Bekeerd worden...

Josephus

Re: Bekeerd worden...

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:
Miepie schreef:Maar ik ken Erasmiaan langer dan vandaag ;)

Hmm, ik ken jou niet.
Een van de spannender aspecten van dit forum. Soms weet je (al dan niet door deductie) de identiteit van een medeforummer, terwijl die ander dat van jou niet weet. :modo
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hoevelen van ons zullen Johannes777 in de hemel terug zien en begrijpen dat hij net zoals de bloedvloeiende vrouw Jezus heeft aangeraakt, zonder toestemming, maar in geloof? Hoevelen van ons zullen in de hel terecht komen die Johannes777 hier hebben veroordeelt, omdat hij is gegaan door een poort waar hij van ons niet mocht door gaan, maar waar de persoon zelf nooit die poort is door gegaan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Liever geen discussie over de staat van personen.
Beperk je tot de inhoud van zijn of haar postings, aub.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:Liever geen discussie over de staat van personen.
Dank je, Tiberius. Want daar mogen wij niet aankomen.

Ik vind het zeer jammer dat Johannes niet ingaat op de posten die zijn dwalingen aanwijzen.

Gezien dat, is het misschien beter om dit, en ook het onderwerp over de 'gezonde kinderdoop' te sluiten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marco

Bericht door Marco »

Bert Mulder schreef:

Ik vind het zeer jammer dat Johannes niet ingaat op de posten die zijn dwalingen aanwijzen.

Gezien dat, is het misschien beter om dit, en ook het onderwerp over de 'gezonde kinderdoop' te sluiten.
Dan kan je reageren op postings van anderen die iets soortgelijks als Johannes beweren. Voor wat betreft dit onderwerp, dan.
Johannes777

Bericht door Johannes777 »

Toch is dit wel waar het allemaal om draait... we kunnen er lang of kort over theologiseren, maar het gaat erom dat wij allen verzoend worden met God.

Hebreeen 6:1-3
1 Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel.
3 En dit zullen wij ook doen, indien het God toelaat.

Waarom worstelen nu zoveel mensen in onze gezindten met de genade, ben ik nu wel of niet een kind van God? Zijn mijn zonden nu wel of niet vergeven? Hierover een inzicht: Als je een huis bouwt moet het fundament goed zijn. Als je vergeet in het cement ook vlechtwerk te doen ontstaan er grote problemen en zal het huis vallen. Heel duidelijk wordt er gesproken over de leer der dopen, meervoud dus. Dit is de doop door onderdompeling en de doop in de Heilige Geest, wat Jezus zelf gezegd heeft:`Ik zal jullie met de Geest en vuur dopen. Zolang mensen nog niet door onderdompeling en door de Geest gedoopt zijn blijven ze bij de eerste beginselen hangen, en kun je als kerk/lichaam van Christus dus niet ten volle het Licht van de wereld zijn waar Jezus ons voorgeroepen heeft. Wat verhinderd u dan nog gedoopt te worden? Indien u van ganser harte gelooft is het geoorloofd. Handelingen 8:36-38

Gods zegen,

Johannes
Bert Mulder
Contacteer:

Johannes777 schreef:Toch is dit wel waar het allemaal om draait... we kunnen er lang of kort over theologiseren, maar het gaat erom dat wij allen verzoend worden met God.

Hebreeen 6:1-3
1 Daarom, nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fondament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
2 Van de leer der dopen, en van de oplegging der handen, en van de opstanding der doden, en van het eeuwig oordeel.
3 En dit zullen wij ook doen, indien het God toelaat.

