WSO schreef:ds V oprecht meent aan de evd drieslag te voldoen. Als er maar échte ellende is, komen de andere twee vanzelf. de Geest maakt plaats dus het gaat goed.
wat KAW noemt is ook een probleem. inderdaad wordt (ook hier) wat onserieus gereageerd op ds V. maar wat wil je? indirect geeft spreker God de schuld. Die weet blijkbaar met Woord en Geest niet te bewerken wat Hij alleen door Woord en Geest doet. meer dan een beschrijving geven wat er (mogelijk) met een mens gebeurt kan hij niet. opponenten worden dan in bepaalde hoekjes gezet en dat geeft irritaties.
WSO schreef:caprice schreef:Mister schreef:Wat bedoel je trouwens ermee dat Ds. Veenendaal "met opening" heeft gesproken??
Dat was ook iets wat ds. Veenendaal zei, dat er zo'n onkunde in deze tijd is, en dat werkelijk ALLES uitgelegd moet worden, ook uitdrukkingen die (of blijkbaar vroeger) een normale uitdrukking was. Beangstigend...

Grappige man. Hij zegt geroepen te zijn als herder en leraar en klaagt dat werkelijk alles uitgelegd moet worden. Waartoe is die man nou geroepen?
Dat Woord en Geest samengaan is de bijbel wel helder in. maar trek ze niet van Elkaar.
Alleen, iemand merkte al terecht op: Christus moet centraal staan. Door zo'n verhaal te gaan houden over de grondtrekken van de ware bekering, slaat hij de plank mis. teminste, zoals hij dat doet. Hij neemt Pualus als norm en die is geen norm. de bekering van Paulus staat in het teken van zijn bijzondere roeping: hij ging meteen preken. Veenendaal zet zo de mens in het middelpunt: als je dat en dat aantreft is het echt. om het nig wat legitiemer te maken stopt hij er nog bij ***ZZUUCCHHTT*** tegenwoordig moet je alles uitleggen. De caprices menen dan een bijzondere opening aante treffen. die zijn immers gepokt en gemazeld in dat jargon.
Waar ken ik deze spreek/schrijftrant toch van...? Even denken hoor.
Om er inhoudelijk op in te gaan:
Ik denk niet dat ds. Veenendaal spreekt en denkt in termen van "opponenten" en "in een hoek gezet". Die man heeft gewoon de bekering verklaart in een kort tijdsbestek, tenminste als je in de krant ziet wie er die dag allemaal nog meer zijn voorgegaan, dan kan hij nooit lang tijd hebben gehad. Ik kan me ook niet voorstellen dat hij de Heere Jezus niet heeft genoemd. Ik heb hem wel eens vaker gehoord en dat heb ik nog nooit in zijn prediking gemist. Hij heeft in ieder geval in deze rede/preek wél het plaatsmakende werk door de Geest van Jezus genoemd. En we kennen God toch uit Zijn werken.
Maar goed, bij de prediking over de Heidelberger Catechismus gaat het de eerste paar zondagen ook nog niet gelijk over Jezus (wel over Zijn werk overigens).
Overigens staat er in Gods Woord van deze dingen,
grondtrekken van de waarachtige bekering zoals ds. Veenendaal ze noemt, dat ze de HEERE welbehagelijk zijn: een verbroken hart en een verslagen geest.
Ik heb niet de intentie om het voor deze dominee en zijn gesprokene of datgene wat hij verzwegen zou hebben op te nemen. Ik was er niet bij dus kan er niet veel over zeggen. Maar onterechte, bevooroordeelde commentaren zijn me iets te makkelijk.