Oudvaders in leesdiensten

Welke situatie ligt het dichtste bij in uw thuisgemeente?

GG Bijna alleen oudvaders
1
5%
GG Ongeveer 50% oudvaders
3
14%
GG Bijna geen oudvaders
12
55%
OGG Bijna alleen oudvaders
2
9%
OGG Ongeveer 50% oudvaders
1
5%
OGG Bijna geen oudvaders
1
5%
GGN Bijna alleen oudvaders
0
Geen stemmen
GGN Ongeveer 50% oudvaders
1
5%
GGN Bijna geen oudvaders
1
5%

Totaal aantal stemmen: 22

Gouwenaar

Oudvaders in leesdiensten

Bericht door Gouwenaar »

In verband met een kleine studie zou ik inzicht willen hebben in het "voorleesgedrag" binnen de
OGG (ook vrije) / GGIN (ook bv en vrije) / GG (ook vrije) leesdiensten. Onder oudvaders versta ik predikanten tot +/- 1800.
Als u gemeenten goed kent waar u geen lid bent en toch het leesgedrag kent mag u ook daarvoor invullen.
refo

Re: Oudvaders in leesdiensten

Bericht door refo »

Zouden er kerken zijn waar ze jaartallen noemen? Sommige noemen niet eens de naam van de gelezen predikant.

Als er geen leesdiensten meer zijn worden ze helemaal niet meer (voor)gelezen. Ze worden dus eigenlijk een beetje kunstmatig in leven gehouden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion

Bericht door albion »

Gouwenaar schreef:In verband met een kleine studie zou ik inzicht willen hebben in het "voorleesgedrag" binnen de
OGG (ook vrije) / GGIN (ook bv en vrije) / GG (ook vrije) leesdiensten. Onder oudvaders versta ik predikanten tot +/- 1800.
Als u gemeenten goed kent waar u geen lid bent en toch het leesgedrag kent mag u ook daarvoor invullen.
Omdat er velen zijn die geen oude druk meer kunnen lezen, worden de oudvaders niet meer gelezen. Bovendien is het niet te begrijpen voor de gemeente (omdat men niet meer leest) en daardoor begrijpen ze de eenvoudige Smijtegelt ook niet meer.
Bij ons hebben we tot voor kort oudvaders gelezen, maar nu is de trent naar minder oud vaders lezen. Bovendien wordt er ook vaak een preek gelezen van een ds. van een ander kerkverband. Ik vraag me af of dat omgekeerd ook zo is. Ik hoorde wel dat er in de GGinN preken van ds. Van Voorthuijzen werd gelezen (en die wordt nu niet zo vaak bij ons gelezen, maar wel weer ds. Lamain of ds. Pannekoek). Het hangt van de 'ligging van de ouderling' af, denk ik maar.
Als ze Smijtegelt lezen, nemen ze een preek die door de Smijtegelt-stichting veranderd is.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
BJD

Bericht door BJD »

Leesdiensten zouden tot het verleden moeten horen.

Omdat
De wetenschap stelt dat de communicatie 80 % uitgaat van non-verbaal. Dus hoe het gebracht wordt is ook bepalend hoe het overkomt. (uiteraard of de Geest er in mee komt, om jullie voor te zijn, maar toch..)

Met de huidige techiek, een webcam aan bij de consulentpredikant, grootscherm op de preekstoel...leesdienst overbodig...Elke gemeente het levende woord, zoals dat gezegd wordt.
caprice

Bericht door caprice »

Helaas de derde optie.

:livre Werden er maar meer oudvaders gelezen. Al een paar keer aan de kerkenraad gevraagd, maar daar wordt ook nog niet echt gehoor aan gegeven.

Gelezen preken de afgelopen 5 jaar van de volgende predikanten:

Nog in leven zijnde predikanten:
- Ds. A. Schot
- Ds. Hakkenberg
- Ds. W.J. Karels
- Ds. P. Mulder
- Ds. A. Moerkerken (14x) (ivm wat preken uit zijn catechismusverklaring)
- Ds. J. Karels (ook aantal keren ivm wat preken uit zijn catechismusverklaring)
- Ds. van Eckeveld
- Ds. A. Bac (catechismusverklaring van zondag 1 t/m zondag 44)
- Ds. G.J. van Aalst
- Ds. P. Blok (2x)
- Ds. A. Schreuder
- Ds. R. Boogaard
- Ds. M.J. van Gelder
- Ds. M. Golverdingen