Waarom worstelen nu zoveel mensen in onze gezindten met de genade, ben ik nu wel of niet een kind van God? Zijn mijn zonden nu wel of niet vergeven? Hierover een inzicht: Als je een huis bouwt moet het fundament goed zijn. Als je vergeet in het cement ook vlechtwerk te doen ontstaan er grote problemen en zal het huis vallen. Heel duidelijk wordt er gesproken over de leer der dopen, meervoud dus. Dit is de doop door onderdompeling en de doop in de Heilige Geest, wat Jezus zelf gezegd heeft:`Ik zal jullie met de Geest en vuur dopen. Zolang mensen nog niet door onderdompeling en door de Geest gedoopt zijn blijven ze bij de eerste beginselen hangen, en kun je als kerk/lichaam van Christus dus niet ten volle het Licht van de wereld zijn waar Jezus ons voorgeroepen heeft. Wat verhinderd u dan nog gedoopt te worden? Indien u van ganser harte gelooft is het geoorloofd. Handelingen 8:36-38

Gods zegen,

Johannes
Mooie tekst, geachte Johannes, maar daar hadden we het niet over, en dat weet je zelf ook best.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johannes777 schreef:Toch is dit wel waar het allemaal om draait... we kunnen er lang of kort over theologiseren, maar het gaat erom dat wij allen verzoend worden met God.
Dat ben ik absoluut met je eens.
Alleen gaat het ons niet aan omdat voor een ander te bepalen; en al zeker niet via een forum.
Vandaar mijn oproep.
Ariene

Bericht door Ariene »

Bert Mulder schreef:

Bert, ik zou graag willen dat het andere topic open bleef.

Ik ben ervoor om Johannes eerlijk en open te benaderen.
Ik heb een paar vragen gesteld, niet theologisch maar gewoon praktisch.

ook zonder bijbel kunnen we er niet omheen dat wij als zondig schepsel geboren worden.
Ik wil graag weten hoe hij dat ziet.
Hij zegt nu te zijn gaan zondigen toen hij 2 jaar was, en dat het kwam omdat hij op een zondige wereld kwam.
Naar aanleiding daarvan heb ik hem nog een vraag gesteld en ben erg benieuwd naar zijn reactie.

Het heeft naar mijn idee nu even geen zin om met bijbelteksten te komen.
Hij leest ze zoals hij wil, dus daarmee komen we er nu niet.
Ik ben meer benieuwd hoe hij als onbeschreven blad vervuild is geraakt.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Bert Mulder
Contacteer:

Geachte Ariene, dat vind ik prima.

Ik zou ook graag tekst en uitleg van hem hebben op de vragen die nog steeds totaal onbeantwoord staan.

Lijkt mij te zijn dat hij een Baptistische Pelagiaan is

Johannes, zeg het even als dat niet waar is, en in dat geval, mijn excuus.
Marnix

Bericht door Marnix »

Gelukkig is de genade er niet alleen voor niet-baptisten en niet-pelagianen. Het komt zowat als een scheldwoord over ;)

Johannes777, ik denk dat je hier de plank een beetje misslaat. Het ligt niet aan het teken. Zo wordt de vrijgemaakten (ook kinderdopers) wel eens verbondsautomatisme verweten en gezegd dat ze teveel zekerheid hebben, namelijk soms ten onrechte.

Daarnaast, wat jullie bij de volwassendoop doen, het belijden van je geloof, gebeurt in de gereformeerde kerken doorgaans (niet overal) bij de geloofsbelijdenis. Er zou dus voldoende zekerheid mogen zijn. Dat deze vaak ontbreekt is een groot probleem, daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas zit dat probleem niet in het soort doop dat men bedient. Als in bepaalde kerkverbanden de volwassendoop bestond zou men zich als volwassene laten dopen onder belijdenis van de leer, en er nog steeds veel onzekerheid zijn.

Het probleem zit hem ergens anders in. Je als / dan redenering gaat in dit geval niet op. Was het maar zo eenvoudig te verhelpen, dan zou ik vanaf heden gaan pleiten voor een invoering van de volwassendoop.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

'k Zou niet weten waar dit artikel anders een plaatsje mag krijgen. Daarom dit keer even iets over de GGiN in dit topic...

Ledental GGiN licht gestegen
18-03-2008 09:17 | Kerkredactie
OPHEUSDEN - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) zijn in 2007 gegroeid van 21.844 naar 21.968 leden en doopleden. Dat is een stijging van 124 leden. De vijf gemeenten in Noord-Amerika en in Zuid-Afrika groeiden met 27 leden en doopleden.

