Zoek de verschillen ....
Zoek de verschillen ....
... en kleur de plaatjes!
Anno 1886:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/1900/religie.html
Op 6 januari 1886, zo rond het middaguur, verwierf een groep met zaag en bijl bewapende mannen zich illegaal toegang tot de consistoriekamer van de Nieuwe Kerk in Amsterdam. De actie - die op touw was gezet door de rechtzinnige Amsterdamse predikant Abraham Kuyper - vormde een protest tegen de meer progressieve weg die de hervormde kerk was ingeslagen. Kuyper, die in 1870 in dienst was getreden van de Nieuwe Kerk, werd tot zijn onvrede steeds meer tegengewerkt door liberale predikanten. Wat begon als een conflict over kerkelijke goederen - de Amsterdamse predikant vond dat deze in handen van de kerkenraad moesten blijven - eindigde in een scheuring binnen de Nederlandse Hervormde Kerk. En: de oprichting, in 1892, van de Gereformeerde Kerken in Nederland, een alliantie tussen de honderden 'dolerende' kerken en driekwart van de christelijk-gereformeerden die zich ruim een halve eeuw eerder al van de Hervormde Kerk hadden losgemaakt, tijdens de zogenoemde Afscheiding.
Anno 2003:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=82062
Bezwaarde hervormden gaan naar rechter
NEDERHEMERT - Een dertigtal bezwaarde hervormde gemeenten wil een uitspraak van de burgerlijke rechter (een verklaring van recht) dat zij het recht hebben te beslissen niet toe te treden tot de Protestantse Kerk in Nederland, en dit met behoud van naam en bezit. Binnen enkele weken moet de dagvaarding rond zijn.
Dat maakte dr. W. J. op ’t Hof, hervormd predikant in Nederhemert, dinsdag bekend tijdens een persconferentie. Hij verwacht dat het aantal van dertig principieel bezwaarde gemeenten binnen enkele weken zal verdubbelen. De hervormde predikant is initiatiefnemer van de actie, die volgens hem ook de instemming heeft van het Comité tot behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk. Dr. Op ’t Hof benadrukte dat er verschil is tussen „bezwaardâ€
Anno 1886:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/1900/religie.html
Op 6 januari 1886, zo rond het middaguur, verwierf een groep met zaag en bijl bewapende mannen zich illegaal toegang tot de consistoriekamer van de Nieuwe Kerk in Amsterdam. De actie - die op touw was gezet door de rechtzinnige Amsterdamse predikant Abraham Kuyper - vormde een protest tegen de meer progressieve weg die de hervormde kerk was ingeslagen. Kuyper, die in 1870 in dienst was getreden van de Nieuwe Kerk, werd tot zijn onvrede steeds meer tegengewerkt door liberale predikanten. Wat begon als een conflict over kerkelijke goederen - de Amsterdamse predikant vond dat deze in handen van de kerkenraad moesten blijven - eindigde in een scheuring binnen de Nederlandse Hervormde Kerk. En: de oprichting, in 1892, van de Gereformeerde Kerken in Nederland, een alliantie tussen de honderden 'dolerende' kerken en driekwart van de christelijk-gereformeerden die zich ruim een halve eeuw eerder al van de Hervormde Kerk hadden losgemaakt, tijdens de zogenoemde Afscheiding.
Anno 2003:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=82062
Bezwaarde hervormden gaan naar rechter
NEDERHEMERT - Een dertigtal bezwaarde hervormde gemeenten wil een uitspraak van de burgerlijke rechter (een verklaring van recht) dat zij het recht hebben te beslissen niet toe te treden tot de Protestantse Kerk in Nederland, en dit met behoud van naam en bezit. Binnen enkele weken moet de dagvaarding rond zijn.
