Grondtrekken ware bekering
Re: Grondtrekken ware bekering
Separeren is wat anders dan voorwaardelijk preken.
Ja sorry, we moeten deze dingen heel serieus nemen.Wilhelm schreef:Kaw zou jij ook een andere toon aanwillen slaan , dit bevalt met niet "een leuke "
@Erasmiaan,
Bijbels separeren is de bokken/wolven scheiden van de schapen, door aan de hand van hun vruchten aan te tonen dat ze op het verkeerde pad zitten en een daarbij horende oproep tot bekering en de belofte van wederaanneming.
Dat is wat anders als de weg van Gods volk beschrijven en er bij vertellen dat de uitverkorenen dit bevindelijk zullen herkennen en de overigen maar veel moeten bidden om kennis van deze weg.
Toch worden met die vermoeiden en belasten niet bedoelt de wijzen en verstandigen.
De wijzen en verstandigen verstaan Christus en bouwen hun huis op de rots.Erasmiaan schreef:Toch worden met die vermoeiden en belasten niet bedoelt de wijzen en verstandigen.
Wat als uitnodiging en troost bedoeld is, moet toch geen wet worden? Denk erom: je móét vermoeid en belast zijn, want ánders...Erasmiaan schreef:Toch worden met die vermoeiden en belasten niet bedoelt de wijzen en verstandigen.
Bovendien maakt het nogal wat uit wat voor publiek je voor je hebt. Een gemeente die op haar duimpje weet te vertellen hoe een mens bekeerd wordt, hoeft echt nog niet weer eens te horen hoe een mens bekeerd wordt...
Al vaker gezegd: niet als wet maar wel alleen in die weg.Afgewezen schreef:Wat als uitnodiging en troost bedoeld is, moet toch geen wet worden? Denk erom: je móét vermoeid en belast zijn, want ánders...Erasmiaan schreef:Toch worden met die vermoeiden en belasten niet bedoelt de wijzen en verstandigen.
Een gemeente die weet dat ze bij Christus moeten zijn en dat ze daar mogen komen hoeven dat toch ook niet elke keer te horen? Of wel?Bovendien maakt het nogal wat uit wat voor publiek je voor je hebt. Een gemeente die op haar duimpje weet te vertellen hoe een mens bekeerd wordt, hoeft echt nog niet weer eens te horen hoe een mens bekeerd wordt...
Zie Mattheus 11:25-27.Kaw schreef:De wijzen en verstandigen verstaan Christus en bouwen hun huis op de rots.Erasmiaan schreef:Toch worden met die vermoeiden en belasten niet bedoelt de wijzen en verstandigen.
Mee eens. Er moet ook plaats zijn voor vast voedsel.Erasmiaan schreef:Een gemeente die weet dat ze bij Christus moeten zijn en dat ze daar mogen komen hoeven dat toch ook niet elke keer te horen? Of wel?
Aan de andere kant denk ik dat het in veel gemeentes groot nieuws zou zijn als de dominee dit verkondigde.
Op dat laatste punt is nogal wat achterstallig onderhoud. Iedere keer hoor je dat zeker niet. Als dát gaat irriteren is er wel wat mis. Want het is de inhoud van de boodschap.Erasmiaan schreef:Al vaker gezegd: niet als wet maar wel alleen in die weg.Afgewezen schreef:Wat als uitnodiging en troost bedoeld is, moet toch geen wet worden? Denk erom: je móét vermoeid en belast zijn, want ánders...Erasmiaan schreef:Toch worden met die vermoeiden en belasten niet bedoelt de wijzen en verstandigen.
Een gemeente die weet dat ze bij Christus moeten zijn en dat ze daar mogen komen hoeven dat toch ook niet elke keer te horen? Of wel?Bovendien maakt het nogal wat uit wat voor publiek je voor je hebt. Een gemeente die op haar duimpje weet te vertellen hoe een mens bekeerd wordt, hoeft echt nog niet weer eens te horen hoe een mens bekeerd wordt...
n dat 1e: wat is het verschil tussen een wet en een verplchte weg?

