Met bepaalde stelligheid heb ik moeite en ik ben niet van alle punten overtuigd.Herman schreef:Omdat je daarin herkenning vind.Gian schreef:Waarom is de gereformeerde belijdenis altijd 'het' sluitstuk?
Heart Cry heeft als doelstelling om eenheid rondom het Woord te beleven. Als je dan ervoor kiest om de belijdenisgeschriften niet te noemen, dan betekent dat onder meer dat mensen die daar wel aan hechten vragen gaan stellen bij de herkenning. Wat heeft het voor nut een gesprek met iemand aan te gaan als ze op verschillende wegen wandelen? Volgens mij krijg je dan een hoop geschreeuw, en weinig effect.
Een tweede, hiermee samenhangend punt, is dat de belijdenisgeschriften de leer van de kerk behelzen. Ik vind de leer belangrijk, onder andere vanwege de reden dat een goede grondslag nodig is om de prediking zuiver te houden. Is de leer ketters, hoe zal dan de gelovige zalig worden? Hij gelooft dan tenslotte op de verkeerde manier. Vandaar dat ik daar de vinger bij leg. Belijdenisgeschriften uniformeren het verstaan van de Schrift en geven een basis om het met elkaar over dezelfde zaken te hebben, zonder steeds af te vragen, wat bedoelt de ander.
Verder noem ik het niet een sluitstuk, maar zie ik het - als ik het op het visiedocument van HCr betrek - als een vingerwijzing dat de rechte leer (en de zaligheid van de volgers) in het geding kan zijn. En ik ben mij er van bewust, dat ik daarmee in zekere zin in de 'antieke oudheid' leef, toen elke gereformeerd mens op aarde de leer belangrijk vond, immers werd er toen nog niet relativerend aangekeken tegen de leer als wij moderne 21-e eeuwers dat tegenwoordig doen.
Daarom heb ik wat moeite met de exclusiviteit van de gereformeerde belijdenis. Zeker als die zoveel gezag krijgt als nu.
Daarbij is het woord 'zuiver' net dat wat je er onder verstaat. Als zuiverheid pas geld nadat alle punten en komma's geteld zijn en op de goede plek staan is dat wat anders dan bepaalde christelijke waarheden die idd noodzakelijk zijn. Het eerste heeft nogal wat met hoogmoed te maken.
Als alles wat niet voor 100 % met de gereformeerde belijdenis strookt vervolgens op grond van die gereformeerde belijdenis verdacht een aangevallen word, zonder het Woord zelf gezamelijk te onderzoeken, heb ik er niet zoveel mee.
Ik ben bang dat Calvijn veelal gezaghebbender is dan Paulus.
Als op heartcry gezegd wordt dat je de deur open moet doen (Op. 3 v 20) ben je arminiaans. Net zo arminiaans als de bijbel dus.
Dat er op heartcry ook gezegd wordt dat het Gods werk is hoor je critici nooit over. Er is genoeg gezegd om de stok te gebruiken waarmee men slaan wil onder het mom van bezorgdheid.