Yep, dat zei de tollenaar.albion schreef:"Wees mij, arme zondaar, genadig", zei de tollenaar
Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland
Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland
Nee hoor, dat 'arme' hebben we erbij gefantaseerd. "Weest mij zondaar genadig", staat er in mijn bijbel. En hij ging trouwens helemaal niet arm naar huis. "Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden."albion schreef:"Wees mij, arme zondaar, genadig", zei de tollenaarKaw schreef:Het blijft uiteindelijk toch altijd de bijbelse boodschap versus de rechtzinnige logica. Volgens de rechtzinnige logica kun jij je niet bekeren en volgens de bijbel kan het (gelukkig wel). De bijbelse logica is Sola Gratia omdat je mag kopen zonder geld en mag eten zonder recht en mag drinken zonder toestemming. De rechtzinnige logica is Sola Gratia omdat je niet kan kopen, eten of drinken, want anders is er wat van jou bij. Jij bent namelijk degene die koopt, eet of drinkt. De bijbel gaat niet zo ver. Je mag, ja je moet zelfs kopen eten en drinken, want dat is de wil van de Vader en dat de Vader beide, het willen en het werken, werkt is gewoon een feit die prima past bij het kopen, eten en drinken zonder een tegenstelling te zijn. De rechtzinnige logica maakt daar in de praktijk een tegenstelling van en ik durf wel te beweren dat dit niet een product is van de arme worstelende Godzoeker die voor de genadetroon zoekt naar een schimpje licht, maar van het onbekeerlijke christendom die triomfantelijk gearriveerd is in zijn eigen logica. De zoeker of worstelaar zoekt niet naar redenen om niet te kunnen, maar om wel te kunnen. (Voor diegenen die hier mee worstelen raad ik aan om je te verdiepen in wat de bijbel zegt over de opstanding van Christus)
Hier is de bekende youtube-boodschap van Paul Washer met ned. ondertiteling, die hij in eigen land hield;
http://www.wat-is-waarheid.info/video/p ... washer.htm
http://www.wat-is-waarheid.info/video/p ... washer.htm
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Niet in flauwigheidjes vervallen. De tollenaar was wel degelijk arm van geest, anders uit je niet zo'n noodkreet. Want dit staat er ook "wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst". We moeten inderdaad voorzichtig zijn en de Bijbel correct citeren maar arm was de zondaar wel in zijn beleving, op dat moment.freek schreef:Nee hoor, dat 'arme' hebben we erbij gefantaseerd. "Weest mij zondaar genadig", staat er in mijn bijbel. En hij ging trouwens helemaal niet arm naar huis. "Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden."albion schreef:"Wees mij, arme zondaar, genadig", zei de tollenaarKaw schreef:Het blijft uiteindelijk toch altijd de bijbelse boodschap versus de rechtzinnige logica. Volgens de rechtzinnige logica kun jij je niet bekeren en volgens de bijbel kan het (gelukkig wel). De bijbelse logica is Sola Gratia omdat je mag kopen zonder geld en mag eten zonder recht en mag drinken zonder toestemming. De rechtzinnige logica is Sola Gratia omdat je niet kan kopen, eten of drinken, want anders is er wat van jou bij. Jij bent namelijk degene die koopt, eet of drinkt. De bijbel gaat niet zo ver. Je mag, ja je moet zelfs kopen eten en drinken, want dat is de wil van de Vader en dat de Vader beide, het willen en het werken, werkt is gewoon een feit die prima past bij het kopen, eten en drinken zonder een tegenstelling te zijn. De rechtzinnige logica maakt daar in de praktijk een tegenstelling van en ik durf wel te beweren dat dit niet een product is van de arme worstelende Godzoeker die voor de genadetroon zoekt naar een schimpje licht, maar van het onbekeerlijke christendom die triomfantelijk gearriveerd is in zijn eigen logica. De zoeker of worstelaar zoekt niet naar redenen om niet te kunnen, maar om wel te kunnen. (Voor diegenen die hier mee worstelen raad ik aan om je te verdiepen in wat de bijbel zegt over de opstanding van Christus)
Maar goed... Die arme tollenaar deed het toch maar wel ff.Erasmiaan schreef:Niet in flauwigheidjes vervallen. De tollenaar was wel degelijk arm van geest, anders uit je niet zo'n noodkreet. Want dit staat er ook "wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst". We moeten inderdaad voorzichtig zijn en de Bijbel correct citeren maar arm was de zondaar wel in zijn beleving, op dat moment.freek schreef:Nee hoor, dat 'arme' hebben we erbij gefantaseerd. "Weest mij zondaar genadig", staat er in mijn bijbel. En hij ging trouwens helemaal niet arm naar huis. "Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden."albion schreef: "Wees mij, arme zondaar, genadig", zei de tollenaar
Nou ja, als de NBV zoiets er bij zou zetten zou het opeens een slechte vertaling zijn omdat het er niet staatErasmiaan schreef:Niet in flauwigheidjes vervallen. De tollenaar was wel degelijk arm van geest, anders uit je niet zo'n noodkreet. Want dit staat er ook "wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst". We moeten inderdaad voorzichtig zijn en de Bijbel correct citeren maar arm was de zondaar wel in zijn beleving, op dat moment.freek schreef:Nee hoor, dat 'arme' hebben we erbij gefantaseerd. "Weest mij zondaar genadig", staat er in mijn bijbel. En hij ging trouwens helemaal niet arm naar huis. "Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden."albion schreef:
"Wees mij, arme zondaar, genadig", zei de tollenaar

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wat deed hij?Kaw schreef:Maar goed... Die arme tollenaar deed het toch maar wel ff.Erasmiaan schreef:Niet in flauwigheidjes vervallen. De tollenaar was wel degelijk arm van geest, anders uit je niet zo'n noodkreet. Want dit staat er ook "wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst". We moeten inderdaad voorzichtig zijn en de Bijbel correct citeren maar arm was de zondaar wel in zijn beleving, op dat moment.freek schreef: Nee hoor, dat 'arme' hebben we erbij gefantaseerd. "Weest mij zondaar genadig", staat er in mijn bijbel. En hij ging trouwens helemaal niet arm naar huis. "Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden."
