Eert uw vader en uw moeder

Ariene

Re: Eert uw vader en uw moeder

Bericht door Ariene »

Ik denk toch nog steeds dat je te slecht denkt van een ongelovige en te goed van een kind van God.

Wat Jolanda schrijft is absoluut de extra dimensie van het kindschap Gods naar je kinderen toe.
Maar er wordt ook terecht gezegd dat er vaak geen verschil is tussen de beste ongelovige en de slechtste christen.

Ik denk dat je maar even hoeft de googelen om mensen te vinden die zich geheel opofferen en inzetten voor hun naaste.
En wat ook echt niet altijd omslaat bij het minste of geringste zoals jij in een vorige posting schreef.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zie ook de verwijsteksten bij HC vraag en antwoord 5:
- Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam, dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde, [en] elkander hatende.
- (...) want het gedichtsel van 's mensen hart is boos van zijn jeugd aan (...)

Die zijn ook niet echt optimistisch over die humanistische "liefde".
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:Zie ook de verwijsteksten bij HC vraag en antwoord 5:
- Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam, dwalende, menigerlei begeerlijkheden en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde, [en] elkander hatende.

Ik vind het moeilijk om helder te krijgen wat ik bedoel...

Ik ben ook niet optimistisch over humanistische liefde.
Maar ook niet over de christelijke liefde

In die zin kunnen wij weleens een voorbeeld nemen aan de humanistische liefde
Ik ben de laatste die durf te zeggen dat ik mijn kinderen meer liefheb dan mijn ongelovige collega.
Het enige is dat ik Gods Woord en liefde door de opvoeding heen verweef, maar dat zie ik meer als de extra dimensie.

Ik moet nl. nog steeds met dat oude vlees leven waarin eigenliefde zo sterk aanwezig is.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Zie ook de verwijsteksten bij HC vraag en antwoord 5:

In de Bijbel wordt ouderliefde als iets normaals beschouwd.
"Kan een vrouw haar zuigeling vergeten..."
"Indien dan gij die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven..."
En veel meer bewijsplaatsen zijn te noemen.
Hierbij gaat het niet over ouderliefde speciaal bij gelovigen, maar ouderliefde in het algemeen. Natuurlijk is er bij de gelovige een dimensie die bij de ongelovige ontbreekt, maar dat een gelovige zijn kind pas écht liefheeft, nee, dat leert de Bijbel ons niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vanwaar dan de teksten in de brieven van Paulus bijvoorbeeld om kinderen niet tot toorn te verwekken?
Bovendien: de eerste tekst die je noemt gaat verder met "ofschoon deze vergate".
En wat die tweede tekst betreft: het gaat hier in deze discussie niet over gaven maar over liefde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Vanwaar dan de teksten in de brieven van Paulus bijvoorbeeld om kinderen niet tot toorn te verwekken?
Bovendien: de eerste tekst die je noemt gaat verder met "ofschoon deze vergate".
En wat die tweede tekst betreft: het gaat hier in deze discussie niet over gaven maar over liefde.
1. Dit wordt tegen gelovigen gezegd, en kan bovendien goed samengaan met ouderliefde.
2. Ja, en?
3. Ja, de teksten die ik noem ook.
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:Vanwaar dan de teksten in de brieven van Paulus bijvoorbeeld om kinderen niet tot toorn te verwekken?
Er staat ook "gij zult niet doodslaan"

Wanneer een vrouw zwanger is ontplooit zich in de meeste gevallen op wonderlijke manier
een liefdesband. Dat kan je niet afdoen als geen echte liefde.
Dan zouden veel kinderen in onze kerk geen echte liefde krijgen.

Ik hoop dat je ons ten diepste wel begrijpt.
Want de teksten die Afgewezen zijn wel degelijk van toepassing.
Hoe vaak spreek Jezus in de vergelijking over de liefde tussen een moeder en haar kind of een vader en zijn kind.

