Gaat dit niet een tikkie op hysterie lijken?

Plaats reactie
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Gaat dit niet een tikkie op hysterie lijken?

Bericht door Rens »

Lees de krant online Ledenacties DePers.nl als uw startpagina Voordelen lidmaatschap Registreer Log in
Welkom [alias] Mijn instellingen Log uit




Echt vrome joden bellen alleen met koosjere telefoon


In de ultra-orthodoxe wijken in Jeruzalem loert permanent het gevaar van de zedenloze buitenwereld. Daarom is er het koosjere mobieltje.

Op het eerste gezicht zien de ultra-orthodoxe buurten van Jeruzalem er nauwelijks anders uit dan honderd jaar geleden: in het zwart geklede, bebaarde mannen haasten zich van of naar de jesjiwa – de joodse religieuze school, vrouwen met pruiken en hoofddoekjes sjouwen boodschappen, kleine meisjes duwen nog kleinere broertjes en zusjes in krakkemikkige kinderwagentjes voort en overal zijn volle waslijnen en een overdaad aan witte overhemden en zwarte keppeltjes. Maar wie goed kijkt, ziet het verschil: de mobiele telefoon heeft zijn intrede gedaan. De koosjere mobiele telefoon dan.

‘Iedereen wil een mobieltje’, zegt de streng gelovige Shmuel Tfelinski. ‘Je wilt met je vrouw en kinderen kunnen praten of zaken doen. Maar omdat de gewone modellen verbonden zijn met het internet en dus kwalijke invloed kunnen hebben, hebben de rabbijnen ingegrepen.’ Inmiddels zijn gewone mobiele telefoons verboden. Vrome joden mogen van hun rabbijnen alleen nog koosjer bellen. Dat is met een mobieltje met een ‘koosjer’ nummer en het rabbinale koosjer-stempel. Met zo’n mobieltje kun je niet sms’en, internetten of foto’s maken; je kunt er alleen mee bellen en ook dat slechts beperkt. De rabbijnen houden een immer groeiende lijst bij van ‘ongewenste’ telefoonnummers, bijvoorbeeld die van sekslijnen, die zijn geblokkeerd. Bijna alle abonnees van de koosjere telefoon, die onderling goedkoper bellen dan buiten het koosjere netwerk, zijn volwassen mannen. Want vrouwen horen niet in het openbaar te bellen, dat is onfatsoenlijk. Zelfs een telefoontje op het eigen balkon wordt als onbehoorlijk gezien. Ook kinderen, dat wil zeggen jongens, mogen geen mobieltjes. Jongens worden pas na het huwelijk – rond hun achttiende – geacht wijs genoeg te zijn er een te mogen bezitten. Tot die tijd leren ze van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat, ze mogen niet worden afgeleid.

Daarom zijn ook televisie en radio verboden. Computers zijn wel toegestaan, maar de internetverbinding wordt gefilterd. Het heeft even geduurd voor de rabbijnen de mobiele telefoon hebben geaccepteerd. Maar ‘de schurk’, zoals de geestelijke leiders het mobieltje noemen, bleek toch wel nuttig. Speciaal daarom werd een rabbinale commissie voor communicatie in het leven geroepen, die in korte tijd in samenwerking met de zakenwereld, de computersector en juristen de ontwikkeling van de ultra-orthodox-vriendelijke mobieltje bewerkstelligde.

Binnen de ultra-orthodoxe gemeenschap wordt constant gewezen op het gevaar om via het mobieltje in contact te komen met de duivelse buitenwereld en de sociale controle is streng. Op veel ultra-orthodoxe scholen moeten ouders een verklaring ondertekenen dat ze alleen de koosjere mobieltjes zullen gebruiken. Wil je de kansen van je kinderen op de huwelijksmarkt niet verpesten, dan hou je je aan die richtlijnen. Want in de gemeenschap geldt: een kind van ouders die een gewoon mobieltje hebben, dat kan niet koosjer zijn.

===

OK, dat je beducht moet zijn voor kwalijke sites en (radio of tv-) programma's is alles tot je dienst.

Maar ik vind dit toch wel een klein beetje op hysterie gaan lijken......
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Gaat dit niet een tikkie op hysterie lijken?

Bericht door Kaw »

RD mobiel?
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gaat dit niet een tikkie op hysterie lijken?

Bericht door Marco »

Het is in essentie niet verschillend van het omgaan met moderne middelen door sommige delen van de Reformatorische wereld.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gaat dit niet een tikkie op hysterie lijken?

Bericht door Bonny »

Marco schreef:Het is in essentie niet verschillend van het omgaan met moderne middelen door sommige delen van de Reformatorische wereld.
Dat denk ik ook. Ik wacht op de eerste RefoFoon... :banni
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Gaat dit niet een tikkie op hysterie lijken?

Bericht door henriët »

Ergert u niet, verwondert u slechts
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gaat dit niet een tikkie op hysterie lijken?

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:OK, dat je beducht moet zijn voor kwalijke sites en (radio of tv-) programma's is alles tot je dienst.

Maar ik vind dit toch wel een klein beetje op hysterie gaan lijken......
Orthodoxe joden hebben wel meer zaken waar wij verwonderd tegen aankijken, bijvoorbeeld 2 keukens (1 voor melkproducten en 1 voor vleesproducten om vermenging te voorkomen).
Maar het is te kort door de bocht om het als hysterie te bestempelen. Het is onderdeel van hun "way of life" en geloof. Bij (orthodoxe) joden is er namelijk niet alleen sprake van geloof, maar van een complete levensinvulling, waarbij het geloof een onderdeel van is.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Gaat dit niet een tikkie op hysterie lijken?

Bericht door MarthaMartha »

mwah.... zo gek lijkt het me nog niet.......
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gaat dit niet een tikkie op hysterie lijken?

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:mwah.... zo gek lijkt het me nog niet.......
:humhihi :humhihi
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Gaat dit niet een tikkie op hysterie lijken?

Bericht door caprice »

Bonny schreef:
Marco schreef:Het is in essentie niet verschillend van het omgaan met moderne middelen door sommige delen van de Reformatorische wereld.
Dat denk ik ook. Ik wacht op de eerste RefoFoon... :banni
Nu beschikbaar!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie