Wat is zonde tegen de Heilige Geest?

mentos

Wat is zonde tegen de Heilige Geest?

Bericht door mentos »

Wie kan mij duidelijk vertellen wat de zonde tegen de Heilige Geest is en waar dit in de Bijbel beschreven staat?
Getob is als een schommelstoel: het houdt je bezig, maar het brengt je nergens...!!
Kaw
Contacteer:

Re: Wat is zonde tegen de Heilige Geest?

Bericht door Kaw »

Dat is het werk van de Heilige Geest verdacht maken (bijv. het is van de duivel) en naar de prullebak te verwijzen en dan niet per ongeluk, maar bewust en zonder berouw achteraf te hebben.

Een praktijkvoorbeeld is dat de Heilige Geest je overtuigt van zonde, omdat je niet in Jezus Christus geloofd hebt, maar dit afwijst omdat je geen zin heb om zonde los te laten en je hangt er een smoesje aan. Misschien wel dat jij je niet kan bekeren, dus dat je veilig deze overtuiging weg kan schuiven, omdat het ware onwederstandelijke werk van God anders werkt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mat. 12:31

31 vDaarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen 23*vergeven worden; maar de lastering 24*tegen den Geest zal den mensen 25niet vergeven worden.
* Deze zonde tegen den Heiligen Geest is, wanneer iemand, niet uit zwakheid of vrees gelijk Petrus, noch uit onwetendheid gelijk Paulus, de evangelische waarheid verzaakt of bestrijdt, maar dezelve uit enkel haat en moedwil, tegen de overtuiging des Heiligen Geestes, wederstaat, lastert en vervolgt.
1 Johannes 5:16
Indien iemand zijn broeder ziet zondigen een zonde niet tot den dood, die zal God bidden, en Hij zal hem het leven geven, dengenen , zeg ik, die zondigen niet tot den dood. Er is een zonde tot den dood; voor dezelve zonde zeg ik niet dat hij zal bidden.
44 Dat is, die zekerlijk den dood met zich brengt, welke is de lastering tegen den Heiligen Geest, wanneer iemand de waarheid der christelijke leer, waarvan hij door den Heiligen Geest is verlicht en overtuigd, loochent en dezelve vijandiglijk lastert en vervolgt. Zie de aantt. op Matth. 12:31.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Een toevoeging:
Jezus zegt dit in verband met een duiveluitwerping die door de Farizeers aangemerkt werd als een duivelskunst, terwijl Jezus ons vertelt dat de Farizeers wel beter wisten.
Later lezen we dat nog een keer.
11 En als zij heengingen, ziet, enigen van de wacht kwamen in de stad, en boodschapten den overpriesters al de dingen, die geschied waren.
12 En zij vergaderd zijnde met de ouderlingen, en te zamen raad genomen hebbende, gaven zij den krijgsknechten veel gelds,
13 En zeiden: Zegt: Zijn discipelen zijn des nachts gekomen, en hebben Hem gestolen, als wij sliepen.
14 En indien zulks komt gehoord te worden van den stadhouder, wij zullen hem tevreden stellen, en maken, dat gij zonder zorg zijt.
15 En zij, het geld genomen hebbende, deden, gelijk zij geleerd waren. En dit woord is verbreid geworden bij de Joden tot op den huidigen dag.
In plaats van de overtuiging die de Farizeers diep in hun hart zullen gehad hebben, kiezen ze er voor om een leugen de wereld in te helpen. Dit toont aan hoe verhard ze waren. De vrucht op de zonde tegen de Heilige Geest.

Als je bang bent dat je deze zonde hebt gedaan: Vreest niet. Mensen die deze zonde hebben gedaan vrezen God niet.
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

Ik weet dat het niet de bedoeling is om alles van mijn studieBijbel cd rom te kopieren.
maar zat er nog op en dacht waarom niet het commentaar over dat vers kopieren:

διὰ dia door
τοῦτο touto dat
λέγω legō zeg Ik
ὑμῖν· humin u:
πᾶσα pasa elke
ἁμαρτία hamartia zonde
ϰαὶ kai en
βλασφημία blasphēmia lastering
ἀφεϑήσεται ap-hethēsetai zal vergeven worden
τοῖς tois de
ἀνϑρὼποις· anthrōpois mensen;
ἡ hē de
δὲ de maar
τοῦ tou van de
πνεύματος pneumatos Geest
οὐϰ ouk niet
ἀφεϑήσεται ap-hethēsetai zal vergeven worden
1 τοῖς tois de
ἀνϑρὼποις. anthrōpois mensen.

SV Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden;
NBG Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden,
SV maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden.
NBG maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden.

