Dit is denk ik wel een lastig iets. Als het niet willekeur is, op basis waarvan is het dan wel? Niet op basis van verschillende onderlinge kwaliteiten bijvoorbeeld. Omdat de ene mens beter zou zijn dan de ander ofzo. Maar wat is het dan wel? Je hebt gelijk, daar kunnen we met ons verstand niet bij.O.k., maar je bestreed wel iets wat je eerst zelf had verzonnen.
Want bij mijn weten heeft niemand hier het woord willekeur of willekeurig gebruikt.
Ons verstand zegt: Wanneer de oorzaak van het onderscheid tussen verkiezing en verwerping niet bij mens ligt, maar alleen in de verkiezende God, dan moet dat willekeur zijn. Maar zo mogen we nimmer redeneren. God heeft Zijn eigen heilige oogmerken, voor ons is dat onbegrijpelijk, daar kunnen we met ons verstand niet indringen.
Ik mis nog een beetje de Bijbelse argumenten voor verwerping van eeuwigheid, dat God voor de zondeval de mens al als gevallen heeft aangemerkt. Om dit te beweren moet je neem ik aan wel een onderbouwing hebben. Daar ben ik dan erg benieuwd naar. Geen teksten die op de verwerping op zich wijzen, want daar geloof ik ook in (en Bert Mulder, ik ben het dus weer met al je citaten eens) maar die duidelijk gaan over verwerping van eeuwigheid en dat de mens in dat besluit al voor zijn schepping als gevallen wordt gerekend. Ik probeer geen wig te drijven tussen verkiezing en verwerping, ik wil alleen stellen dat het gelijktrekken van verkiezing en verwerping (er was verkiezing voor de schepping dus ook verwerping) relativeren, aangeven dat dit niet zo hoeft te izjn en ik me afvraag waar de Bijbel dat leert. Als je het hierbij laat vind ik dat je bovenstaande uitspraken ook beter niet kan doen, die zijn dan al een gevolg van dat verstandelijk tot dit alles door willen dringen, als je bovenstaande uitspraken wel laat staan lijkt me een Bijbelse onderbouwing niet teveel gevraagdWe worden het niet helemaal eens. Verkiezing en verwerping zijn beide van eeuwigheid en naar Gods welbehagen. Dus van voor de grondlegging der wereld, vóór de zondeval (wat het tijdsaspect betreft). Maar dat neemt niet weg dat we leren dat God in het besluit van verkiezing én verwerping de mens 'aangemerkt' (gerekend) heeft als gevallen. De terminologie die je hanteert is niet zuiver, omdat je een wig probeert te drijven tussen verkiezing en verwerping. Ik laat het echter liever hierbij, volgens mij proberen we al veel te veel met ons verstand hier in te dringen.