Wat is zonde tegen de Heilige Geest?

Jongere

Re: Wat is zonde tegen de Heilige Geest?

Bericht door Jongere »

Woord schreef:Wie kan mij zeggen welke persoon in de Bijbel de zonde tegen de Heilige Geest heeft gedaan ? Dus voor wie was er geen vergeving meer ? Ik ben benieuwd...
Ik moet altijd een beetje aan Simon de tovenaar denken uit Handelingen 8. Omdat het vrij onheilspellend is hoe daar over hem wordt geschreven (vs 23) en omdat zijn reactie op de oproep tot bekering volgens mij geen goede is. Maar dit baseer ik ook nergens op. :) 't Is alleen een gedachte.
Jongere

Bericht door Jongere »

Jongere schreef:
Woord schreef:Wie kan mij zeggen welke persoon in de Bijbel de zonde tegen de Heilige Geest heeft gedaan ? Dus voor wie was er geen vergeving meer ? Ik ben benieuwd...
Ik moet altijd een beetje aan Simon de tovenaar denken uit Handelingen 8. Omdat het vrij onheilspellend is hoe daar over hem wordt geschreven (vs 23) en omdat zijn reactie op de oproep tot bekering volgens mij geen goede is. Maar dit baseer ik ook nergens op. :) 't Is alleen een gedachte.
Trouwens, was er voor Saul nog vergeving mogelijk?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat díé farizeeërs, die willens en wetens het werk van Jezus voor duivelswerk uitmaakten, tegen beter weten in, in elk geval wel heel dicht bij die zonde gekomen zijn.
henriët

Bericht door henriët »

toch lijkt het me dat Judas willens en wetens de Heere ging verraden, en er staat ook niet voor niks dat de duivel in m voer?
Paulus zondigde willens maar niet wetens, toen hij de christenen vervolgde; er was vergeving ook voor hem!
Petrus zondigde wetens maar niet willens, maar er was vergeving ook voor hem!
en dat lezen we van judas niet.
Hij stond het werk van de Heere willens en wetens tegen....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

henriët schreef:toch lijkt het me dat Judas willens en wetens de Heere ging verraden, en er staat ook niet voor niks dat de duivel in m voer?
Paulus zondigde willens maar niet wetens, toen hij de christenen vervolgde; er was vergeving ook voor hem!
Petrus zondigde wetens maar niet willens, maar er was vergeving ook voor hem!
en dat lezen we van judas niet.
Hij stond het werk van de Heere willens en wetens tegen....
Het gaat niet alleen om 'willens en wetens', maar ook om het 'lasteren'.
helma

Bericht door helma »

Woord schreef:Dat denk ik niet. Judas was een middel om Jezus te laten kruisigen. Natuurlijk absoluut verkeerd, maar er was voor hem steeds nog terugkeer mogelijk. Hij is door Jezus nooit verworpen.
De Heere Jezus zegt tegen hem: Vriend...
wat een liefde spreekt daar nog uit!!
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

i think this covers the load:

joh 6

64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou. 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.
66 Van toen af keerden vele van zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Sola Scriptura schreef:i think this covers the load:

joh 6

64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou. 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.
66 Van toen af keerden vele van zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede.
Ik denk het niet, want Jezus Zelf verklaart wat de zonde tegen de HEilige Geest is in een heel speciale context. Zie mijn voorgaande postings.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Klopt, ik bedoelde, dat ook al zei Hij ''vriend'' (wil de grondtext nog wel eens lezen) Hij wist van te voren al dat judas hem zou verraden.
Plaats reactie