Lu 11:11 En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?
12 Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?
13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?

Het gaat om gave, maar de liefde zit erachter.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Tiberius schreef:Dan kan zo'n kind best worstelen met het 5e gebod en het is goed dat predikanten beide zijden van een gebod laten zien.
Zeker!
Juist voor mensen die deze diensten liever mijden en zo hypergevoelig zijn met betrekking tot dit onderwerp.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:Ik hoop dat je ons ten diepste wel begrijpt.
Zeker begrijp ik jullie wel.
Maar wat een dwaasheid toch weer.

Het Oude Testament staat vol met verhalen over ouders die hun kinderen aan de Moloch offeren, een vader die zijn zoon aan de wand wil spietsen, een oma die al haar kinderen en kleinkinderen wil vermoorden, een dichter die moet zuchten dat de Heere hem zal aannemen ofschoon zijn ouders hem verlaten, etc. Ook Paulus wijst in die richting.
En we belijden toch met de Catechismus, dat we van nature geneigd zijn tot alle kwaad? Er is geen mens die goed doet, ook niet tot een toe.
Verder kan je via de media kennis nemen van abortussen, moord op eigen kinderen en dan lees je nog niet eens over allerlei gebroken familierelaties.

En dan nog denken dat het allemaal wel mee valt en dat de distel mooie vruchten kan voortbrengen.

Overigens verbaast het me dan wel dat iedereen het met het artikel van Arjan Baan eens is, die iets soortgelijks schrijft over het huwelijk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Ariene schreef:Ik hoop dat je ons ten diepste wel begrijpt.
Zeker begrijp ik jullie wel.
Maar wat een dwaasheid toch weer.

Het Oude Testament staat vol met verhalen over ouders die hun kinderen aan de Moloch offeren, een vader die zijn zoon aan de wand wil spietsen, een oma die al haar kinderen en kleinkinderen wil vermoorden, een dichter die moet zuchten dat de Heere hem zal aannemen ofschoon zijn ouders hem verlaten, etc. Ook Paulus wijst in die richting.
En we belijden toch met de Catechismus, dat we van nature geneigd zijn tot alle kwaad? Er is geen mens die goed doet, ook niet tot een toe.
Verder kan je via de media kennis nemen van abortussen, moord op eigen kinderen en dan lees je nog niet eens over allerlei gebroken familierelaties.

En dan nog denken dat het allemaal wel mee valt en dat de distel mooie vruchten kan voortbrengen.

Overigens verbaast het me dan wel dat iedereen het met het artikel van Arjan Baan eens is, die iets soortgelijks schrijft over het huwelijk.
In de Bijbel wordt uitgegaan van het gegeven dat er liefde bestaat tussen ouders en kinderen ("rouwdragen als om een eniggeboren zoon" bijvoorbeeld, en de al eerder genoemde teksten).
Dat er geperverteerde toestanden bestaan, zal niemand ontkennen. Daarom zijn die dingen ook juist zo gruwelijk!
En wat het huwelijk betreft: ook hierbij wordt in de Bijbel uitgegaan van de 'normale' situatie, dat je elkaar liefhebt ("verblijd u in de huisvrouw van uw jeugd", enz.), maar er wordt ook rekening gehouden met perversiteiten. Maar die perversiteiten treden niet per definitie op bij alle ongelovigen!
Ariene

Bericht door Ariene »

Tib schreef:Verder kan je via de media kennis nemen van abortussen, moord op eigen kinderen en dan lees je nog niet eens over allerlei gebroken familierelaties.
Wanneer je nu zo reageerd op de bijbelteksten die wij aanhalen, waarom plaats je dan deze opmerking in dit licht)

Abortussen: Hoeveel trauma's ontstaan niet ná het doen van een abortus, wanneer er geen liefde is voor het o.k zal het trauma toch niet zo erg zijn
Moord op eigen kinderen: Zit hier niet vaak liefde achter?
Verdiep je eens in de problematiek van deze gezinnen.
gebroken familierelaties: Hoeveel verdriet gaat hir mee gepaard, vreemd toch als er geen liefde is?

