Hier misschien wat minder, maar elders:zeker wel!!Erasmiaan schreef:Ja particulier, in de toepassing wel. Maar zijn er nog zoveel ritselingen van de Geest in de zeven gemeentes die Paulus gesticht heeft op zijn zendingsreizen?MarthaMartha schreef:God is altijd Dezelfde.Oude Paden schreef:Dan merk je dat die praktijk van godzaligheid niet veel gevonden word.
Niet omdat het vroeger beter was hoor! Maar Gods Geest werkte m.i. wel krachtiger als nu.
Gods Geest doet Zijn werk het ene moment niet minder krachtig dan het andere moment.
Waar Hij werkt, daar werkt Hij Goddelijk, Krachtig, vol Majesteit.
Vroeger en nu en zo lang als zon en maan er zullen zijn!
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
- JolandaOudshoorn
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gabrielle schreef:Ik denk dat je hier een kern raakt.
Het is niet omdat het jeugd is, maar omdat de geestelijke herkenning er vaak niet is. En waarom niet? Omdat het ontdekkende werk wat Gods Geest in al Zijn kinderen werkt vaak niet naar voren komt. Vaak zijn het bekeringsverhalen in de opbouwende weg. Het gaat mij er niet om jongeren te oordelen, maar neem de raad waar die hier al meer geklonken heeft: Lees Ds. Smytegelt e.a. praktikale oude schrijvers. Eenvoudig, stichtend en ontdekkend.
Dan merk je dat die praktijk van godzaligheid niet veel gevonden word.
Niet omdat het vroeger beter was hoor! Maar Gods Geest werkte m.i. wel krachtiger als nu.
Waarom zou je geen oude schrijvers lezen? Je kunt er veel van leren voor je eigen geestelijk leven!Oh , wat vind ik dit erg !
Gods Geest werkt zeker wel, als je het tenminste wilt zien.
Laat die oude schrijvers voor wat het is, wat bekeringsverhalen betreft.
Lees het NT, daar kom je er genoeg tegen. En de Bijbel is toch echt betrouwbaarder dan boeken van mensen.
- JolandaOudshoorn
Gabrielle heeft het hier over de bekeringsverhalen, niet over hun theologische boeken. en ja, persoonlijk denk ik altijd dat we voorzichtig moeten zijn met levensgeschiedenissen.Gijs83 schreef:Gabrielle schreef:Ik denk dat je hier een kern raakt.
Het is niet omdat het jeugd is, maar omdat de geestelijke herkenning er vaak niet is. En waarom niet? Omdat het ontdekkende werk wat Gods Geest in al Zijn kinderen werkt vaak niet naar voren komt. Vaak zijn het bekeringsverhalen in de opbouwende weg. Het gaat mij er niet om jongeren te oordelen, maar neem de raad waar die hier al meer geklonken heeft: Lees Ds. Smytegelt e.a. praktikale oude schrijvers. Eenvoudig, stichtend en ontdekkend.
Niet omdat het vroeger beter was hoor! Maar Gods Geest werkte m.i. wel krachtiger als nu.Waarom zou je geen oude schrijvers lezen? Je kunt er veel van leren voor je eigen geestelijk leven!Oh , wat vind ik dit erg !
Gods Geest werkt zeker wel, als je het tenminste wilt zien.
Laat die oude schrijvers voor wat het is, wat bekeringsverhalen betreft.
Lees het NT, daar kom je er genoeg tegen. En de Bijbel is toch echt betrouwbaarder dan boeken van mensen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik wordt helemaal warm van verontwaardiging als ik dit soort lasterlijke uitspraken lees.Oude Paden schreef: Het is niet omdat het jeugd is, maar omdat de geestelijke herkenning er vaak niet is. En waarom niet? Omdat het ontdekkende werk wat Gods Geest in al Zijn kinderen werkt vaak niet naar voren komt. Vaak zijn het bekeringsverhalen in de opbouwende weg. Het gaat mij er niet om jongeren te oordelen, maar neem de raad waar die hier al meer geklonken heeft: Lees Ds. Smytegelt e.a. praktikale oude schrijvers. Eenvoudig, stichtend en ontdekkend.
Je bent wel het werk van de Geest langs de meetlat van Smytegeldt aan het leggen!
En ja... dan valt zo'n beetje alles af.
