Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Wilma van den Berg »

sunlover schreef:'s morgens leespreek over Joh 21:6 van Ds Mieras
's avonds leespreek over zondag 17 van Gezelle Meerburg
Ben je OGG(iN)?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 okt 2007, 11:16

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door mentos »

Gisterochtend niet naar de kerk geweest ivm de bof
's Middags Jeremia 17:16...
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door helma »

mentos schreef:Gisterochtend niet naar de kerk geweest ivm de bof
's Middags Jeremia 17:16...

en daar staat......
Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 okt 2007, 11:16

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door mentos »

helma schreef:
mentos schreef:Gisterochtend niet naar de kerk geweest ivm de bof
's Middags Jeremia 17:16...
en daar staat......
Gedeelte van het gebed van Jeremia: Ik heb toch niet meer aangedrongen, meer dan een herder achter U betaamde; ook heb ik den dodelijken dag niet begeerd, Gij weet het; wat uit mijn lippen is gegaan, is voor Uw aangezicht geweest.
Met deze tekst nam ds. Golverdingen afscheid van Boskoop. Dat stond trouwens vandaag ook in het RD.
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door helma »

mentos schreef:
helma schreef:
mentos schreef:Gisterochtend niet naar de kerk geweest ivm de bof
's Middags Jeremia 17:16...
en daar staat......
Gedeelte van het gebed van Jeremia: Ik heb toch niet meer aangedrongen, meer dan een herder achter U betaamde; ook heb ik den dodelijken dag niet begeerd, Gij weet het; wat uit mijn lippen is gegaan, is voor Uw aangezicht geweest.
Met deze tekst nam ds. Golverdingen afscheid van Boskoop. Dat stond trouwens vandaag ook in het RD.
Oh!! dus je raakt de dominee kwijt!!
Gelukkig blijft Gods Woord!! (Jesaja 40)
Gebruikersavatar
mentos
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 okt 2007, 11:16

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door mentos »

Nee, ik woon niet in Boskoop.....
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door helma »

mentos schreef:Nee, ik woon niet in Boskoop.....
dát zei ik toch ook niet :-)
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Gijs83 »

's-Morgens: Matth 28:20: En zie, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld.
Gelukkig was onze dominee weer beter en kon de bevestiging van ambtsdragers alsnog plaatsvinden. 2 jongemannen zijn in het ambt bevestigd: 1 als ouderling en 1 als diaken. Daarmee hebben we weer 12 ouderlingen en is het diaken-aantal op 11 gebleven
's-middags: Gen 44:1-17: over dat Jozef zijn broeders beproeft(leespreek uit serie van Ds.Mouw uit Uddel)
's-avonds: Zondag 47 HC: 1e bede: Uw naam worde geheiligd
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Lassie »

Het thema was: Zoete Zonde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

--- geknipt in dit topic; dit soort spottende opmerkingen over preken zijn niet toegestaan ---
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Sola Scriptura »

was niet spottend bedoeld! :lock
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door henriët »

over Jesaja 55 vers 1 en 2! Zo enorm bemoedigend!
Het ging over de indringende roep van de Hemelse Koopman
1. Wie Hij roept
2. Wat Hij roept
3. Waartoe Hij roept

De roep gaat uit naar hen die naar Hem verlangen,maar ook naar hen die Hem niet nodig hebben. De Heere heeft in hst 41 al belooft dat Hij zal verhoren die tot Hem komen en de praktische uitwerking ervan vinden we in jes 55:12 , waarin gesproken wordt over de blijdschap..
Dorst is het verlangen naar de Levende God en de gerechtigheid van Christus, de grote nood bij het dorsten naar de vergeving der zonden is dat we niets hebben om de schuld te betalen, wel veel proberen, reformeren/ bidden/ tranen, maar uiteindelijk leer je dat je geestelijk failliet bent en dan roept de Heere ons toe: Komt, koopt en eet! Komen tot Christus. Christus is het Levende Water, het Water des Levens, wie dorst heeft die kome!
(water tot verkwikking, wijn tot verheuging, melk tot opwas)
Kopen vanuit het grieks wordt in deze tekst bedoeld: koren kopen, en dat wijst erop dat Christus niet alleen het Water is maar dat het Water ook een Fundament nodig heeft, daarom Brood, het Brood des Levens, dat versterkt!
Wat geeft Hij: vergeving, gerechtigheid, aanneming tot kinderen en het eeuwige leven
Hoe kom ik daaraan, door te komen.. kom wordt 3x gezegd in vers 1
Komen tot Hem is volgens Bunyan: in Hem geloven, Wie Mij vindt, vindt het eeuwige leven, dat is het Evangelie: komen!
In Hem geloven is alles loslaten waar je eigen verwachting in is. Komen tot Hem met belijdenis vanje schuld! Dan wordt het omkomen, dat werkt de Heere, dat je alles verliest en dat je je werpt in de uitgesbreide armen van Christus!
Koopt zonder geld, want het Lam heeft volledig/ volkomen betaald.
Waartoe nodigt Hij: opdat de zondaar eten zou. De liefdesmaaltijd. Een tegenwerping zou kunnen zijm : ik heb geen dorst, off ik durf niet te komen want ik weet niet of ik mijn schuld wel voldoende inleef en dan zegt vers2 Hoort aandachtiglijk naar Mij en eet het goede, Calvijn wijst erop dat het hier gaat om een algemene nodiging en ook Matthew Henry zegt hier aan allen!
In het woord waarom klinkt het verlangen van Christus door om zondaren te zaligen en ook verbazing, waarom komt u niet…
En dan zegt de Heere zelf in Zijn woord: Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn…”
Vers 6, Zoek de Heere en vers 11 Alzo zal Mijn woord dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn en het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen, wat Mij behaagt en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend!

Psalm 42 vers 1, 5 .. Ja mijn ziel dorst naar den Heer'.... Maar de HEere zal uitkomst geven!!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door vlinder »

Wij zijn 's morgen naar de RK geweest. (voor opdracht voor memento)
Nou die preek ging nergens over.

's Avonds over: De lichte verdrukking t.o. de heerlijkheid die wacht. 2 kor. 4 vers 17
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door JolandaOudshoorn »

's morgens psalm 13 met als thema: heel ons hart. Mooie preek over het genezen van het hart. In de eerste plaats van alle zonde en boosheid, maar Hij wil ook Heelmeester zijn van alle pijn en moeite.
's avonds HC zondag 1. De eerste vraag: de belangrijkste vraag. Als je deze vraag niet van harte kan beantwoorden, dan kan je de HC verder ook niet begrijpen. Het antwoord: niet in de eerste plaats: zijn wij bereid te sterven? maar : zijn wij bereid te leven, echt te leven?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jongere »

's ochtends over Eutychus.
's middags een bezoekje ergens anders gebracht - over het derde gebod.
Gesloten