Overleden predikanten:
- Ds. Chr. van Dam
- Ds. G.H. Zijderveld
- Ds. C. Wisse (2x)
- Ds. A. Hoogerland (3x)
- Ds. G. van Reenen (8x)
- Ds. J. Koster (5x)
- Ds. J. Van Haaren (4x)
- Ds. A.F. Honkoop
- Ds. N.H. Beversluis
- Ds. Chr. van der Poel
- Ds. Heerschap
- Ds. J.C. Weststrate
- Ds. G. Zwerus (2x)
- Ds. J. van Vliet
- Ds. G.H. Kersten (2x)
- Ds. C. de Ridder
- Ds. G.J. van den Noort
- Ds. P. Honkoop sr
- Ds. J.C. Wielhouwer
- Ds. H.A. Minderman
- Ds. D. Hakkenberg
- Ds. M. Heerschap
- Ds. M. Heikoop

Oudvaders:
- Ds. B. Smytegelt
- Ds. R.M. MacCheyne
- Justus Vermeer
- Thomas Watzon
- Wulfert Floor
- Theodorus van der Groe

- Dit overzicht is niet volledig, ivm niet altijd aanwezig zijn, vooral het afgelopen jaar.
- Welke gemeente het betreft is per pb op te vragen.

Succes met je onderzoek.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

BJD schreef:Leesdiensten zouden tot het verleden moeten horen.

Omdat
De wetenschap stelt dat de communicatie 80 % uitgaat van non-verbaal. Dus hoe het gebracht wordt is ook bepalend hoe het overkomt. (uiteraard of de Geest er in mee komt, om jullie voor te zijn, maar toch..)

Met de huidige techiek, een webcam aan bij de consulentpredikant, grootscherm op de preekstoel...leesdienst overbodig...Elke gemeente het levende woord, zoals dat gezegd wordt.
Ik zou best elke zondag leesdienst willen, ongeacht wat de wetenschap ervan zegt.
Mariaa

Bericht door Mariaa »

BJD schreef:Leesdiensten zouden tot het verleden moeten horen.

Omdat

Inderdaad.. Hoe het gebracht wordt is bepalend voor hoe het overkomt. Wordt er gelezen op een dreuntoon, zodat je bijna in slaap gewiegd wordt, of doen ze dat zo indringend dat je niet meer doorhebt dat er een ouderling staat die een preek leest.

Ik kan leesdiensten in onze gemeente niet erg vinden.
Auto

Bericht door Auto »

En waarom wordt hier geen CGK genoemd? Blijkbaar worden die al oudvader vreemd gezien.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Auto schreef:En waarom wordt hier geen CGK genoemd? Blijkbaar worden die al oudvader vreemd gezien.
Zijn er in de CGK ook leesdiensten dan?
Heb het in mijn omgeving nooit gelezen dat ze er zijn nl

Weet wel in de HHK soms wel.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Oude-Waarheid schreef:
Auto schreef:En waarom wordt hier geen CGK genoemd? Blijkbaar worden die al oudvader vreemd gezien.

In sommige gemeentes best vaak, vooral in de BHP-gemeentes, waar maar een select groepje dominees mag komen, bijv. in Scheveningen.
JALP

Bericht door JALP »

Wij hebben een ds. die maar 5 of 6 vrije zondagen heeft, dus hebben we bijna nooit meer leesdienst. Hoewel... de ds. gebruikt regelmatig taal die zo uit een boekje van een oudvader zou kunnen komen.

Ik ben geen groot voorstander van oudvaders, tenzij je ontzettend goede lezers hebt. Vaak hebben de oudvader wel een diep inzicht en een bijna wetenschappelijke opbouw in hun preken, maar die komt niet tot zijn recht wanneer je de preek op één dreun leest.

Daarnaast zijn er in onze vacante periode te vaak preken gelezen van oudvaders die helemaal uit hun tijd gerukt waren...
Auto

Bericht door Auto »

Johannes 3:16 schreef:
Oude-Waarheid schreef:

In sommige gemeentes best vaak, vooral in de BHP-gemeentes, waar maar een select groepje dominees mag komen, bijv. in Scheveningen.
Dat 'groepje' valt echt wel mee in scheveningen. Verder kan het voorkomen dat door dubbel afspraken er preeklezen wordt, en anders wordt er wel eens geschoven met de aanvangstijden.

En wij hadden tot de zomervakantie toch wel veel preeklezen 's morgens, maar ik moet zeggen dat het erg fijn was onder het lezen.
Gian

Bericht door Gian »

Waarom preeklezen en niet gezamelijk een bandje luisteren?
Een bandje is levendiger dan een voorleespreek.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
BJD

Bericht door BJD »

Gian schreef:Waarom preeklezen en niet gezamelijk een bandje luisteren?
Doe er dan een groot scherm bij.. dan zie je ook bv handgebaren, gezichtuitdrukkingen e.d. Dat komt de overdracht ten goede!
Auto

Bericht door Auto »

Gian schreef:Waarom preeklezen en niet gezamelijk een bandje luisteren?
Heb jij zo'n slecht beeld van degenen die lezen? Ik kan je zeggen dat het bij ons in ieder geval zo niet is.
Gesloten