Dat is natuurlijk precies hetzelfde.Erasmiaan schreef:Al vaker gezegd: niet als wet maar wel alleen in die weg.Afgewezen schreef:Wat als uitnodiging en troost bedoeld is, moet toch geen wet worden? Denk erom: je móét vermoeid en belast zijn, want ánders...Erasmiaan schreef:Toch worden met die vermoeiden en belasten niet bedoelt de wijzen en verstandigen.
Dat nu juist wel.Erasmiaan schreef:Een gemeente die weet dat ze bij Christus moeten zijn en dat ze daar mogen komen hoeven dat toch ook niet elke keer te horen? Of wel?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 07 aug 2008, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaan we een spelletje spelen? Wie weet de meeste randvoorwaarden op te diepen?Erasmiaan schreef:Zie Mattheus 11:25-27.Kaw schreef:De wijzen en verstandigen verstaan Christus en bouwen hun huis op de rots.Erasmiaan schreef:Toch worden met die vermoeiden en belasten niet bedoelt de wijzen en verstandigen.
Zoals jij ook weet is de bijbel lovend over de wijze die de vreze Gods praktiseert en verwerpt de bijbel de wijsheid van deze wereld die met eigen leringen voorbij gaan aan de wil van God. Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. [..] En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft; En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.
Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde.
18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
19 Want er is geschreven: Ik zal de wijsheid der wijzen doen vergaan, en het verstand der verstandigen zal Ik te niet maken.
20 Waar is de wijze? Waar is de schriftgeleerde? Waar is de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid dezer wereld niet dwaas gemaakt?
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid;
24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, [prediken wij] Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
25 Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen; en het zwakke Gods is sterker dan de mensen.
26 Want gij ziet uw roeping, broeders, dat [gij] niet vele wijzen [zijt] naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen.
27 Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen;
28 En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen [iets] is, te niet zou maken;
29 Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.
30 Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing;
31 Opdat [het zij], gelijk geschreven is: Die roemt, roeme in den Heere.
Mag ik het praktikaal invullen? Op een wetmatige manier is als je ervoor staat. Maar als het gepredikt wordt als de weg waarin er bevindelijke kennis aan gekregen wordt dan zie je het pas achteraf. Dan is Gods weg verrassend en anders. Maar dan is er toch herkenning in de prediking.
Ik zal je een ontboezeming geven: Ik herken me altijd in de prediking van de Ger. Gem. No problemo.Erasmiaan schreef:Mag ik het praktikaal invullen? Op een wetmatige manier is als je ervoor staat. Maar als het gepredikt wordt als de weg waarin er bevindelijke kennis aan gekregen wordt dan zie je het pas achteraf. Dan is Gods weg verrassend en anders. Maar dan is er toch herkenning in de prediking.
Maar wat moet mijn voor 95% onbekeerde omgeving met deze informatie wat ze achteraf herkennen?
Erasmiaan schreef:Mag ik het praktikaal invullen? Op een wetmatige manier is als je ervoor staat. Maar als het gepredikt wordt als de weg waarin er bevindelijke kennis aan gekregen wordt dan zie je het pas achteraf. Dan is Gods weg verrassend en anders. Maar dan is er toch herkenning in de prediking.
Hier in kan ik je begrijpen dan wordt er van de kansel gepreekt wat in het hart wordt beleefd.
Alleen ben ik dan altijd wel bang dat we de kenmerken als grond gebruiken terwijl er maar Een grond is, Jezus Christus en dien gekruisigd.
Maar als het resultaat is dat het voor de onbekeerden als een voorwaardelijke prediking overkomt, dan zullen we hiermee toch uit moeten kijken , of niet ?
Maar dat weten ze dan toch wel? Op het duimpje zelfs.Afgewezen schreef:Dat is natuurlijk precies hetzelfde.Erasmiaan schreef:Al vaker gezegd: niet als wet maar wel alleen in die weg.Afgewezen schreef:Wat als uitnodiging en troost bedoeld is, moet toch geen wet worden? Denk erom: je móét vermoeid en belast zijn, want ánders...Dat nu juist wel.Erasmiaan schreef:Een gemeente die weet dat ze bij Christus moeten zijn en dat ze daar mogen komen hoeven dat toch ook niet elke keer te horen? Of wel?