Ik zal je nog wat zeggen, als je in Smytegeld gelooft ipv Christus, dan zal je de dood vinden!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Flauw.Gian schreef:Ik wordt helemaal warm van verontwaardiging als ik dit soort lasterlijke uitspraken lees.Oude Paden schreef: Het is niet omdat het jeugd is, maar omdat de geestelijke herkenning er vaak niet is. En waarom niet? Omdat het ontdekkende werk wat Gods Geest in al Zijn kinderen werkt vaak niet naar voren komt. Vaak zijn het bekeringsverhalen in de opbouwende weg. Het gaat mij er niet om jongeren te oordelen, maar neem de raad waar die hier al meer geklonken heeft: Lees Ds. Smytegelt e.a. praktikale oude schrijvers. Eenvoudig, stichtend en ontdekkend.
Je bent wel het werk van de Geest langs de meetlat van Smytegeldt aan het leggen!
En ja... dan valt zo'n beetje alles af.
Ik zal je nog wat zeggen, als je in Smytegeld gelooft ipv Christus, dan zal je de dood vinden!
[quote="Oude Paden"] Maar Gods Geest werkte m.i. wel krachtiger als nu.[/quote]
sorry... dit snap ik niet... gelukkig zeg je m.i.
Jezus Christus is gisteren en heden DEZELFDE
soms ben ik bang dat we onszelf in de weg staan, de Geest werkt toch niet meer zoveel duss.. maar zo werkt het niet!!!
Smeek de Geest in jouw leven te werken, en dan hebben we er helemaal niks aan om te zeggen dat de Geest vroeger krachtiger werkte, het gaat erom dat je zelf persoonlijk deel zult krijgen aan Gods Geest, en ik ben er van overtuigd dat ook nu anno 2008 Gods Geest even krachtig is als in de dagen van Smytegeldt!!!!
"Wie wijs is, merk de dingen
en geef verstandig acht..
op s'Heeren handelingen....."
sorry... dit snap ik niet... gelukkig zeg je m.i.
Jezus Christus is gisteren en heden DEZELFDE
soms ben ik bang dat we onszelf in de weg staan, de Geest werkt toch niet meer zoveel duss.. maar zo werkt het niet!!!
Smeek de Geest in jouw leven te werken, en dan hebben we er helemaal niks aan om te zeggen dat de Geest vroeger krachtiger werkte, het gaat erom dat je zelf persoonlijk deel zult krijgen aan Gods Geest, en ik ben er van overtuigd dat ook nu anno 2008 Gods Geest even krachtig is als in de dagen van Smytegeldt!!!!
"Wie wijs is, merk de dingen
en geef verstandig acht..
op s'Heeren handelingen....."
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- J.C. Philpot
Door het ontkennen van God's werk in de jeugd, en het sceptisch keuren daarvan naar eigen maatstaven en verdichtselen, bedroeven we God's Geest en de jonge gelovigen zelf. Laten we dankbaar zijn dat er naast de vele jongeren die 's zondags in de kerk zitten, maar door de week zich omwentelen in de zonde, ook jongeren zijn die de Heere Jezus nodig hebben gekregen. Als we er oog voor hebben zullen we merken dat de Heere ondanks ons pessimisme (en terecht pessimisme ook vaak) toch door gaat met zijn kerkvergaderend werk, ook onder de jongeren. En laten we geduld hebben met het feit dat het soms oppervlakkig over kan komen, als het van de Heere is zal Hij ze de rest ook wel leren, daar heeft Hij ons met onze geestelijke hoogmoed niet voor nodig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Inderdaad!MarthaMartha schreef:God is altijd Dezelfde.Oude Paden schreef:Dan merk je dat die praktijk van godzaligheid niet veel gevonden word.
Gods Geest doet Zijn werk het ene moment niet minder krachtig dan het andere moment.
Waar Hij werkt, daar werkt Hij Goddelijk, Krachtig, vol Majesteit.
Vroeger en nu en zo lang als zon en maan er zullen zijn!
En wat weten wij van alle mensen waar geen boeken over geschreven zijn?
Omdat er verhalen bekend zijn van oudvaders en hun kringen wil nog niet zeggen dat heel nederland en heel de wereld hen volgden.
Laten we niet te min denken over Gods Werk.
Zeker niet op deze dag!
God Werkt!
Zijn kerk wordt iedere dag groter!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ik drukte me verkeerd uit. Maar ik denk dat velen dit wel begrepen.
God IS uiteraard niet minder machtig en krachtig.
