gravo schreef:Want pas op! De Bijbel zelf zegt nergens, dat de Bijbel letterlijk uitgelegd moet worden.
Dat zou ik niet willen zeggen. De Bijbel presenteert zich gewoon: dit is het Woord van God. Aan ons de taak er serieus kennis van te nemen, ja, wat meer is: het gelovig aan te nemen.
Deze gedachte komt gewoon van bepaalde mensen, theologen of bijbelexegeten. Zij hebben deze letterlijke interpretatie ontwikkeld en willen iedereen doen geloven, dat deze zienswijze de enige en echte is. Maar het letterlijk nemen van de Bijbel lijkt op het eerste gezicht heel logisch (een openbaring moet toch feilloos zijn en op elke punt en komma kloppen?), maar het is onzin. De Bijbel is namelijk helemal niet geschreven met de bedoeling letterlijk genomen te worden. De genres, die er in voorkomen (verhalen, gedichten, liederen, getuigenissen, visioenen, dromen, profetien ed.) staan bekend om hun beeldende, symbolische, allegoriserende, associatieve kracht. Hooguit kan een enkele kroniek enige concrete informatie geven over de tijd van de Bijbel en zou je dat min of meer letterlijk kunnen nemen.
Dit vind ik een even fundamentalistische benadering als de benadering die vindt dat elke punt en komma in de Bijbel moeten kloppen. Wat je hier zegt, kun je niet bewijzen. Wij hebben de Bijbel zoals deze voor ons ligt, en die van zichzelf
geloofwaardig is. De menselijke factor dient niet buiten beschouwing gelaten te worden, maar de Bijbel wil ons wel
getrouwelijk mededelen wat er is gebeurd. Echter met de beperkingen die menselijke bijbelschrijvers hebben. Zoals Jozua, die dacht dat de zon stilstond i.p.v. de aarde.
Letterlijke uitleg heeft geen goede papieren. Het is een vrij moderne uitvinding, die ontstaan is op het moment, dat de wetenschap allerlei letterlijke vragen aan de Bijbel begon te stellen. Als reactie zeiden veel christenen: de Bijbel blijft toch waar (daar ben ik het mee eens), maar helaas werd al gauw de denkfout gemaakt dat dat betekent, dat de Bijbel letterlijk gelezen moet worden. Dat is een fundamental;istisch tendens zonder toekomst.
Nee, dit vind ik te kort door de bocht. 'k Geloof er niets van dat dit een moderne uitvinding is. Ik denk wél dat men in vroeger eeuwen de Bijbel te veel als een mechanisch geïnspireerd boek heeft beschouwd. Toen er door wetenschappelijke ontdekkingen en anderszins barsten en scheuren begonnen te komen in het Bijbelse wereldbeeld en de Bijbelse geschiedbeschrijving, wilde men dit niet onder ogen zien en tot elke prijs ieder woord, ieder letter in de Bijbel overeind houden. Dit is dan een reactie op het moderne denken, maar om het zelf modern te noemen, vind ik wat vergezocht.
Denk alleen maar even aan de diepgravende 'vergeestelijking' in eigen kring. Dat heeft niet altijd mijn voorkeur (soms te veel inlegkunde), maar het is verre te prefereren boven de valse idee, dat de Bijbel letterlijk gelezen moet worden.
Een flauwiteitje, dat niks toevoegt.
Wat we dan doen is de recente wetenschappelijke kennis op geforceerde wijze in de Bijbel proppen. Lukt nooit. De kennis en waarheid in de Bijbel is van een heel ander niveau. Net zoals een gedicht over een gebeurtenis iets heel anders is dan een krantenverslag.
Ook met "recente wetenschappelijke kennis" dient nuchter te worden omgegaan. Van mijn moeder heb ik altijd geleerd: "Je moet niet alles geloven." Een even simpele als wijze raadgeving.
Een gedicht geeft betekenis, zin, rijkdom, verdieping, betrokkenheid, emotie en verwoordt de diepste gevoelens. Het is persoonlijk, gemeend en van een grote schoonheid. In de krant wordt uiteindelijk de vis verpakt.
Laat dat niet met de Bijbel gebeuren.
Beetje vaag.