Herman schreef:Stel ik speel een koraalzetting van Psalm 103 na de dienst.
Persoon A. denkt aan vers 9, B aan 8, en de organist aan 2? Het maakt in een dergelijke situatie toch niet precies uit wat je doet. Als het maar netjes en verzorgt is.
Ik zou het op zich wel merkwaardig vinden wanneer iemand in jouw voorbeeld aan vers 8 zou denken (ik neem aan de je de oude berijming bedoelt). Als jij als organist aan vers 2 denkt ("loof Hem") dan lijkt het mij toch dat je dat in je registratie tot uiting laat komen.
Maar goed, zoiets zul je altijd wel houden. Er zijn ook nogal wat psalmen en gezangen die dezelfde melodie hebben. Actueel recent voorbeeld: Bachs koraalbewerking "An Wasserflüssen Babylon" (voor de kenners: BWV 653) kun je in deze passietijd best spelen, omdat dit lied dezelfde melodie heeft als "Daar gaat een lam en draagt de schuld" (gezang 187). De meest praktische en simpelste oplossing is dat je gewoon op de liturgie zet wat je na de dienst speelt, maar ja, niet iedere gemeente maakt gebruik van een gedrukte liturgie.
Eigenlijk vind ik zoiets niet echt een probleem. Meestal zal toch uit het karakter en de registratie van een stuk wel een hoop duidelijk worden.