Schoolvraagje
Binnenkort heb ik een presentatie van biologie en dan word ik geacht stellingen te lanceren waarover mijn klasgenoten met elkaar gaan discussiëren. Het onderwerp van de presentatie is abortus, maar omdat mijn klas(VWO-5) behoorlijk 'refo' is en iedereen dezelfde mening over abortus heeft, zal er niet snel een discussie van de grond komen. Ik vind het superlastig om stellingen te vinden waarover de meningen in de klas wél verdeeld zijn. Aangezien ik beoordeeld word op de manier waarop ik de discussie leid, ben ik hard op zoek naar zulke stellingen(minstens vier)! Hebben jullie enig idee?
- JolandaOudshoorn
Ik herken dat probleem, discusseren over iets waar we het allemaal over eens zijn. Probeer dan zelf een heel controversiele houding aan te nemen!! (ook al ben je het niet met jezelf eens!)mentos schreef:Binnenkort heb ik een presentatie van biologie en dan word ik geacht stellingen te lanceren waarover mijn klasgenoten met elkaar gaan discussiëren. Het onderwerp van de presentatie is abortus, maar omdat mijn klas(VWO-5) behoorlijk 'refo' is en iedereen dezelfde mening over abortus heeft, zal er niet snel een discussie van de grond komen. Ik vind het superlastig om stellingen te vinden waarover de meningen in de klas wél verdeeld zijn. Aangezien ik beoordeeld word op de manier waarop ik de discussie leid, ben ik hard op zoek naar zulke stellingen(minstens vier)! Hebben jullie enig idee?
Een aantal stellingen zou kunnen zijn:
-abortus van een zwangerschap door verkrachting mag
-een vrouw moet zelf kunnen kiezen
-mannen (vaders) mogen geen beslissing nemen in het wel/niet uitvoeren van een abortus
-abortus tot 6/8/12 weken mag, want dan is het nog niet echt een kindje
-als je nog niet getrouwd bent, en je vriend maakt het uit, en je bent zwanger van hem, dan mag je wel abortus plegen
-
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hier een vraag waarop Alie C. Hoek-van Kooten geen algemeen antwoord op kan geven.
Vraag:
Hoe wordt er gedacht over het meewerken aan zwangerschapsafbrekingen bij een kind met een niet aan het leven verenigbare aandoening? Dit is voor mij met name een twijfelgeval. Bij sommige aandoeningen, bijvoorbeeld bij een kind zonder nieren, is het voor 100 procent zeker dat het kind overlijdt. Is een zwangerschapsafbreking voor het kind dan niet lijdenbesparend? Als ik hier als verpleegkundige niet aan meewerk, krijg ik veel onbegrip van collega’s en leidinggevenden. Graag zou ik dit aan mevrouw Hoek-van Kooten willen voorleggen.
Antwoord:
Ik vind dit eigenlijk zo'n bijzondere vraag die een heel zorgvuldig antwoord vereist. Ik vind het moeilijk hier in algemene zin iets over te zeggen. Dit heeft zozeer met de beroepspraktijk te maken dat je me voor deze keer persoonlijk mag mailen.
Alie Hoek-van Kooten
Naschrift van de redactie:
Emailadres opvraagbaar via info@refoweb.nl
Vraag:
Hoe wordt er gedacht over het meewerken aan zwangerschapsafbrekingen bij een kind met een niet aan het leven verenigbare aandoening? Dit is voor mij met name een twijfelgeval. Bij sommige aandoeningen, bijvoorbeeld bij een kind zonder nieren, is het voor 100 procent zeker dat het kind overlijdt. Is een zwangerschapsafbreking voor het kind dan niet lijdenbesparend? Als ik hier als verpleegkundige niet aan meewerk, krijg ik veel onbegrip van collega’s en leidinggevenden. Graag zou ik dit aan mevrouw Hoek-van Kooten willen voorleggen.
Antwoord:
Ik vind dit eigenlijk zo'n bijzondere vraag die een heel zorgvuldig antwoord vereist. Ik vind het moeilijk hier in algemene zin iets over te zeggen. Dit heeft zozeer met de beroepspraktijk te maken dat je me voor deze keer persoonlijk mag mailen.
Alie Hoek-van Kooten
foeih... geen reclame maken.memento schreef:Hier een vraag waarop Alie C. Hoek-van Kooten geen algemeen antwoord op kan geven.
Vraag:
Antwoord:
Alie Hoek-van Kooten
- JolandaOudshoorn