Daarom’ verwijst naar de voorgaande verzen. Omdat het onmogelijk is neutraal te blijven (vs.30), waarschuwt Jezus hen (Farizeeën) nu voor de zeer ernstige gevolgen van hun zgn. neutrale houding. Lastering van de Geest is bijzonder ernstig, zo ernstig, dat er geen vergeving voor is. We zien hier een tegenstelling tussen alle zondige daden (inclusief zonde tegen de Zoon des mensen, vs.32) en de zonde tegen de Heilige Geest. Daarom is deze zonde niet een zeer ernstige, zondige daad, maar een levenshouding, een tweede, antigoddelijke natuur (vgl. vs.34-35). Het woord ‘lastering’ (blasphēmia) is een zeer sterke uitdrukking. Het gaat om een bewuste en goddeloze verwerping van de reddende kracht en genade van God. De Farizeeën waren al aardig op weg in deze zonde te vallen, daar ze beweerden dat Jezus de duivel tot bondgenoot had. De reden waarom de zonde tegen de Geest niet vergeven zal worden, is niet dat de Heer dit niet zou kunnen of niet zou willen doen, maar wel dat de mensen, die deze goddeloze levenshouding hebben, verstokt zijn en geen berouw hebben. Ze willen geen vergeving ontvangen, maar gaan door met hun lastering. Dus als iemand bang is dat hij deze zonde heeft begaan, dan is het zeker dat hij ze niet heeft gedaan!
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

zonde tegen de Heilige Geest bestaat niet!
Het is de lastering tegen de Heilige Geest die onvergefelijk is.

Ouweneel sprak van een woordwisseling die afkomstig is van de duivel, om die lastering zonde te gaan noemen, zodat veel mensen hierdoor in verwarring raken en het liefst wanhopig worden hiermee, en in de knoop raken of ze de zonde tegen de Heilige Geest hebben bedreven.

Alle andere zonden, dan lastering, tegen de Heilige Geest zijn wel vergefelijk: bedroeven, wederstaan, smarten aandoen, etc.

De lastering is moedwillig en met volle bewustzijn het werk van de Heilige Geest te noemen het werk van de duivel.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Sola Scriptura

en uw bron is ouweneel alleen? die ook al is het een theologisch zwaargewicht, toch vaak op zaken terugkomt...

heeft u Bijbelse argumenten?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Sola Scriptura schreef:en uw bron is ouweneel alleen? die ook al is het een theologisch zwaargewicht, toch vaak op zaken terugkomt...

heeft u Bijbelse argumenten?
U mag wel jij tegen me zeggen hoor :)

in de bijbel komt dé zonde tegen de Heilige Geest niet voor (die onvergefelijk zou zijn). Wel de lástering tegen de Heilige Geest, die onvergefelijk is. Dit staat in de bijbel en heeft niets met Ouweneel te maken.
Matth 21: Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden; maar de lastering (nu ontbreekt dus het woordje 'zonde) tegen den Geest zal den mensen niet vergeven worden.

Over die woordwisseling waar Ouweneel over sprak neem ik geen verantwoording, maar klinkt mij wel integer in de oren. We 'verdraaien' de schrift om over zonde tegen de Heilige Geest de spreken, terwijl dat helemaal niet zó in de bijbel staat.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Sola Scriptura

Ja, gelijk heb je.

Dat is idd de term.
De Bijbel is niet echt duidelijk wat die lastering nu was. Jezus werken van satan toeschrijven.
willens en wetens, want ze konden door zijn werken en de Schrift weten dat Hij het door God deed. dat lijkt me meest voor de hand liggende verklaring. Maar! Ik blijf voorzichtig met dit soort zaken, ik wil de Bijbel niet laten buikspreken.

En kijk eens hoe serieus God gesprekken over Hem neemt:

job 42:

7 Nadat de HERE deze woorden tot Job gesproken had, sprak de HERE tot de Temaniet Elifaz: Mijn toorn is ontbrand tegen u en tegen uw beide vrienden, want gij hebt niet recht van Mij gesproken zoals mijn knecht Job.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Sola Scriptura schreef:Ja, gelijk heb je.

Dat is idd de term.
De Bijbel is niet echt duidelijk wat die lastering nu was. Jezus werken van satan toeschrijven.
willens en wetens, want ze konden door zijn werken en de Schrift weten dat Hij het door God deed. dat lijkt me meest voor de hand liggende verklaring. Maar! Ik blijf voorzichtig met dit soort zaken, ik wil de Bijbel niet laten buikspreken.
Maar we moeten de Bijbel natuurlijk ook niet helemaal niets laten zeggen!
Woord

Bericht door Woord »

Wie kan mij zeggen welke persoon in de Bijbel de zonde tegen de Heilige Geest heeft gedaan ? Dus voor wie was er geen vergeving meer ? Ik ben benieuwd...
- In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. -

- En het Licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft Hetzelve niet begrepen.-
henriët

Bericht door henriët »

Woord schreef:Wie kan mij zeggen welke persoon in de Bijbel de zonde tegen de Heilige Geest heeft gedaan ? Dus voor wie was er geen vergeving meer ? Ik ben benieuwd...
Judas?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Woord

Bericht door Woord »

Hoe weet je dat ? Waar baseer je dat op ?

- En het Licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft Hetzelve niet begrepen.-
henriët

Bericht door henriët »

Woord schreef:Hoe weet je dat ? Waar baseer je dat op ?
ik weethet niet, vandaar de vraagteken, meer een vraag, zou het judas kunnen zijn?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Woord

Bericht door Woord »

Dat denk ik niet. Judas was een middel om Jezus te laten kruisigen. Natuurlijk absoluut verkeerd, maar er was voor hem steeds nog terugkeer mogelijk. Hij is door Jezus nooit verworpen.

Plaats reactie