Dit heeft er niets mee te maken. Er mogen geen woorden bij verzonnen worden in het citeren, hoe waar ook. Maar hier was volgens mij geen opzet in het spel maar meer een slordigheidje.Marnix schreef:Nou ja, als de NBV zoiets er bij zou zetten zou het opeens een slechte vertaling zijn omdat het er niet staat Dus moeten we het er ook niet zelf bij gaan zeggen
ja oke... we moeten alleen een beetje uitkijken met al die bijvoegelijke naamwoorden die we vaak aanhalen om dingen nog wat dramatischer te maken
Verder heb je gelijk, het was meer een opmerking met een knipoog, geen heel serieuze reactie 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!Erasmiaan schreef:Wat deed hij?Kaw schreef: Maar goed... Die arme tollenaar deed het toch maar wel ff.
Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.
Wist hij dat voordat hij op op zijn borst sloeg? Ik begrijp niet echt waar je heen wil.Kaw schreef:Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!Erasmiaan schreef:Wat deed hij?Kaw schreef: Maar goed... Die arme tollenaar deed het toch maar wel ff.
Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
Maakt het uit of hij het wist? Wij weten het.Erasmiaan schreef:Wist hij dat voordat hij op op zijn borst sloeg? Ik begrijp niet echt waar je heen wil.Kaw schreef: Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
Waar ik heen wil? De tollenaar deed wat veel hypocrieten wel als voorwaarde nemen voor een ander, maar waar ze zelf verre van blijven omdat het anders ergens weer remonstrants zou zijn. Iedere reformatorische uitverkore zit op een gegeven moment zo in de rats dat ze (Kom ik om, dan kom ik maar om, maar ik kan niet meer leven zonder Christus!) het bovenstaande in de binnenkamer uitvoeren. Geen redenatie meer, maar het kan niet meer anders. Het moet. Net als de tollenaar.
De tollenaar ging vergeven naar huis. Wist hij dat?
En als wij tegen God zeggen: Wees ons arme zondaar genadig? Weten we ons dan vergeven? Ik krijg soms het idee dat "de weg naar vergeving" volgens velen pas begint bij de woorden. Want alleen dat zeggen en dan vergeven zijn lijkt voor velen te makkelijk.
En als wij tegen God zeggen: Wees ons arme zondaar genadig? Weten we ons dan vergeven? Ik krijg soms het idee dat "de weg naar vergeving" volgens velen pas begint bij de woorden. Want alleen dat zeggen en dan vergeven zijn lijkt voor velen te makkelijk.
Hier getuigt Washer over wie hij vroeger was en wie God is voor hem.
http://www.youtube.com/watch?v=J471VobaZks
Let niet op de muziek en plaatjes, altijd jammer dat dat er zo nodig bij moet. Ik kon dit niet zonder muziek/plaatjes vinden.
Let niet op de muziek en plaatjes, altijd jammer dat dat er zo nodig bij moet. Ik kon dit niet zonder muziek/plaatjes vinden.
Jongere schreef:Hier getuigt Washer over wie hij vroeger was en wie God is voor hem.
't moet er wel zonder plaatjes e.d. op staan; ik heb dit getuigenis ook van hem gehoord op youtube; zonder dit filmpje
maar ik weet niet meer waar.
mijn zoon probeert de lezing over de heiligheid van God op youtube te zetten, maar het lukt nog niet zo; iedere keer maar een paar minuten. Als het gelukt is hoor je het wel
Die muziek is inderdaad erg vervelend. Maar het komt uit deze preek, over Hooglied 4 - 6. Samen met deze preek (deze komt eerst) komt dat overeen met de lezing van zondagavond op de conferentie, alleen uitgebreider. Aan te raden!helma schreef:'t moet er wel zonder plaatjes e.d. op staan; ik heb dit getuigenis ook van hem gehoord op youtube; zonder dit filmpjeJongere schreef:Hier getuigt Washer over wie hij vroeger was en wie God is voor hem.
maar ik weet niet meer waar.
mijn zoon probeert de lezing over de heiligheid van God op youtube te zetten, maar het lukt nog niet zo; iedere keer maar een paar minuten. Als het gelukt is hoor je het wel
Als je Paul Washer vooral kent van z'n 'Shocking Message' is dit wel even heel anders.