Dat maakte dr. W. J. op ’t Hof, hervormd predikant in Nederhemert, dinsdag bekend tijdens een persconferentie. Hij verwacht dat het aantal van dertig principieel bezwaarde gemeenten binnen enkele weken zal verdubbelen. De hervormde predikant is initiatiefnemer van de actie, die volgens hem ook de instemming heeft van het Comité tot behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk. Dr. Op ’t Hof benadrukte dat er verschil is tussen „bezwaardâ€
Verschil tussen 1886 en 2003 is dat in 1886 Abraham Kuyper scheurde met de Ned. Herv. Kerk en dat het Comite de Nederlandse Hervormde Kerk juist wil voortzetten. In 2003 is er sprake van een scheuring in de PKN, wat een heel andere kerk is dan de NHK.
Je kunt, lokje, natuurlijk ook een flauwe vergelijking maken tussen 1517 en 1886...ook toen ging het om de actiegroep Luther met zijn 95 stellingen en Calvijn die later brak met DE??? kerk!
Je kunt, lokje, natuurlijk ook een flauwe vergelijking maken tussen 1517 en 1886...ook toen ging het om de actiegroep Luther met zijn 95 stellingen en Calvijn die later brak met DE??? kerk!
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Dit is een oneigenlijke vergelijking Lokje.
Hoe we ook tegenover SoW staan, we moeten wel zuiver blijven denken.
Waar is bij A. Kuyper een fusie besluit te vinden? Wat was er aan de NHK veranderd in 1886? Niets!
Vreemd dat de CGK nooit een afscheiding is genoemd! Terwijl een groot gedeelte in 1892 verenigde met de Gereformeerde Kerken bleven er een aantal gemeenten Christelijk Gereformeerd en gingen niet mee in de de Gereformeerde Kerk!
Hoe we ook tegenover SoW staan, we moeten wel zuiver blijven denken.
Waar is bij A. Kuyper een fusie besluit te vinden? Wat was er aan de NHK veranderd in 1886? Niets!
Vreemd dat de CGK nooit een afscheiding is genoemd! Terwijl een groot gedeelte in 1892 verenigde met de Gereformeerde Kerken bleven er een aantal gemeenten Christelijk Gereformeerd en gingen niet mee in de de Gereformeerde Kerk!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Jullie doen precies wat in de topic staat: de verschillen zoeken. Er zijn echter legio overeenkomsten, de belangrijkste is wel dat beiden verblind zijn door hun eigen gelijk!!Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dit is een oneigenlijke vergelijking Lokje.
Hoe we ook tegenover SoW staan, we moeten wel zuiver blijven denken.
Waar is bij A. Kuyper een fusie besluit te vinden? Wat was er aan de NHK veranderd in 1886? Niets!
Vreemd dat de CGK nooit een afscheiding is genoemd! Terwijl een groot gedeelte in 1892 verenigde met de Gereformeerde Kerken bleven er een aantal gemeenten Christelijk Gereformeerd en gingen niet mee in de de Gereformeerde Kerk!
Ik ben blij Lokje dat er in elk geval nog een kleingroepje is die De Banier van Christus nog hoog willen houden en niet proberen om dit vaandel neer te halen en te besmeuren.Oorspronkelijk gepost door lokjeJullie doen precies wat in de topic staat: de verschillen zoeken. Er zijn echter legio overeenkomsten, de belangrijkste is wel dat beiden verblind zijn door hun eigen gelijk!!Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dit is een oneigenlijke vergelijking Lokje.
Hoe we ook tegenover SoW staan, we moeten wel zuiver blijven denken.
Waar is bij A. Kuyper een fusie besluit te vinden? Wat was er aan de NHK veranderd in 1886? Niets!
Vreemd dat de CGK nooit een afscheiding is genoemd! Terwijl een groot gedeelte in 1892 verenigde met de Gereformeerde Kerken bleven er een aantal gemeenten Christelijk Gereformeerd en gingen niet mee in de de Gereformeerde Kerk!
Liever een kleinclubje getrouwen dan een grote benden ontrouwen.
Als jij het comite en A. 'de paneelzager' Kuyper(en niet te vergeten jezelf) als de getrouwen ziet, vergeet dan niet hoe het met de navolgers van Kuyper cs. is afgelopen: Zij verlieten die 'godeloze' kerk en zouden de boel wel reformeren. Ondertussen hebben ze het getrouwe deel uit de herv. kerk allang links ingehaald.Oorspronkelijk gepost door JelleIk ben blij Lokje dat er in elk geval nog een kleingroepje is die De Banier van Christus nog hoog willen houden en niet proberen om dit vaandel neer te halen en te besmeuren.Oorspronkelijk gepost door lokjeJullie doen precies wat in de topic staat: de verschillen zoeken. Er zijn echter legio overeenkomsten, de belangrijkste is wel dat beiden verblind zijn door hun eigen gelijk!!Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dit is een oneigenlijke vergelijking Lokje.
Hoe we ook tegenover SoW staan, we moeten wel zuiver blijven denken.
Waar is bij A. Kuyper een fusie besluit te vinden? Wat was er aan de NHK veranderd in 1886? Niets!
Vreemd dat de CGK nooit een afscheiding is genoemd! Terwijl een groot gedeelte in 1892 verenigde met de Gereformeerde Kerken bleven er een aantal gemeenten Christelijk Gereformeerd en gingen niet mee in de de Gereformeerde Kerk!
Liever een kleinclubje getrouwen dan een grote benden ontrouwen.
Cultuurt(je) in stand verwijst naar 'getrouw deel', maar zegt niet dat hele getrouwe deel een cultuur instand wil houden. Van alle kant wordt er aangewerkt de refocultuur (niets mis mee) instand te houden als vorm(da's wel mis, dan wordt het een doel in zich zelf).Oorspronkelijk gepost door Pied
Dat zal dan vanzelf wel blijken, Lokje. Als jij 'getrouw deel' en 'cultuur(-tje) in stand houden' aan elkaar wil koppelen, blijkt daaruit niet al te veel inzicht in wat nu eigenlijk 'getrouw zijn' wil zeggen.
De resultaten uit de het RD onderzoek zijn behoorlijk schokend, oplossingen worden wel gezocht en ook nog wel gevonden, maar de oorzaak doorgrond men niet. Daarom ben ik weleens bang voor de refozuil. Soms ben ik bang dat deze over pakweg 30 jaar niet meer bestaat, als je in de kerk luistert zijn we allemaal ernstig, maar hoemakkelijk stappen mensen niet over van de Ger. Gem. naar een GB kerk om dat je daar wel een TV mag hebben?
Dit is niet geheel waar. Zeker in de begintijd, ik schat tot aan 1940, hebben Van Lingen c.s. veel moeite moeten doen om hun besluit te verantwoorden. Er bestaat zelfs een werktje met ongeveer deze titel: 'waarom wij geen scheurmakers zijn'.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dit is een oneigenlijke vergelijking Lokje.
Hoe we ook tegenover SoW staan, we moeten wel zuiver blijven denken.
Waar is bij A. Kuyper een fusie besluit te vinden? Wat was er aan de NHK veranderd in 1886? Niets!
Vreemd dat de CGK nooit een afscheiding is genoemd! Terwijl een groot gedeelte in 1892 verenigde met de Gereformeerde Kerken bleven er een aantal gemeenten Christelijk Gereformeerd en gingen niet mee in de de Gereformeerde Kerk!
Ik las vandaag een hoofdstuk uit de memoires Wisse, waarin hijzelf het besluit toelichte om de lijn '34 te volgen. Onder andere datgene wat betreft het verschil in voorwerpelijke en onderwerpelijke prediking. Als mede dat de toenmalige professor Lindeboom de gehele generatie studenten in Kampen, +/- 1890, inspireerde in de lijn van 1834. Dit is ook hoofdzakelijk de reden waarom er nog een CGK is. De Dolenatie en de Afgescheidenen van de 19e eeuwse Christelijke gereformeerde kerken waren geen loten van dezelfde stam.
Bovendien zijn er vele kerken eerst wel met de Dolerende Kerken meegegaan, om later zich weer aan te sluiten bij de CGK. (Zo'n 16e deel van mijn persoon komt uit de Dolerende Kerken, die zich uiteindelijk toch bij de CGK hebben gevoegd.)