Er is alleen minder kracht werkzaam!
Maar ook dan geldt: Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE.Oude Paden schreef:Ik drukte me verkeerd uit. Maar ik denk dat velen dit wel begrepen.
Ik wil er niet boven gaan staan... echt niet, maar op deze wijze accepteer je feitenlijk de vergaande oppervlakkigheid onder de godsdienst. Men WIL niet meer weten van de gangen zoals Ds. Smytegelt (als voorbeeld!) e.a. die OP GROND VAN ZIJN WOORD ons voorhouden.J.C. Philpot schreef:Door het ontkennen van God's werk in de jeugd, en het sceptisch keuren daarvan naar eigen maatstaven en verdichtselen, bedroeven we God's Geest en de jonge gelovigen zelf. Laten we dankbaar zijn dat er naast de vele jongeren die 's zondags in de kerk zitten, maar door de week zich omwentelen in de zonde, ook jongeren zijn die de Heere Jezus nodig hebben gekregen. Als we er oog voor hebben zullen we merken dat de Heere ondanks ons pessimisme (en terecht pessimisme ook vaak) toch door gaat met zijn kerkvergaderend werk, ook onder de jongeren. En laten we geduld hebben met het feit dat het soms oppervlakkig over kan komen, als het van de Heere is zal Hij ze de rest ook wel leren, daar heeft Hij ons met onze geestelijke hoogmoed niet voor nodig.
De leus is: dankbaar zijn wat je hebt. Kijken wat voor goeds er vanuit de kerken gedaan word! Nee, het gaat om ontdekkende genade wie en wat we zijn voor God. Om een roepen vanuit de diepte, niet vanuit de hoogte. We zouden diepe smart moeten hebben over de lauwheid onder de kerkmensen (ook ik!) Maar laten we niet worden meegesleurd in een hOPEN dat er goed werk van de Heere onder gevonden word.
Als het een werk Gods is dan komt het openbaar! Krachtig! Gods werk is geen half wer. Daar ben ik van overtuigd.
Gisteren zei ik in de chat. Soms voel ik me welleens eenzaam. Dan weet ik dat ik oudvaders aan het citeren ben. Maar ondanks het feit dat ik het zelf mis, is het toch mijn overtuiging dat velen zich bedriegen. Ik wil niet oordelen, dat komt ons niet toe. Maar het gaat vaak allemaal over GEVOEL. En gevoel is niet wezenlijk! Het gaat om de toepassing in ons hart. En als Gods Geest toepast dan is het een krachtig werk.
- Johann Gottfried Walther
Bij ons ging het in de dienst van dezen morgen over Marcus 15 vers 46.
Christus is de dood in gegaan! Als wij in Hem geloven, mogen we ook weten dat onze dood alleen een doorgang naar Hem zal zijn. (zie ook Zondag 16 van de H.C.)
vanavond hebben we nog een dienst.
Christus is de dood in gegaan! Als wij in Hem geloven, mogen we ook weten dat onze dood alleen een doorgang naar Hem zal zijn. (zie ook Zondag 16 van de H.C.)
vanavond hebben we nog een dienst.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
OP, ik heb medelijden met je. En inderdaad moet jij je heel eenzaam voelen. Ik hoop niet dat je dit ook als een teveel aan gevoel aangeeft.Oude Paden schreef:Ik wil er niet boven gaan staan... echt niet, maar op deze wijze accepteer je feitenlijk de vergaande oppervlakkigheid onder de godsdienst. Men WIL niet meer weten van de gangen zoals Ds. Smytegelt (als voorbeeld!) e.a. die OP GROND VAN ZIJN WOORD ons voorhouden.
De leus is: dankbaar zijn wat je hebt. Kijken wat voor goeds er vanuit de kerken gedaan word! Nee, het gaat om ontdekkende genade wie en wat we zijn voor God. Om een roepen vanuit de diepte, niet vanuit de hoogte. We zouden diepe smart moeten hebben over de lauwheid onder de kerkmensen (ook ik!) Maar laten we niet worden meegesleurd in een hOPEN dat er goed werk van de Heere onder gevonden word.
Als het een werk Gods is dan komt het openbaar! Krachtig! Gods werk is geen half wer. Daar ben ik van overtuigd.
