freek schreef:Ik heb een aantal lezingen gelezen van ds Etienne Maritz, die ook wel eens op de Heartcry-conferenties spreekt. Hij heeft het meerdere keren over 'vervulling met de Geest', een moment na je wedergeboorte waar je de strijd tegen de zonde a.h.w opgeeft ('aan het eind van jezelf komt') en komt tot algehele overgave. Je krijgt dan een vervulling met Gods Geest. Maar je wordt met de wedergeboorte toch al vervuld met Gods Geest. Als je voor het eerst waarde ziet in de betekenis van Gods offer? En, is deze vervulling met de Heilige Geest hetzelfde als de doop met de Geest, waarbij je in charismatische kringen in tongen gaat spreken. We hebben het of RF meerdere keren hierover gehad, maar ik snap het nog steeds niet...
Moet ik die herhaaldelijke vervulling met de Geest zien als de voortgaande bekering? Zo ja, dan kan ik het begrijpen. Maar het idee dat je wedergeboorte pas compleet is als je een vervulling met de Geest heb meegemaakt, vind ik een beetje eng. Ben geloof ik een beetje allergisch voor standenleer geworden.
Ik vind de lezingen van Maritz trouwens heel aanspreken. Maar ik kom hier nog niet echt uit.
Op het moment dat we tot het geloof in Christus komen gebeuren er onder andere 3 dingen als het gaat over (het werk van) de Geest.
1. We
ontvangen de Geest van Christus
inwonend in ons hart. (Rom. 8, 1 Kor. 3)
2. We worden
verzegeld met de Geest tot onze dag van verlossing (als onderpand/verkezering) ( Efez. 1)
3. We worden door de Geest
in het Lichaam van Christus
gedoopt en ontvangen daar een plaats(met de
geestelijke gave(n) die wij voor die plaats/taak/functie in het Lichaam nodig hebben) (1 Kor.12)
Het kan zijn dat we er nog een vierde aspect bijkomt en wel de
vervulling met de Geest(Efeze 5). Dit heeft met de zichtbaarheid van de vrucht van de Geest te maken en de kennis van Christus en Zijn Woord(Gal.5). Er staat overigens in het Grieks: "Wordt voortdurend vervuld." Dus niet iets wat één x plaats vindt, maar meerdere keren. Doorgaans is dit echter een proces waarbij we steeds meer leeg worden van onszelf en vol worden van God de Heilige Geest. Sommige mensen ervaren dit direct bij hun bekering waardoor het samenvalt met de doop met/in de Geest(in het Lichaam), de meesten echter in een proces. De vervulling is niet iets eenmaligs, maar is voortdurend nodig. Het vindt meestal niet plaats tijdens onze bekering, maar doorgaans daarna. Paulus zegt namelijk tot de
gelovigen in Efeze: "Wordt vervuld". Ook in Handelingen lees je dat de apostelen meerdere malen vervuld zijn en worden met de Geest. Hoe meer we vervuld zijn, des te meer dragen we de vrucht van de Geest en krijgen we ook meer kennis van Christus. Deze vervulling kan met een crisis gepaard gaan, het hoeft niet. Echter is de vervulling
niet automatisch aanwezig bij onze bekering. Dan kan ook wel, maar het kan ook weer weggaan. Het geheim van een Geestvervuld leven is te leven vanuit het Kruis. Hij
voor mij en ik
met Hem. Dat kruis gaat werken in mijn leven. Hoe meer we het gekruisigde leven beoefenen, hoe meer we vervuld zijn met het leven van de Geest in en door ons heen.
Maritz verteld overigens niets anders over de doop en vervulling. Als dat wel zo is graag
letterlijke citaten.