Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

albion

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door albion »

Gijs83 schreef:
Josephus schreef:
Gijs83 schreef:Waarom komen in de reformatorische kerken de kinderen niet naar voren? Ik denk omdat het niet echt past bij het karakter van een eredienst.
Gijs, in reformatorische kerken komt dit 'verschijnsel' zeker wel voor, hoor! Of is een kerk waar dit gebeurt voor jou per definitie niet-reformatorisch? Los daarvan: als je het niet vindt passen bij het karakter van een eredienst, wat versta jij dan onder dat karakter?
Ik vind het eigenlijk een beetje een verstoring van de rust die er tijdens een eredienst zou moeten heersen. Als kinderen naar voren komen lijkt met dat niet heel erg rustig gaan. Ik heb zelf nooit meegemaakt dus ik kan wel wat maar...laat een ander dat maar doen.

Bij de Strict Baptist in Engeland gaat het hele gezin mee naar de kerk, ook de baby's. Ze hebben een motherroom, dus als de kinderen erg lastig worden gaan ze daar naar toe.
De kinderen hebben wel boekjes bij zich (bijbelverhalen) waar ze in kunnen lezen
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Nee, dat gebeurt zo ik weet in de meeste keren van reformatorische gezindte niet of ik mag het helemaal mis hebben.
Je had het dus wel tamelijk mis :hum
Lassie

Bericht door Lassie »

ik zal in het kort even de liturgie van de dienst noemen:

-Welkom
-Zingen van een lied
-korte mededelingen en Gebed
-kleine inleiding
-kindermoment (kinderen naar voren: elke zondag komt er een van de junioren op het podium, de rest van de kids gaan dan op de kussen voor het podium zitten) er wordt gesproken over het thema wat ze gaan behandelen, zingen 1 liedje (wat met het thema te maken heeft) en er wordt gebeden voor de kinderen die in de afgelopen week jarig zijn geweest! Na het kindermoment gaan de kinderen naar de zondaggschool/kindernevendienst.
- collecte
- zingen (worden meestal 3/4 liederen gezongen)
- gebed
- preek
- gebed
- zingen
- zegen

- koffie drinken
Laatst gewijzigd door Lassie op 08 mei 2008, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Lassie schreef:okew
domme vraag misschien :snif maar wat is de funtie van de w in okew?
helma

Bericht door helma »

de discipelen vonden het ook maar rommelig, al die kinderen die door hun moeders naar voren geschoven werden om toch ook maar heel dicht bij Jezus te mogen zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:de discipelen vonden het ook maar rommelig, al die kinderen die door hun moeders naar voren geschoven werden om toch ook maar heel dicht bij Jezus te mogen zijn.
Door hun vaders. ;)

Maar rommelig is niet het juiste woord, denk ik. De discipelen achten het ongepast omdat hun Meester in discussie was met sommigen, die bij zichzelven vertrouwden, dat zij rechtvaardig waren, en de anderen niets achtten.
Juist die mensen, de toenmalige kerkelijke top, waar de discipelen zo hoog tegen op zagen, worden opzij geschoven om plaats te maken voor kinderen, want juist van hen is het Koninkrijk van God.
Lassie

Bericht door Lassie »

Hendrikus schreef:
Lassie schreef:okew
domme vraag misschien :snif maar wat is de funtie van de w in okew?
gewoon het zelfde! oke(w). sorry ik zal het weg halen.
Lassie

Bericht door Lassie »

weet je wat ik zo jammer vindt? Ik schrijf hier iets over dodenherdenking, dat er tijdens het kindermoment aandacht aan werd geschonken. En ineens gaat de discussie over een kindermoment en niet eens over dodenherdenking...(sorry miss. een beetje wazig/vaag)
refo

Bericht door refo »

Ach Lassie, je bent toch niet nieuw hier. :huhu :hum :sorc ;(

Op deze wijze is de dodenherdenking met een dooddoener de nek omgedraaid:
Dat lijkt idd jammer, maar als 4 mei op een doordeweeksedag was gevallen, zou er des zondags ook aandacht aan zijn besteed? De praktijk leert dat niet.

Daarnaast zie ik weinig verband tussen dodenherdenking en de zondagse eredienst.
We herdenken blijkbaar de doden niet. Als het nou de 80jarige oorlog was! Dat ging nog ergens over. :soupir
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

freek schreef:
Gijs83 schreef:Waarom komen in de reformatorische kerken de kinderen niet naar voren? Ik denk omdat het niet echt past bij het karakter van een eredienst. Er zijn mensen die daar anders over denken, maar ik zou van beide kanten wel eens wat reacties willen horen. Zeg maar: de voors en tegens.
Jij hebt wel een ietwat beperkte blik als het gaat om de invulling van het begrip 'reformatorisch' gaat. De HHK in mijn woonplaats is volop reformatorisch, maar de kinderen komen gewoon rondom het doopvont staan. Ik zou niet weten waarom dat een verstoriing van de eredienst is. Het is immers hún broertje of zusje dat gedoopt wordt..!
Bij ons ook, en ik vind het zó geweldig als je daar zo'n heel gezinnetje rond het doopvont zie staan!!! Prachtig!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-morgens: Handelingen 2:2: En er geschiedde haastelijk uit den heme een geluid, gelijk als van geweldigen gedreven wind, en vervulde het gehele huis, waar zij zaten.
's-middags: Gen 46: Dat Jakob Jozef ontmoet(leespreek van Ds.Mouw uit Uddel)
's-avonds: Handelingen 2:33: Hij dan ddor de rechterhand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort dat gij nu ziet en hoort.
vanmorgen: Jesaja 44: 3/4: Wat Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen. En zij zullen uitspruiten tussen in het gras, als de wilgen aan de waterbeken
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Zondagmorgen Kand. van Donselaar over Johannes 14 vers 15-17: "indien gij Mij liefhebt zo bewaart mijn geboden. En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid. Namelijk de Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar gij kent Hem, want Hij blijft bij ulieden en zal in u zijn". Was een bemoedigende preek!!!

Zondagavond ds Bijl over Handelingen 2 vers 1-3

Maandagmorgen kand. vd Brink over Handelingen 2 vers 11: "Wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken".

Het waren allemaal fijne, aansprekende diensten. Elk met toch een heel eigen accent. Zondagmorgen vooral over de Heilige Geest als Trooster. De Trooster voor wie Christus liefheeft en Zijn geboden bewaart. Trooster in alle omstandigheden van het leven, maar ook tot in eeuwigheid. Dat zou je toch voor alle "troost" van de wereld niet willen missen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
judith

Bericht door judith »

Het is geen zondag..Maar wel 2e Pinksterdag..en dan hebben we als t geod is ook een preek gehoord..

Bij ons werd er vanmorgen gepreekt uit: Galaten 5 Vers 25: Indien wij door den Geest leven, Zo laat ons ook door de Geest wandelen.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Lassie

Bericht door Lassie »

S'ochtends bij m'n schoonouders naar de kerk geweest waar ze stilstonden bij 60 jaar Israel!

s'middags naar de herv.kerk geweest waar het ging over de Heilige Geest!
henriët

Bericht door henriët »

Ik heb 2 heel mooie diensten beluisterd,
s morgens over hoe de Geest werkt, nav Joh 16:8
De Geest overtuigt van zonde van ongeloof, van gerechtigheid de Heere is in de hemel en ziet op ons neer, en bid voor ons, en van oordeel, de duivel is overwonnen!!!!

s Avonds over het 7 e gebod;
het huwelijk als gave Gods, het verbod van overspel en het heilig leven
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gesloten