Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Naar de "kerk" geweest bij ds. K. Veldman. Over Naäman de Syriër. Waren er maar meer van zulke knechten dan zou de jeugd niet naar jongerenavonden uitwijken om een andere leer te horen.
- J.C. Philpot
Wat denk je te bereiken met deze niet inhoudelijke opmerking, is er al niet al genoeg op die manier met elkaar gediscusseerd? Is deze opmerking geschreven in de zelfde gestalte als de apostel Paulus, die schreef "want de liefde van Christus dringt ons"? Zomaar wat vragen die bij me opkomen, dit zijn dingen die mij verdrietig stemmen...Erasmiaan schreef:(...) dan zou de jeugd niet naar jongerenavonden uitwijken om een andere leer te horen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
het is geen andere leer, hooguit anders gebracht..Erasmiaan schreef:Naar de "kerk" geweest bij ds. K. Veldman. Over Naäman de Syriër. Waren er maar meer van zulke knechten dan zou de jeugd niet naar jongerenavonden uitwijken om een andere leer te horen.

Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Daar gaan we hier niet over discussiëren.
Ik ben het eens met Philpot dat ik het jammer vind dat het hier ter sprake wordt gebracht. Ik hoop niet dat dàt de dingen zijn die we in de preken gaan horen, dan zijn we ver van onze plek. Discussieren over deze dingen lijkt me goed, maar laat de preek een plek zijn waar we 'niemand zien, dan Jezus alleen'.
Ik ben het eens met Philpot dat ik het jammer vind dat het hier ter sprake wordt gebracht. Ik hoop niet dat dàt de dingen zijn die we in de preken gaan horen, dan zijn we ver van onze plek. Discussieren over deze dingen lijkt me goed, maar laat de preek een plek zijn waar we 'niemand zien, dan Jezus alleen'.
Nog even ter herinnering: In dit topic gaat het over de jongerenavonden.
Excuses, ik ben blijkbaar een beetje in de ban van andere discussies. Ik bedoelde enkel te zeggen dat deze man zo'n gave en talent heeft dat hij een ieder weet te boeien. Oók jongeren die jongerenavonden bezoeken horen hem graag (weet ik uit ervaring). Vandaar de koppeling. Maar excuses voor het off-topic zijn.
Excuses aanvaard!
Normaal gesproken is het een beetje off-topic gaan niet zo'n probleem. Alleen met die jongerenavondendiscussies vliegt gauw de vlam in de pan. Dus vandaar.

Normaal gesproken is het een beetje off-topic gaan niet zo'n probleem. Alleen met die jongerenavondendiscussies vliegt gauw de vlam in de pan. Dus vandaar.
over het 'Onze Vader'.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Was dat gisteren in Giessenburg?Erasmiaan schreef:Naar de "kerk" geweest bij ds. K. Veldman. Over Naäman de Syriër. Waren er maar meer van zulke knechten dan zou de jeugd niet naar jongerenavonden uitwijken om een andere leer te horen.
Ja, maar hij kan tijdens zijn preek ook alle kanten opzwieren. Ik spreek uit ervaring.Erasmiaan schreef:Excuses, ik ben blijkbaar een beetje in de ban van andere discussies. Ik bedoelde enkel te zeggen dat deze man zo'n gave en talent heeft dat hij een ieder weet te boeien. Oók jongeren die jongerenavonden bezoeken horen hem graag (weet ik uit ervaring). Vandaar de koppeling. Maar excuses voor het off-topic zijn.
Inderdaad, was je er ook (of was je nieuwsgierig waar ik geweest ben en heb je het op kerktijden.nl gechecktGrace schreef:Was dat gisteren in Giessenburg?Erasmiaan schreef:Naar de "kerk" geweest bij ds. K. Veldman. Over Naäman de Syriër. Waren er maar meer van zulke knechten dan zou de jeugd niet naar jongerenavonden uitwijken om een andere leer te horen.

