Hallo VDB-23, ik sprak in de wij-vorm als kinderen van God. Dat alleen zij niet meer onder de vloek van de wet leven klopt, zoals je kan zien gaf ik aan dat wij vrijspraak hebben door Christus, wie niet in Hem zijn zijn nog onder de vloek want alleen Christus en zijn offer aan het vervloekte krijs kan die vloek wegnemen. Wij worden niet meer door de wet veroordeeld omdat we in Christus vrijgesproken zijn, wie niet in Hem zijn worden door de wet veroordeeld omdat ze zich er niet aan houden. Wij worden dan ook niet zalig omdat we ons aan de wet zouden houden, dat doen we niet, we worden gered door Christus die ons vrijspreekt, en geen wet die ons dan nog veroordeelt.VDB-23 schreef:Marnix schreef:
We zijn niet meer onder de vloek van de wet.... Alleen Gods ware volk dat Christus door een waar geloof ingelijfd is leeft niet meer onder de vloek vand de wet. ...de wet veroordeelt ons niet meer omdat we ons er niet aan kunnen houden. De Wet veroordeelt juist diegenen die zich niet houden aan de wet, en dat is de ganse wereld, want de Heere heeft alles onder de zonde besloten, en daarom is de ganse wereld verdoemelijk voor God.
De wet is namelijk niet door God gegeven om ons te veroordelen... De wet is juist gegeven tot ons oordeel. Wetten worden alleen gegeven als er wetsovertreders zijn. De wet veroordeelt de ganse wereld, omdat juist de wet laat zien dat de ganse wereld middenin de zonde ligt.
Ik ben het dus met je eens, het gaat er om zoals je al zegt: Alleen Gods ware volk komt onder die vloek uit en wordt niet veroordeeld. Dat onderscheid maak je hier en dat maakte ik ook.