Dat blijkt uit het maandag verschenen kerkelijk jaarboek 2008. Het jaarboek bevat een artikel van ds. J. Roos over ”Crisis in de prediking”. Als de oude beproefde waarheid, die naar de godzaligheid is, niet onvervalst gebracht wordt, ontstaat zo’n crisis, aldus de predikant uit Barneveld.

Ds. Roos schrijft dat het gezag van de prediking afneemt omdat het geloof in het gezag van de Heilige Schrift afneemt. Als tweede gevaar noemt hij het naar eigen visie uitleggen van Gods Woord. „Wanneer wij de kerkgeschiedenis doornemen, zien we dat tijden van verval altijd perioden zijn geweest waarin de prediking van vrije genade haar betekenis verloor.”

Ds. Roos noemt vier kenmerken van de ware kerk: daar waar God allermeest verhoogd wordt, daar waar de zondaar het allerdiepst vernederd wordt, daar waar de vernederde en verlegen zondaar het meest bemoedigd en getroost wordt met de vrije genade van God in Christus naar Gods Woord, en daar waar die getrooste zondaar allermeest wordt aangezet tot de innigste zaligheid.

Er is in de prediking iets ernstig mis als de tekst wel verklaard wordt, maar als Gods volk er niet door verklaard wordt, aldus de Barneveldse predikant. „Deze dienstknecht dient niet Christus of zijn hoorders, maar hij dient zichzelf en is ermee voldaan. Maar een waarlijk gezonden dienstknecht is een dienstknecht in de rechte betekenis van het woord, en is bezorgd over degenen die aan hem zijn toevertrouwd. Bezorgdheid en bewogenheid zijn gezonde onderdelen van een getrouwe prediking.”

De Heere belooft de prediking als genademiddel te zegenen en door de prediking het geloof te schenken, schrijft ds. Roos. „Door Zijn Woord roept de Heere de gehele gemeente ernstig en waarachtig op zich te bekeren en in Hem te geloven. Tegelijk overtuigt Hij eenieder dat men niet te verontschuldigen is als het Woord des Heeren niet ter harte wordt genomen.”

De Gereformeerde Gemeenten in Nederland tellen 47 gemeenten. Deze worden gediend door vier predikanten, ds. A. Geuze, ds. J. Roos, ds. A. Schultink en ds. A. van Voorden, en door de emeritus predikant ds. F. Mallan. Twee studenten zijn in opleiding, J. A. Weststrate en M. Krijgsman. De gemeenten in Canada worden gediend door ds. T. R. Treur. De drie classes hebben zes ouderlingen aangewezen voor het leiden van begrafenissen.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Gian

Bericht door Gian »

Het is ronduit vervelend om te zien hoe er gereageerd wordt op iemand die anders denkt dan wij. Andere visie op de doop en en bekering worden onverhuld als doodzonde's beschouwd en het feit dat zo iemand op het forum is, is bijvoorbaat ilegaal omdat diegene door bedrog de regels ondertekend heeft.

Waar is het respect? Is het echt zo moeilijk om wat geduld op te brengen voor mensen die anders denken? Is het echt zo moeilijk om een keer niet te reageren? Zijn we onze eigen balken allemaal al kwijt?

Eerlijk gezegd schaam ik me behoorlijk voor een aantal broeders op dit forum.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

Ja, zo gaat dat op een refoforum. We weten vooraf dat we gelijk hebben. Het weerleggen mag dan wat minder fatsoenlijk. En moderators zie je niet. Wat heet! Die doen mee.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Johannes777

Bericht door Johannes777 »

Beste mensen,

Ik ben ook gewoon bereid om te leren van jullie. Alleen heb ik één ding geleerd, dat ik alleen de Bijbel zie als fundament van mijn geloof in Jezus Christus. De Bijbel spreekt zelf, dat het het enige van God geinspireerde boek is wat er is.

Daarom wil ik graag van jullie leren als ik de bekering fout zie, maar dan wel op bijbelse gronden.

Gods zegen,

Johannes
Plaats reactie