen?
Verschil van 300 jaar.
Calvijn 500ste geboortedag in 2009
Darwin 200ste geboortedag in 2009
Luchtvaart 100jarig jubileum in 2009 (jui)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ja, een calvinist kan heel goed een BMW 7 serie kopen. Vergankelijker kapitaal bestaat haast niet. Dan blijft hij mooi gericht op de hemelse schatten en verzameld er geen (blijvende) op de aarde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Voorpret heet dat, net als bij Sinterklaas. :)
Marco

Bericht door Marco »

albion schreef:
Gijs83 schreef:

Verschil van 300 jaar.
Calvijn 500ste geboortedag in 2009
Darwin 200ste geboortedag in 2009
Luchtvaart 100jarig jubileum in 2009 (jui)
Luchtvaart in 2009??

http://www.weisskopf.de/

Iets te laat, dus...
Plaats reactie