Verder, hoe komt men tot het geloof, als er, zoals ik beweer, geen aanbod is.
Dit zijn niet woordelijk de vragen die mij gesteld zijn, maar dit is wel hun strekking.
En dat wil ik hier even proberen uit te leggen.
In antwoord op de eerste vraag, wil ik antwoorden dat ik helemaal niet probeer een passend systeem te maken. Wat dat betreft, is het voor mij helemaal onbegrijpelijk, met het verstand, dat er iemand op aarde zalig wordt, bovenal ik zelf.
Ik kan er met mijn verstand niet bij. Ten eerste, ik heb geen besef van wat eeuwigheid is, behalve dat het een heerlijk bestaan is, voor degenen die God kennen, zonder aan tijd gebonden te zijn. Want ook tijd is door God geschapen. En wie van ons begrijpt de uitverkiezing? De geboorte van Christus? En wonder boven wonder, zoals Nicodemus het stelde, hoe kan een mens weder de baarmoeder ingaan, en wedergeboren worden.
Zo kan ik eindeloos doorgaan, natuurlijk
Maar wat ik met mijn verstand niet bijkan, dat weet ik gewoon door het geloof. Nee, de genade Gods kan ik niet als een puzzelstuk aan de verantwoordelijkheid van de mens passen.
Maar dan de tweede vraag. Hoe wordt een mens bekeerd, als er geen aanbod van genade is? En dat is het sovereine, eenzijdige Godswerk.
Terwijl wij nog dood in de zonden liggen, behaagt het God om met Zijn Geest in ons hart te werken, en ons te roepen door middel van de prediking des Woords. Want het Woord God is de kracht Gods ter zaligheid. Niet uit de mensen, op dat niemand roeme. En dat Woord moet vrij aan ieder gepredikt worden waar de Heere ook Zijn Woord stuurt.
Maar toch worden we wel, in de Bijbel, duidelijk opgeroepen om ons te bekeren. Dus we zijn voor onze eigen zaligheid verantwoordelijk. En hoe meer we met onze zonden en Gods Woord bezig zijn, ook in het gebed, hoe meer we beseffen dat we geen stap dichter bij de zaligheid komen, maar hoe zondiger en zondiger we zijn. En dat het, van ons zelf, voor eeuwig onmogelijk is.
En wonder boven wonder, hoe meer we beseffen dat we het zelf niet kunnen, hoe verder we gevorderd zijn in het geloof. Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen! Dan leren we beseffen dat we niet eens een zucht aan onze zaligheid toevoegen kunnen.
Dus worden we niet zalig, omdat de predikant heel gunnend is, en we een aanbod hebben waar we mee kunnen werken, en een doopbelofte waarop we de Heere kunnen wijzen. Maar we worden zalig, omdat de Heere ons, van eeuwigheid al, gerechtvaardigd heeft en uitverkoren heeft.
En God, met eerbied gesproken, geeft ons geen cheque ter incassering. Maar God geeft ons een kwitantie "ten volle betaald, door het bloed van de Middelaar aan het kruis".
Mensen, broeders en zusters, het is een eenzijdig Godswerk. En daar wordt het weer onbegrijpelijk, want het behaagt Hem door middelen te werken. Is dat omdat Hij predikanten nodig heeft? Of zelfs de Bijbel nodig heeft? Natuurlijk niet. Maar omdat Hij soeverein is, ook in de zaligmaking. En omdat het Hem nu eenmaal behaagt, zo te werken.
Dit meen ik het getuigenis van de Schrift te zijn. Begrijp ik het, kan ik de puzzel aan elkaar passen? Natuurlijk niet. Maar wel geloof ik het.
Romeinen 8
1 Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
2 Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.
4 Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
5 Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
6 Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
7 Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
8 En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.
18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.
19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.
20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;
21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.
22 Want wij weten, dat het ganse schepsel te zamen zucht, en te zamen als in barensnood is tot nu toe.
23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.
24 Want wij zijn in hope zalig geworden. De hoop nu, die gezien wordt, is geen hoop; want hetgeen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen?
25 Maar indien wij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid.
26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.