Inderdaad, dat deed hij ook wel een beetje.Freek schreef:Ja, maar hij kan tijdens zijn preek ook alle kanten opzwieren. Ik spreek uit ervaring.
Nee, ik kwam uit mijn werk en er liep iemand op straat. Ik heb die persoon toen een lift gegeven. Hij reed met me mee vanuit Krimpen aan den IJssel en ik heb hem toen in Papendrecht afgezet. Bleek dat hij naar de kerk ging in Giessenburg, ds. Veldman zou preken. Misschien is hij daarna bij jou ingestapt?Erasmiaan schreef:Inderdaad, was je er ook (of was je nieuwsgierig waar ik geweest ben en heb je het op kerktijden.nl gechecktGrace schreef:Was dat gisteren in Giessenburg?Erasmiaan schreef:Naar de "kerk" geweest bij ds. K. Veldman. Over Naäman de Syriër. Waren er maar meer van zulke knechten dan zou de jeugd niet naar jongerenavonden uitwijken om een andere leer te horen.)?
Inderdaad, dat deed hij ook wel een beetje.Freek schreef:Ja, maar hij kan tijdens zijn preek ook alle kanten opzwieren. Ik spreek uit ervaring.

Erasmiaan schreef:Naar de "kerk" geweest bij ds. K. Veldman. Over Naäman de Syriër. Waren er maar meer van zulke knechten .
Toch begrijp ik jou ook niet altijd hoor !
Ds Veldman is toch wel een man die niets moet hebben van het handen opleggen voor de bewuste geloofsomhelsing van Christus. Wedergeboorte en rechtvaardiging trekt hij absoluut niet uit elkaar maar hij houd dat heel dicht bij elkaar.
Dat dacht ik ook. Ik heb het hem een aantal keer heel concreet horen benoemen, met een directe vingerwijzing naar 'bepaalde kerkverbanden'.Wilhelm schreef:Erasmiaan schreef:Naar de "kerk" geweest bij ds. K. Veldman. Over Naäman de Syriër. Waren er maar meer van zulke knechten .
Toch begrijp ik jou ook niet altijd hoor !
Ds Veldman is toch wel een man die niets moet hebben van het handen opleggen voor de bewuste geloofsomhelsing van Christus. Wedergeboorte en rechtvaardiging trekt hij absoluut niet uit elkaar maar hij houd dat heel dicht bij elkaar.
Ja, hij is daarin opgeschoven. Ik heb een prekenserie van zijn hand (saillant detail: uitgegeven bij uitgeverij De Rokende Vlaswiek) over het boek Ruth, van lang geleden, waar hij deze wel min of meer (met zoveel woorden) uit elkaar trekt. Ik zou daar uit kunnen citeren. Ik heb wel eens op het punt gestaan hem daar vragen over te stellen, gezien zijn nieuwe standpunt.
Maar verrassend, bij de predikatie over Naäman de Syriër zei hij het niet met zoveel woorden maar zat hij toch weer dicht tegen zijn oude standpunt aan.
Maar wat mij betreft: het maakt mij niet uit hoe men het uit: of de ziel nu al in Christus is als hij zaligmakend wordt bearbeidt door de Heilige Geest voor de schuldvergevende kennis aan Christus of dat men dat neerzet als zijnde nog buiten Christus maar wél de weg van de bekering van de mens. Voor beide visies is -wat mij betreft- te voelen. Het gaat er mij niet om hoe het theologisch gelabeld wordt. De beleefde zaak is de waarheid.
En wat betreft ds. Veldman: het is voor mij geen vraag of dat de waarheid is. Die prediking mocht maar door velen gehoord worden. Dan heb ik geen kerkmuren.
Maar verrassend, bij de predikatie over Naäman de Syriër zei hij het niet met zoveel woorden maar zat hij toch weer dicht tegen zijn oude standpunt aan.
Maar wat mij betreft: het maakt mij niet uit hoe men het uit: of de ziel nu al in Christus is als hij zaligmakend wordt bearbeidt door de Heilige Geest voor de schuldvergevende kennis aan Christus of dat men dat neerzet als zijnde nog buiten Christus maar wél de weg van de bekering van de mens. Voor beide visies is -wat mij betreft- te voelen. Het gaat er mij niet om hoe het theologisch gelabeld wordt. De beleefde zaak is de waarheid.
En wat betreft ds. Veldman: het is voor mij geen vraag of dat de waarheid is. Die prediking mocht maar door velen gehoord worden. Dan heb ik geen kerkmuren.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 10 sep 2008, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.