En 1 jaar lid van de HHK.

FF een terugblik dan maar...
Wat vind ik positief of begin ik positief te vinden?:
- De zucht naar onbegrensde puurheid.
In de reformatorische kerken is wereldgelijkvormigheid nog een zonde. Een zonde die ook daar helaas heel veel voor komt en waar ik de definitie vaak wat eenzijdig vertaalt vind worden naar uitgaan van de jeugd en sport terwijl wereldgelijkvormigheid daar niet stopt, maar men strijdt er tenminste nog tegen.
- Echt moet ook echt zijn.
Men accepteerd geen gewoontegeloof of geloof zonder vruchten. Alhoewel ik ook hier weer anders denk over de vruchten van een gezond geloof. Ik zie die vruchten meer in liefde tot God en de naaste en minder in uiterlijke regeltjes.
- Mensen zijn lief.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar als ik het vergelijk met de wereld, dan zijn sociale contacten een stuk minder zakelijk. Bij ons op de opleiding hing eens een bordje: "Een vriend is iemand waar je aan verdiend" en dat blijkt nu in het 'echte' leven echt zo te werken. Wereldse mensen denken over het algemeen steeds bij vriendschap: "wat heb ik daar aan?" en niet "ik vind je lief". Het is fijn om in de kerk dan te ontdekken dat het over het algemeen anders onder ons werkt, al zie ik uitzonderingen. Mensen die terstond aanpappen met dominees of ouderlingen en vervolgens schaamteloos die connecties gebruiken om hun eigen plek in de gemeente te versterken. Carrière in de kerk blijkt te bestaan. Maar goed... Voor de rest over het algemeen vriendelijk en lieve mensen.
- De bijbel is nog onbeschadigd.
De bijbel is de maatstaf. Heerlijk. Geen oeverloze discussies of je dat nu wel zo letterlijk moet nemen. Gewoon de bijbel.
- Het huwelijk en het gezin wordt op waarde geschat en zijn heilig.
- Een bewuste omgang met media, al is dat in mijn ogen doorgeslagen naar demonisering van media waarin het mij opvalt dat de reformatorische media de definitie van vrije persvoering niet kan dragen.
Wat vind ik niet zo positief?:
- Halve kerken vol met mensen die de bijbel geloven, maar op één of andere manier ook weer niet, want anders had dat wel een uitwerking op hun leven. Die mensen vinden zich vaak ook nog normaal christen en de dominees preken wel dat het anders moet, maar ten diepste wordt de verantwoordelijkheid bij God gelegt die deze staat gecreeert zou hebben en mensen berusten dan daar ook vervolgens in. Ik vind dit echt een hele erge situatie. Nog nooit in de geschiedenis van de Schrift of het christendom hebben er bekommerden (of mensen die bewust zijn dat het anders moet) bestaan die op God moesten wachten, maar nu kom je ze ineens met bosjes tegen en noemt men het Sola Gratia.
- De bijbel wordt wel letterlijk genomen, maar op sommige punten wordt het toegestaan om interpretaties aan te nemen die je op het eerste gezicht niet zou nemen, maar die wel worden gebruikt ten behoeve van de dogmatie. Ik hou daar echt niet van.
- Men beseft niet de waarde van het gemeente-zijn en hoeveel kracht daarin ligt. Een gemeente is niet een vereniging die 2 keer op zondag bijeen komt en een bestuur en lidmaatschapskosten heeft, maar eigenlijk een groot gezin dat elkaar helpt in alles en hartelijk verbonden is aan elkaar.
- Verder wat dingen die je ook elders voorkomt, maar toch wel genoemd mogen worden denk ik: materialisme, roddel en ghetto-vorming.