henriët schreef:jvdg schreef:Reformatorische gezindte leest nog steeds veel
Er wordt de laatste jaren niet minder gelezen in de reformatorische gezindte, ondanks de concurrentie van pc en dvd.
Dat zegt A. Bel van uitgeverij Den Hertog in Houten in het jongste nummer van Terdege, dat dinsdag verschijnt. Uit een enquête van Terdege blijkt dat driekwart van de ouderen regelmatig theologische boeken leest. Meer dan de helft pakt ook vaak een roman. De romans van Overeem en Troost hebben de laatste jaren plaatsgemaakt voor vertalingen van Amerikaanse romans.
Uitgesplitst naar kerkverband blijken er in de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk relatief meer romans gelezen te worden dan in de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland), rond de 70 procent tegen 50 procent. Oud gereformeerden lezen nauwelijks romans: 13 procent.
Bel verwacht dat in het leesgedrag in reformatorische kring in de nabije toekomst weinig zal veranderen. "Men heeft er veel geld voor over. Ik stuit nog steeds op verbazing bij niet-christelijke collega’s als zij kennisnemen van onze vele herdrukken".
Bron: Reformatorisch Dagblad
mh.. neee.. geen zuiver bericht..... misschien dat er meer romans gelezen worden..
maar ik durf te stellen dat in de cgk pkn hhk meer goede boeken gelezen worden.. dan in de gg ggn oggn...
Tuurlijk is wat ik nu ga schrijven 'gekleurd', maar goed, dat is dan mijn waarneming zeg maar..
heb jaren een jv meegedraaid, ga veel met de jeugd om, uit alle kerkgenootschappen,
en wat me opvalt is, dat wanneer je een gesprek aangaat met iemand uit de hhk cgk gg(vreugdenhilminded), pkn
dat zij erg bezig zijn met zaken als leven en sterven, daar ook mee wostelen en daar ook boeken voor zoeken, en ook daadwerkelijk lezen, ook van oude (re) schrijvers
niet dat dat in de 0 gg n niet is, maar daar zie je het onder een kleiner percentage,
ik herinner me de gesprekken op jv zo n jaar of 2 terug ( was een zeer rechtse gemeente)
als je dan hoorde wat er dan allemaal mee doorkon, wat men las.. ook qua tijdschiften, en dat ook gweoon vonden kunnen. En als we dan praatten over zaken van eeuwigheidsbelang..
weetje wat ze dan antwoordden: Oh ja, dat zien we wel, de dominee zal heus zn best wel doen hoor, maar die weet echt niet hoe het is om te leven nu. En God bekeert een mens, dus ik kan er verder niks mee... ( ik zit me te realisren nu, wat een onmogelijke taak, en ook een zeer verantwoordelijke taak.. met jeugd om te gaan..)
en nog meer van dit soort uitspraken,
oh ja, die boekjes over betje of mientje. enz.. die stonden vast wel in de kast, maar da s zo achterhaald,
nou ja, ik ga wel naar de kerkbieb, daar staan boeken zonder vloeken.. zat romans..
maar als je gaat kijken.. wie pakt er ook 'boeken ter opbouwing/ ter ontdekking enz'
dan is het echt een enkeling...
maar goed, wellicht is het in andere gemeentes beter
OVer het algemeen wordt in de hhk cgk sommige gg meer 'geleerd' wat betreft bijbelstudies etc.. het Woord mag het Woord zijn, het Woord staat voorop en niet de bevinding, en ik denk dat het ook in het lezen van boeken zichtbaar is.. In die flank van de gezindte wordt het 'christen- zijn'meer als vanzelfsprekend ervaren, en hangt het erniet bij... tot je ooit nog wel s bekeerd mag komen te worden... enz..
ik dwaal af geloof ik..
het ging over het lezen van goede boeken of romans...
ik denk dat er onder de jeugd verschillende groepen zijn...
ook wat lezen betreft...
maar wanneer je het boek gaat lezen van jose baars ( onschuld nabij.) dan snap je misschien dat ik tot deze conclusie kom....