Gisteren zei ik in de chat. Soms voel ik me welleens eenzaam. Dan weet ik dat ik oudvaders aan het citeren ben. Maar ondanks het feit dat ik het zelf mis, is het toch mijn overtuiging dat velen zich bedriegen. Ik wil niet oordelen, dat komt ons niet toe. Maar het gaat vaak allemaal over GEVOEL. En gevoel is niet wezenlijk! Het gaat om de toepassing in ons hart. En als Gods Geest toepast dan is het een krachtig werk.
Gods werk komt vaak wel openbaar, maar ik ben het niet met je eens dat het altijd krachtig openbaar komt. Maar toch, nogmaals (ik citeer het nu voor het laatst): Laat ons onze wegen onderzoeken en doorzoeken, en laat ons wederkeren tot den HEERE.
Ik voel je aan één kant wel aan, maar ik vind niet dat je daarin moet blijven hangen.[/quote]
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 21 mar 2008, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hoop van harte dat ik dit ook verkeerd begrijp....Oude Paden schreef:Maar ondanks het feit dat ik het zelf mis, is het toch mijn overtuiging dat velen zich bedriegen. Ik wil niet oordelen, dat komt ons niet toe. Maar het gaat vaak allemaal over GEVOEL. En gevoel is niet wezenlijk! Het gaat om de toepassing in ons hart. En als Gods Geest toepast dan is het een krachtig werk.
Je schrijft "Ondanks het feit dat ik het zelf mis"
Hoe kan je mensen "beoordelen" als je zelf niet weet wie God voor jou is?
Ds. Simons(?) zei het zo mooi! "Een kind van God let op het kleine"
God werkt! Het grote wonder daarvan zie ik hier onder mijn eigen dak!
En werkelijk, het is geweldig om dat van zo dichtbij mee te mogen maken!
En let wel, geloof is niet een gevoel, maar er is geen geloof zonder gevoel!!
Toen ik in moeilijkheden zat, en de zorgen mij veel werden, hoorde ik op R.O. zingen.
"Maar de Heer zal uitkomst geven,
Hij die daags Zijn gunst gebied.
'k Zal in dit vertrouwen leven,
en dat melden in mijn lied.
Dan is dat niet een simpel geloven van de tekst.
De tekst kwam binnen in mijn hart, verwarmde en gaf kracht!
Zo is God!
Wij moeten meer praten met andere mensen, en niet over andere mensen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Ik wil echt niemand persoonlijk beoordelen! Maar ik vind wat jij zegt toch gevaarlijk.Ariene schreef:Ik hoop van harte dat ik dit ook verkeerd begrijp....Oude Paden schreef:Maar ondanks het feit dat ik het zelf mis, is het toch mijn overtuiging dat velen zich bedriegen. Ik wil niet oordelen, dat komt ons niet toe. Maar het gaat vaak allemaal over GEVOEL. En gevoel is niet wezenlijk! Het gaat om de toepassing in ons hart. En als Gods Geest toepast dan is het een krachtig werk.
Je schrijft "Ondanks het feit dat ik het zelf mis"
Hoe kan je mensen "beoordelen" als je zelf niet weet wie God voor jou is?
Ds. Simons(?) zei het zo mooi! "Een kind van God let op het kleine"
God werkt! Het grote wonder daarvan zie ik hier onder mijn eigen dak!
En werkelijk, het is geweldig om dat van zo dichtbij mee te mogen maken!
En let wel, geloof is niet een gevoel, maar er is geen geloof zonder gevoel!!
Toen ik in moeilijkheden zat, en de zorgen mij veel werden, hoorde ik op R.O. zingen.
"Maar de Heer zal uitkomst geven,
Hij die daags Zijn gunst gebied.
'k Zal in dit vertrouwen leven,
en dat melden in mijn lied.
Dan is dat niet een simpel geloven van de tekst.
De tekst kwam binnen in mijn hart, verwarmde en gaf kracht!
Zo is God!
Wij moeten meer praten met andere mensen, en niet over andere mensen.
Steeds zullen we ons moeten afvragen, Is Christus onze Borg voor de onze grote schuld!
Niet, dit verwarmde en dat geeft kracht...hoe waar het ook kan zijn.
Het is m.i. zo'n groot gevaar elkaar hierin op te bouwen.
Ik denk ook welleens: Kan je als niet bekeerde wel meedoen in deze discussie?
Dat is voor mij ook erg moeilijk. Je krijgt al snel te horen: Waar praat je over? Je kent het toch niet!
Ik snap dat wel, maar toch probeer ik vanuit mijn overtuiging mee te forummen.