Welke muziek beluister je nu? [5]
Re: Welke muziek beluister je nu? [5]
zowaar RO.
Het Rijssens Mannenkoor...nou niet echt mijn favoriet(geef mij het Noordermannenkoor maar), maar dit versje was toch best aardig en onze Ard Kamphuis deed ook weer z'n best!
Waarom vind je het NMK beter dan het RMK?Gijs83 schreef:Het Rijssens Mannenkoor...nou niet echt mijn favoriet(geef mij het Noordermannenkoor maar), maar dit versje was toch best aardig en onze Ard Kamphuis deed ook weer z'n best!
(Ik ken ze beide slechts van naam.)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Het RMK is niet aan een bepaalde kerk gebonden en ze zingen van allerlei liederen. De zangstijl van het RMK is over het algemeen ook niet mijn favoriet. Het NMK is van de Ger.Gem. De zangstijl vind ik echt mooi en ik zou zo mee gaan zingen. Ze zingen best vaak psalmen. Ze zijn woordelijk heel goed te volgen. Het RMK zingt bv.ook veel onbekende liederen die ik echt niet kan volgen.Josephus schreef:Waarom vind je het NMK beter dan het RMK?Gijs83 schreef:Het Rijssens Mannenkoor...nou niet echt mijn favoriet(geef mij het Noordermannenkoor maar), maar dit versje was toch best aardig en onze Ard Kamphuis deed ook weer z'n best!
(Ik ken ze beide slechts van naam.)
Geef mij DEV uit Kampen maar. Dat is tot nu toe het enige mannenkoor waar ik kan genieten van de muziek en van de stemmen. Daar wordt ook niet geschreeuwd, wat bij andere mannenkoren vaak wel het geval is.
Dan heb ik het trouwens even over de christelijke mannenkoren, daarbuiten moet je de Maastreechter Staar natuurlijk niet vergeten.

Aha, dus het gaat vooral om het repertoire. Je opmerkingen over de verschillende zangstijlen vind ik wel interessant, mede vanwege de respectievelijke dirigenten (Leusink en Hoeve). Kun je dat wat verduidelijken?Gijs83 schreef:Het RMK is niet aan een bepaalde kerk gebonden en ze zingen van allerlei liederen. De zangstijl van het RMK is over het algemeen ook niet mijn favoriet. Het NMK is van de Ger.Gem. De zangstijl vind ik echt mooi en ik zou zo mee gaan zingen. Ze zingen best vaak psalmen. Ze zijn woordelijk heel goed te volgen. Het RMK zingt bv.ook veel onbekende liederen die ik echt niet kan volgen.
Overigens vind ik het zelf wel prettig als een koor interkerkelijk is. Dan is er in het algemeen ook een wat breder repertoire. Plus dat je geen gezeur hebt met een kerkenraad die van te voren alle liederen (bindend) wil toetsen.
Waarom ga je trouwens niet op het NMK als de zangstijl en het repertoire je bevallen? Wat wil je nog meer?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Het repertoire van Harm Hoeve spreekt mij meer aan dan die van Pieter-Jan Leusink. Ik vind het trouwens wel goed dat een kerkenraad meekijkt. In muziek gaat het al gauw om gevoel. Vaak is men al gauw bekeerd of per definitie bekeerd. Er is niets ergers dan bedriegen voor de eeuwigheid, dat doet eigenlijk ieder natuurlijk mens, alleen genade kan dat anders maken.
Vergeet ook Mannenkoor Karrespoor niet!Jongere schreef:Geef mij DEV uit Kampen maar. Dat is tot nu toe het enige mannenkoor waar ik kan genieten van de muziek en van de stemmen. Daar wordt ook niet geschreeuwd, wat bij andere mannenkoren vaak wel het geval is.Dan heb ik het trouwens even over de christelijke mannenkoren, daarbuiten moet je de Maastreechter Staar natuurlijk niet vergeten.

Ben het verder wel redelijk met je eens. Er wordt bij dat soort koren inderdaad te vaak te veel 'geschreeuwd' (de Urkers, brrrr) en vaak hoor je van de vier stemmen alleen de eerste tenoren en de bassen. Maar dat heeft naar mijn mening ook met de dirigent te maken. Niet zelden zijn dat organisten die er ook nog even een (mannen)koor bij gaan doen en die zelf weinig ervaring hebben met zingen. Ik vind het eigenlijk een absolute pre als een dirigent zelf ook zangervaring heeft. Kijk bijv. naar het Krimpens Mannenkoor, dat is onder de huidige dirigent ook met een paar honderd procent opgeknapt.
Maar geef mij uiteindelijk toch maar een cantorij of een kamerkoor.

Ja, dat zei je al. Maar ik ben vooral benieuwd naar jouw ervaring met de verschillende zangstijlen. Vooral omdat ik benieuwd ben of dat strookt met het beeld dat ik van beide dirgenten heb.Gijs83 schreef:Het repertoire van Harm Hoeve spreekt mij meer aan dan die van Pieter-Jan Leusink.
Dat los je niet op door een kerkenraad mee te laten kijken. Daarnaast: een kooravond of -uitvoering is geen kerkelijke bijeenkomst.Ik vind het trouwens wel goed dat een kerkenraad meekijkt. In muziek gaat het al gauw om gevoel. Vaak is men al gauw bekeerd of per definitie bekeerd. Er is niets ergers dan bedriegen voor de eeuwigheid, dat doet eigenlijk ieder natuurlijk mens, alleen genade kan dat anders maken.
Laatst gewijzigd door Josephus op 08 mei 2008, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
DEV daar noem je me er ook een! SUPER echt toppie!Jongere schreef:Geef mij DEV uit Kampen maar. Dat is tot nu toe het enige mannenkoor waar ik kan genieten van de muziek en van de stemmen. Daar wordt ook niet geschreeuwd, wat bij andere mannenkoren vaak wel het geval is.Dan heb ik het trouwens even over de christelijke mannenkoren, daarbuiten moet je de Maastreechter Staar natuurlijk niet vergeten.
ben ik niet met je eens. Het Thoolse Mannenkoor schreeuwt niet.Jongere schreef:Geef mij DEV uit Kampen maar. Dat is tot nu toe het enige mannenkoor waar ik kan genieten van de muziek en van de stemmen. Daar wordt ook niet geschreeuwd, wat bij andere mannenkoren vaak wel het geval is.Dan heb ik het trouwens even over de christelijke mannenkoren, daarbuiten moet je de Maastreechter Staar natuurlijk niet vergeten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wat? Zeeuwen die niet schreeuwen?albion schreef:Het Thoolse Mannenkoor schreeuwt niet.

- JolandaOudshoorn
Ik weet, mijn Verlosser leeft