Maar ik ga hier niet meer over verder.

Ik besef dat ons liefhebben niets is vergeleken bij de liefde van Christus en verre van volmaakt.
Ja, de haat ligt ons zelfs nader dan de liefde.

Maar God heeft ons toch een onzichtbare liefdesband meegegeven voor onze kinderen en daar kan ik Hem alleen maar dankbaar voor zijn!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

arti schreef:Ik kwam gisteravond uit de kerk en ik was laaiend!
Mocht het gisteren wat beter gaan? Ik hoop van wel voor je.
David J

Bericht door David J »

Nog even terugkomend op de discussie of een ongelovige goede dingen kan doen: ik las bij C.S. Lewis vorige week een nuttig onderscheid. Hij maakt onderscheid tussen 'goed werk' en 'goede werken'. Goede werken zijn, zoals de HC dat zegt, bedoeld tot Gods eer. Dat geldt uiteraard niet voor de ongelovige bakker, en ook niet voor de ongelovige moeder. In de beoordeling of iets tot de goede werken behoort, speelt de intentie dus een grote rol.

'Goed werk' daarentegen is een kwalitatieve aanduiding. Of iets goed brood is, is vast te stellen door te kijken naar de samenstelling en de smaak. Of een moeder haar kind liefheeft, is te zien aan de manier waarop ze het behandeld. Het gaat daarbij niet om de intentie, maar om het resultaat.

Omdat wij van nature tegen God ingaan, kunnen we geen 'goede werken' doen, tenzij we ons eerst bekeren tot God. We kunnen wel 'goed werk' leveren (hoewel ook dat genade is).
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

David J schreef:Nog even terugkomend op de discussie of een ongelovige goede dingen kan doen: ik las bij C.S. Lewis vorige week een nuttig onderscheid. Hij maakt onderscheid tussen 'goed werk' en 'goede werken'. Goede werken zijn, zoals de HC dat zegt, bedoeld tot Gods eer. Dat geldt uiteraard niet voor de ongelovige bakker, en ook niet voor de ongelovige moeder. In de beoordeling of iets tot de goede werken behoort, speelt de intentie dus een grote rol.

'Goed werk' daarentegen is een kwalitatieve aanduiding. Of iets goed brood is, is vast te stellen door te kijken naar de samenstelling en de smaak. Of een moeder haar kind liefheeft, is te zien aan de manier waarop ze het behandeld. Het gaat daarbij niet om de intentie, maar om het resultaat.

Omdat wij van nature tegen God ingaan, kunnen we geen 'goede werken' doen, tenzij we ons eerst bekeren tot God. We kunnen wel 'goed werk' leveren (hoewel ook dat genade is).
Duidelijke post David!!! In een paar woorden helder wat ik nu onsamenhangend probeer te vertellen
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

David J schreef:Nog even terugkomend op de discussie of een ongelovige goede dingen kan doen: ik las bij C.S. Lewis vorige week een nuttig onderscheid. Hij maakt onderscheid tussen 'goed werk' en 'goede werken'. Goede werken zijn, zoals de HC dat zegt, bedoeld tot Gods eer. Dat geldt uiteraard niet voor de ongelovige bakker, en ook niet voor de ongelovige moeder. In de beoordeling of iets tot de goede werken behoort, speelt de intentie dus een grote rol.

Helemaal mee eens. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
En aangezien bij liefde toch zeker de intentie een grote, zo niet de grootste, rol speelt, kom ik via deze route weer terecht bij mijn oorspronkelijke statement:
Tiberius schreef:Ik durf wel te stellen, dat je je kinderen alleen maar echt kunt liefhebben, als je de liefde van Christus bevindelijk kent.
Plaats reactie