Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jongere

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jongere »

Ik zie in Boaz een prachtig beeld van de Heere Jezus als losser van Zijn volk. En ik denk ook dat het boek daarom in de canon is opgenomen: om te laten zien in een mooi voorbeeld (zo zullen er wellicht meerdere verhalen zijn geweest) wat die wet van het losserschap nu eigenlijk inhield en hoe dat al heen verwees naar de losser die komen zou. Maar daar houdt de vergelijking dan ook mee op, denk ik. En zondag hoorde ik heel wat meer, over één tekst. Het feit dat Ruth bijvoorbeeld niet wist wàt Boaz was, maar al wel wìe hij was. Ik kan dat zo niet uit de tekst halen.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Jakob bij Pniel,erg goed!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Jongere schreef:Ik zie in Boaz een prachtig beeld van de Heere Jezus als losser van Zijn volk. En ik denk ook dat het boek daarom in de canon is opgenomen: om te laten zien in een mooi voorbeeld (zo zullen er wellicht meerdere verhalen zijn geweest) wat die wet van het losserschap nu eigenlijk inhield en hoe dat al heen verwees naar de losser die komen zou. Maar daar houdt de vergelijking dan ook mee op, denk ik. En zondag hoorde ik heel wat meer, over één tekst. Het feit dat Ruth bijvoorbeeld niet wist wàt Boaz was, maar al wel wìe hij was. Ik kan dat zo niet uit de tekst halen.
Sterker nog, het is niet waar dat Ruth niets wist. In Ruth 2:20 staat: "Toen zeide Naomi tot haar schoondochter: Gezegend zij hij den HEERE, Die Zijn weldadigheid niet heeft nagelaten aan de levenden en aan de doden! Voorts zeide Naomi tot haar: Die man is ons nabestaande; hij is een van onze lossers."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zondag 4 van de Heidelberger Catechismus. Ik heb nog zelden zo'n prediking gehoord. Zo krachtig, afsnijdend maar ook de mogelijkheid van zalig worden in een Ander. Van de jongste tot de oudste zat men aandachtig te luisteren. Je kon een speld horen vallen.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Wij hadden gister leesdienst.
Psalm 94:19 was de tekst.

Het viel me op dat die dominee een uitspraak deed waar ik me over verbaasde en eerlijk gezegd kon ik me daar ook niet in vinden.

Hij zei dat God je met Zijn ene hand van zich af houdt en met Zijn andere hand je trok met koorden van liefde!?!?!
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-Morgens: Ruth 2:23: Alzo hield zij zich bij de maagden van Boaz om op te lezen, tot dat de gersteoogst en tarweoogst voleindigd waren; en zij bleef bij haar schoonmoeder.
's-middags: 2 Tim.4:6-8: Over dat Paulus zijn levenseinde voorziet(leespreek van Ds.J.Koster) In de preek werd o.a.over de Olympische Spelen gesproken.
's-avonds: Ruth 3:1/2a: En Naomi, haar schoomoeder zeide tot haar: Mijn dochter, zou ik u geen rust dat het u welga? Nu dan, is niet Boaz, met wiens maagden gij geweest zijt, van onze bloedvriendschap? Het ging o.a.over het verschil tussen het losserschap en het leviraatshuwelijk, waar de Heere Jezus een keer een vraag over kreeg. Het losserschap had met armoede te maken. Dat de Heere Jezus zo'n arm volk wilde 'lossen'.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gijs83 schreef: In de preek werd o.a.over de Olympische Spelen gesproken.
En wat zei de dominee daarvan in dit verband?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
Laat me raden: Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden;
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

jvdg schreef:
Ik weet niet meer precies wat, maar hij maakte een vergelijking met de tekst en de Olympische Spelen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
jvdg schreef:
Laat me raden: Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden;
Zoals ik verwachtte: Een schot voor open doel.

Toch hoopte ik dat Gijs iets meer over zou zeggen over wat de dominee over de Olympische spelen i.h.a. heeft gezegd, aangezien dit momenteel actueel is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
jvdg schreef:
Ik weet niet meer precies wat, maar hij maakte een vergelijking met de tekst en de Olympische Spelen.
Het gaat hier over de loopbaan, die destijds onderdeel was de toenmalige sportcultus. Paulus gebruikt het beeld om zo zijn boodschap helder te brengen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef: Het gaat hier over de loopbaan, die destijds onderdeel was de toenmalige sportcultus. Paulus gebruikt het beeld om zo zijn boodschap helder te brengen.
Ja, snap ik, maar ik doelde specifiek op de Olympics.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
Mister schreef: Het gaat hier over de loopbaan, die destijds onderdeel was de toenmalige sportcultus. Paulus gebruikt het beeld om zo zijn boodschap helder te brengen.
We wait till Gijs83 will inform us... ;)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
jvdg schreef:
We wait till Gijs83 will inform us... ;)
Could you long wait, i am afraid...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Genesis 9, de afsluiting van de prekenserie over Noach. s'morgens over de regenboog, de handtekening van God onder Zijn verbond. Er werden ook 2 kinderen gedoopt.
's avonds over de God van Noach. Laten we niet met de mens eindigen, want Noach viel diep aan het eind van zijn leven. Maar God bleef dezelfde!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten