Bert Mulder schreef:Geachte Gian, dit was niet bedoeld als een criticisme, of vraag over de eeuwige staat van Johannes.Gian schreef:Bert, heeft de gelovige geen vrije wil om te gehoorzamen?Bert Mulder schreef: En, geachte Johannes, slaagt het je eigen bekeren nogal?
De ENIGE reden van die vraag is naar aanleiding van zijn posten, waar hij lijkt te zeggen in eigen kracht bezig te zijn. En in de gehele ordo salutis komen we nergens zonder Gods genade. Zij het levendmaking, bekering, rechtvaardigmaking, heiligmaking of verheerlijking.
Bekeerd worden...
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Bekeerd worden...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Geen enkele methode 'werkt'. Wat ik doe is de Heilige Geest naspreken, daar waar anderen de Heilige Geest loochenen door te stellen dat bekering alleen maar mogelijk is onder sommige omstandigheden. Het praten over wat 'werkt' en wat niet, in welke stand wel en in welke niet, wat je precies moet voelen, of wat dan ook is kleinspreken van de Geest en daarom slecht.Afgewezen schreef:Iemand die waarlijk in zielennood is, heeft niet zo veel aan deze methode. Omdat hij niet 'werkt'. Want wat je in feite doet, is het werk van de Heilige Geest nabootsen en dan zeggen dat dit het is.Marco schreef:1. Geloof je dat je puur zondig bent, van jezelf er op uit om God en je naaste te haten?Mijn probleem zit vooral hierin. Want dit is bij mij niet gebeurd. Heeft God nu gelogen?
Dat betekent wel dat je je radicaal moet afwenden van je oude mens!
2. Geloof je dat je op grond van je geloof, om het offer van Christus vrijgesproken bent?
Besef wat dat Christus heeft gekost! Zou je nog willen zondigen, als je dat weet?
Of geloof je pas als je een teken ziet, hoort, of voelt?
Als je op de eerste 2 vragen volmondig 'ja' kunt antwoorden (een 'ja, maar ik vind het nog moeilijk' mag ook), dan ben je bevrijd van je zonden.
Probeer dan maar eens in je hoekje te blijven zitten...
edit: quote hersteld
Helemaal niet. Dat ik ze niet met zoveel woorden noem betekent niet dat ze ontbreken.Afgewezen schreef:Maar de vruchten van de Geest, geloof, vrede, blijdschap, ontbreken.
Je moet het inderdaad geloven. En dan voel je het ook, heb je het. Maar als je jezelf inprent dat je op de Geest moet gaan wachten, tot je een seintje krijgt, tot je een heel bepaald gevoel krijgt, dan kan je de Geest tegen gaan werken. Je denkt dan dat je (nog) niet mag geloven, terwijl Hij de opdracht allang gegeven heeft om dat wel te doen.Afgewezen schreef:Je zult tegenwerpen: ja, maar dat moet je geloven.
Mijn antwoord is dan: wie gelooft, heeft het. En die voelt het ook. Want een blijdschap die je niet voelt, een vrede die je jezelf aan moet praten, nee, dat is het echte niet.
Daarmee schakel ik de Geest dus niet uit, want ik zeg er telkens weer bij, dat dat alleen door de Geest kan. En natuurlijk krijg je dan de gaven van de Geest. Nabootsen van de Geest? Natuurlijk niet! Hoe zou ik of iemand anders ooit kunnen getuigen van Gods grootheid aan mij of aan wie dan ook bewezen, als de Geest dat niet te zeggen gaf. Hoe zou iemand ooit Jezus kunnen aannemen als de Verlosser van zijn diepe ellende zonder dat de Geest het gaf uit te spreken? Dat kán toch helemaal niet?
Dus nogmaals: Je moet het geloven. En als je denkt dat dat geloven afhankelijk is van je eigen gevoel dan geloof je het dus niet (sorry dat ik het zo bot stel, maar ik weet niet hoe ik het anders kan formuleren). Want dan denk je dat het niet voor jou is, omdat je het niet voelt. Draai het dus om en geloof op zijn Woord.
O ja. Voor ik het belangrijkste vergeet: Weet, als je in deze worsteling zit, dat je niet de enige bent die voor je bidt!
Ik wel. En ik ben het met Bert eens.memento schreef:Ik heb niet het hele topic kunnen lezen.
Het gaat mij er niet om om iets over iemands staat te zeggen.memento schreef:Waarmee ik niet wil zeggen dat de belijdenis er niet toe doet, of dat J777 niet gevaarlijk bezig is. Alleen, laten we oppassen voor het vingertje.
Maar als iemand zich in schrijfsels openbaart als een dwaalleraar en vervolgens hier op Refoforum zijn diensten aanbiedt (een soort van doe-het-zelf pakketje), voel ik me toch geroepen om te waarschuwen.
-
Bert Mulder schreef:En, geachte Johannes, slaagt het je eigen bekeren nogal?Johannes777 schreef:Nogmaals...
Als iemand geen gelovige in Christus Jezus is, dan zijn alleen de Evangelien in het Nieuwe Testament voor deze persoon bestemd. Als hij daarbij ook nog geen Israeliet is, (en dus een heiden) is ook het Oude Testament voor hem/haar geen nut.
Het probleem wat ik eigenlijk in vele van de reacties zie terugkeren is, dat men doet alsof men al bekeert is en gelovig, en met teksten smijd, die nog niet aan deze persoon besteed zijn. Verder nemen velen de oudvaders als voorbeeld, terwijl de Heere Jezus duidelijkt zegt: VOLG MIJ... Hij zegt niet: volg Luther, Calvijn, Bunyan, Spurgeon, Brakel, of wie dan ook....
Daarom nam ik ooit het besluit, na vele kantekeningen, reformaters te hebben gevolgd, om de Heere Jezus te volgen, precies zoals de Heere God het ons vertelt in Zijn Woord. Zijn Woord is van Genesis tot Openbaring en geen letter meer!
Als gelovige in Jezus Christus krijg je deel aan de beloften van Israel, en die zijn te lezen in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament, krijg je vervolgens les, dmv de brieven van de apostelen.
Continu, zowel in het Oude als Nieuwe Testament, klinkt de boodschap: Bekeert u. Wel meer dan 300x staat dit in de bijbel.
Wij krijgen de opdracht dit te doen.
Nogmaals: bekeren is keren van de wet die tot de dood lijdt, naar de genade die tot het leven lijdt, en vragen om vergeving.
Gelooft dat God u vergeeft, door u te laten dopen en uw zonden af te laten wassen! En u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
Tekenen die de gelovigen volgen zijn aldus Marcus:
Markus 16:16-18
16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
17 En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken,
18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.
Ik dank de Heere God door de bevestiging en genade die Hij mij iedere dag mildelijk schenkt!
God zegene u!
Johannes
Markus 16 is voor mij gaan leven! en ook deze tekenen volgen mij! Dank God! Jezus Christus is gisteren, heden en tot in eeuwigheid dezelfde!
Gods zegen,
Johannes
Sorry, maar dit vind ik erg belerend.Erasmiaan schreef:Helaas hoor je dat daar.
Hoe kon ik ook maar denken dat jij het daar mee eens zou kunnen zijn, helaas.
Oh ja, jij was ook van de schema's en systemen enzo.Erasmiaan schreef::JvdG geeft wat mij betreft het antwoord.
volgens mij is de toon die hier uitspreekt niet zo waardig meer.....Miepie schreef:Sorry, maar dit vind ik erg belerend.Erasmiaan schreef:Helaas hoor je dat daar.
Oh ja, jij was ook van de schema's en systemen enzo.Erasmiaan schreef::JvdG geeft wat mij betreft het antwoord.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ligt eraan hoe je het opvat. Maar als ik serieus een antwoord verwacht en je krijgt een nietszeggend antwoord, dan geef ik een reactie.
Maar ik ken Erasmiaan langer dan vandaag
Dus nergens om je druk over te maken hoor!
Maar ik zal me niet meer mengen in zulke discussies, maar soms vraag je je wel eens dingen af, zodat ik het niet kan laten om even te reageren.
(Dit is ook eigenlijk een mannentopic............)
Maar ik ken Erasmiaan langer dan vandaag

Maar ik zal me niet meer mengen in zulke discussies, maar soms vraag je je wel eens dingen af, zodat ik het niet kan laten om even te reageren.
Moeten dan alleen mannen bekeerd worden? 
Memento, gebruikte de Geest bij die persoon die van inzicht veranderde, ook mensen om hem tot ander inzicht te laten komen? En dus Bert, zou dat hier niet net zo kunnen zijn? Als iemand op bepaalde punten dwaalt, wees dan blij dat er mensen zijn die hem daar op wijzen. Lijkt me er een betere insteek dan een allergisch "Help hij hoort hier niet, wat doet hij hier".
Dat in het algemeen. Ik zie Johannes777 niet de doodsstaat van de mens in het algemeen loochenen. Hij ontkent wel de doodstaat van een christen, en terecht!

Memento, gebruikte de Geest bij die persoon die van inzicht veranderde, ook mensen om hem tot ander inzicht te laten komen? En dus Bert, zou dat hier niet net zo kunnen zijn? Als iemand op bepaalde punten dwaalt, wees dan blij dat er mensen zijn die hem daar op wijzen. Lijkt me er een betere insteek dan een allergisch "Help hij hoort hier niet, wat doet hij hier".
Dat in het algemeen. Ik zie Johannes777 niet de doodsstaat van de mens in het algemeen loochenen. Hij ontkent wel de doodstaat van een christen, en terecht!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nou even serieus, soms lijkt het er wel op. Vrouwen mogen alles lezen. Maar voor de rest moeten ze het zelf maar uitzoeken.Marnix schreef:Moeten dan alleen mannen bekeerd worden?
Gelukkig lezen we in de bijbel van talloze vrouwen die genade kenden.
ben je mal, daar gaat het heel niet om, maar t klonk zo enorm onaardig......Miepie schreef:Ligt eraan hoe je het opvat. Maar als ik serieus een antwoord verwacht en je krijgt een nietszeggend antwoord, dan geef ik een reactie.
Maar ik ken Erasmiaan langer dan vandaagDus nergens om je druk over te maken hoor!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hmm, ik ken jou niet. Mijn antwoord zegt genoeg, 't is alleen de vraag of je het wil horen.Miepie schreef:Ligt eraan hoe je het opvat. Maar als ik serieus een antwoord verwacht en je krijgt een nietszeggend antwoord, dan geef ik een reactie.
Maar ik ken Erasmiaan langer dan vandaagDus nergens om je druk over te maken hoor!
Maar daar kan jij het niet mee doen.Gelukkig lezen we in de bijbel van talloze vrouwen die genade kenden.
Ik geloof overigens niet dat er in dat opzicht voor de Heere een man of een vrouw is. Allebei de geslachten hebben een kostelijke ziel voor de eeuwigheid.
Als je de Bijbelse notie van: ellende, verlossing en dankbaarheid een systeem of een schema vindt dan is dat maar zo. 't Is echter allernoodzakelijkst om te kennen.Oh ja, jij was ook van de schema's en systemen enzo.
Sorry, maar dit vind ik erg belerend.
Ík leg niet de link met de SRA-avonden.
Ik hoop overigens niet dat ze daar leren wat J777 hier verkondigt. Dan is het nog erger dan ik dacht.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 18 mar 2008, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
En dan nog uitsluitend blanke, zeker?Miepie schreef:(Dit is ook eigenlijk een mannentopic............)
Maar in ernst: zo is het niet hoor. Geen enkel topic is uitsluitend voor mannen of vrouwen.
De doelgroep staat voortreffelijk omschreven in de forumregels (sorry refo) en dat geldt voor alle topics.
@Erasmiaan:
Nou ik geloof ook niet dat ze bij de SRA leren wat Johannes777 hier allemaal ophangt, gelukkig niet. Maar in de specifieke posting die ik van hem las (zonder de overige postings van hem) kon ik daar geen dwaling in vinden.
@Tiberius:
De ervaring leert dat in topics als deze een reactie van een vrouw eigenlijk niet wordt gewaardeerd, laat staan dat er serieus op wordt gereageerd. Helaas kon ik het gisteren niet laten even te reageren. Maar ja ik was het spreekwoord over die ezel even vergeten.
Nou ik geloof ook niet dat ze bij de SRA leren wat Johannes777 hier allemaal ophangt, gelukkig niet. Maar in de specifieke posting die ik van hem las (zonder de overige postings van hem) kon ik daar geen dwaling in vinden.
@Tiberius:
De ervaring leert dat in topics als deze een reactie van een vrouw eigenlijk niet wordt gewaardeerd, laat staan dat er serieus op wordt gereageerd. Helaas kon ik het gisteren niet laten even te reageren. Maar ja ik was het spreekwoord over die ezel even vergeten.
Ok, dan bedoel je waarschijnlijk zijn posting van gisteravond 21:14 uur.Miepie schreef:@Erasmiaan:
Johannes777 schreef:Geeft niet toch!!!
Gods zegen toegebeden Miep!!!!!
Ik denk toch dat je je daarin vergist.Miepie schreef:@Tiberius:
De ervaring leert dat in topics als deze een reactie van een vrouw eigenlijk niet wordt gewaardeerd, laat staan dat er serieus op wordt gereageerd.
Ik zal geen namen noemen, maar als je Erasmiaan zo goed zegt te kennen, zal je de vrouwelijke forummer ook wel kennen, die voornamelijk in theologische topics post en op wie vrijwel altijd serieus gereageerd wordt...
Haha, leuk geprobeerd, nou ik denk dat je wel weet wat ik van de posting van 21:14 vind...Tiberius schreef:Ok, dan bedoel je waarschijnlijk zijn posting van gisteravond 21:14 uur.
idd, maar dan heb je het ook wel over iemand ......Tiberius schreef:Ik zal geen namen noemen, maar als je Erasmiaan zo goed zegt te kennen, zal je de vrouwelijke forummer ook wel kennen, die voornamelijk in theologische topics post en op wie vrijwel altijd serieus gereageerd wordt...