1Joh. 3 v 9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.saphira schreef:En ik mag vanuit die gedachte leven?
Heiligheidperfectionisme & incidenteel zondigen
Re: Heiligheidperfectionisme & incidenteel zondigen
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
HC Vr.114. Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, deze geboden volkomenlijk houden?saphira schreef:Maar hoe doe je dat dan; heel dicht bij de Heere leven?
In iedergeval je morgengebed,avondgebed...hoe doen jullie stille tijd?
Elke avond even bijbelstudie?
Hoe vul je 'nabij' leven in - elke dag?
Ik redt het gewoon niet en heb het gevoel dat ik iedere dag weer faal.
Antw. Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid a; doch alzo, dat zij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven b.
Laatst gewijzigd door Octavius op 15 mei 2008, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien heb je er wat aan. Ik heb het ooit eens gelezen en het is me bijgebleven.saphira schreef:...... Ik redt het gewoon niet en heb het gevoel dat ik iedere dag weer faal.
Uit een preek schreef:Een tijdje geleden stuurde een theologie student mij een e-mail. Ik ken deze jonge man. Hij is veel verder dan ik was op zijn leeftijd. En hij schreef mij en zei: “Ik ben zo onheilig. Ik ben zo onrechtvaardig. Ik ben zo onwetend van de dingen van God. Ik schaam mij zo.” En aangezien ik de gave van bemoediging heb schreef ik hem terug en zei: “Jonge man, jij bent veel meer onheilig en veel meer onkundig dan je nu weet.”.
Wel, hij belde mij op en zei: “Dank u, ... denk ik.” Hij vroeg: “Wat probeerde u te zeggen?” Ik antwoorde: “Ik wilde wat schokkends zeggen om jouw een nieuwe waarheid te leren waarvan ik hoop dat je die zult aangrijpen. Geen nieuwe waarheid wat de schriften betreft, maar wat jouw aangaat.
Ik zei: “Wanneer jij opstaat 's morgens en je hebt je stille tijd. En die is gewoon perfect. En je hoort engelen zingen en alles. En je gaat de deur uit en je geeft je vrouw een kus en maakt haar dat ze zich de prinses der prinsessen voelt. En je gaat weg om te studeren op school. Maar onderweg kom je een man tegen met een lekke band. En je helpt hem ook al mis je daardoor je examen en je getuigt voor hem. En hij is heerlijk gered, hij en zijn ganse huis. En dan moet je een herkansing doen die zes keer moeilijker is, maar God stuurt Zijn engel om je door het examen heen te leiden en je haalt een 10. En je loopt rond, je vijanden zegen je. En jij spendeert de rest van de dag, je bent zo vol van de kracht van God dat je niet kunt eten. Ik bedoel maar je gaat naar bed en het laatste waar je aan denkt is hoe goed God is.”
Ik zei: “Ben jij dan erg gelukkig?” En hij zei: “Ja!, ik zou vol blijdschap zijn.” “Zou je tevreden zijn?” Hij zei: “Ja!” Ik zei: “Zou je je geliefd voelen?” Hij zei: “Ja!”
Ik zei: “Ok, laten we dan zeggen dat je opstaat in de morgen en je hebt niet je stille tijd. En je springt uit je bed en je vrouw gooit je en zakdoek toe en rent de deur uit vragend aan haar waarom ze niet vaker kookt en vroeger opstaat. En vertrekt en je komt een man tegen met een lekke band en je rijd hem voorbij want je bent op weg naar je examen. Je neemt het examen af en het wordt niks en de rest van de dag spendeer je al mopperend.” Ik zei: “Hoe zou jij je voelen?”
Hij zei: “Verschrikkelijk!” Ik zei: “Jij bent – een afgodendienaar.” En hij zei: “Wat!?” Ik zei: “Jouw grootste probleem is afgoderij.” Hij zei: “Wat bedoel je?”
Ik zei: “Jonge man. Ik heb je leven bestudeerd en jij bent waarschijnlijk veel geestelijker en heiliger dan ik ben, maar ik ben gelukkiger dan jouw.” Ik zei: “Jouw vreugde en alles rondom je, jouw troost, je vreugde, je vrede vloeit voort uit hoe jij presteert en wat jij kan doen voor God.” Ik zei: “Mijn troost, mijn vreugde, mijn vrede vloeit voort uit wat God voor mij heeft gedaan in het volbrachte werk van Christus.” God zal niet toestaan dat jouw bron anders is dan Hij zelf en genade.
Nu er zijn omstandigheden waarin wij niet wandelen met God als gelovigen. God zal ons overtuigen van onze zonden. Er zijn situaties waarin wij bedroefd zouden moeten zijn over onze tekort aan gehoorzaamheid, maar tegelijkertijd moeten wij iets realiseren. Weet u wat God voor het grootste deel doet in het leven van gelovigen nadat zij zijn gered? Hij werkt zoveel het leven niet in hen als dat Hij de dood in hen werkt
- MarthaMartha
Oeps RJ...
duidelijk verhaal.
ik ben bang dat ik op de vraagsteller lijk.........
duidelijk verhaal.
ik ben bang dat ik op de vraagsteller lijk.........
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
So! Wat duidelijk!
My one and only goal;
His image in my soul.
Ik snap alleen de laatste zin van het stukje niet.
Wie A heeft gezegd hoeft geen B te zeggen. Hij kan ook toegeven dat A fout was.
- MarthaMartha
die begrijp ik ook niet!saphira schreef:Ik snap alleen de laatste zin van het stukje niet.
- JolandaOudshoorn
Als ik het goed begrijp, kan ik onderstaande als volgt samenvatten:
God laat ons zien hoe zondig wij nog zijn, ook na ontvangen genade. Het zondebesef wordt groter, terwijl we strijden tegen de zonden. Dat is een voortdurende strijd in het leven. Ook na genade is er plaats voor ellendekennis! Pas na ons sterven, zullen we volledig bevrijd zijn van de zonde, zullen we perfect heilig zijn en nooit meer zondigen!
God laat ons zien hoe zondig wij nog zijn, ook na ontvangen genade. Het zondebesef wordt groter, terwijl we strijden tegen de zonden. Dat is een voortdurende strijd in het leven. Ook na genade is er plaats voor ellendekennis! Pas na ons sterven, zullen we volledig bevrijd zijn van de zonde, zullen we perfect heilig zijn en nooit meer zondigen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- MarthaMartha
Helemaal mee eens dan.JolandaOudshoorn schreef:Als ik het goed begrijp, kan ik onderstaande als volgt samenvatten: