"Het was ongelooflijk. De spreker, een vrouw met een spitse neus, van gehaaide blauwkous, ontwierp met krakende stem een casuïstiek van de leugen die onmogelijk spitsvondiger en wereldvreemder had kunnen zijn. Een vrouw die nooit in het web van leugens van een dictatuur had hoeven leven, waar het een kwestie van leven en dood kan zijn om goed te kunnen liegen. Kan God een steen scheppen die hij niet kan optillen? Als dat niet zo is, is hij niet almachtig; is het wel zo, dan is hij ook niet almachtig, want nu is er een steen die hij niet kan optillen. Dat was het soort scholastiek dat door die vrouw de zaal in werd geslingerd, een vrouw van perkament met een kunstig gebouwd vogelnest van grijs haar op haar hoofd.
Maar dat was niet het eigenlijk ongelofelijke. Wat werkelijk onthutsend was, was de discussie na haar lezing, of wat daarvoor doorging. Gegoten en opgesloten in het grijze glas-in-lood van de Britse beleefdheidsclichés praatten de mensen volmaakt langs elkaar heen. Voortdurend beweerden ze dat ze elkaar begrepen, dat ze op elkaar reageerden. Maar dat was niet zo. Niemand die aan de discussie deelnam liet ook maar even doorschemeren dat er door de argumenten die door de anderen naar voren werden gebracht, verandering was opgetreden in zijn overtuiging. En plotseling, met een schrik die ik zelfs in mijn lichaam voelde, besefte ik: zo is het altijd. Tegen een ander iets zeggen: hoe kun je verwachten dat dat iets bewerkstelligt? De stroom van gedachten, beelden en gevoelens die voortdurend door ons heen gaat, die sterke stroom heeft zo'n geweldige kracht dat het een wonder zou zijn als hij niet alle woorden die iemand anders tegen ons spreekt met zich mee zou sleuren en aan de vergetelheid prijs zou geven als ze niet toevallig, heel toevallig, bij de eigen woorden passen. Vergaat het mij anders? dacht ik. Heb ik ooit werkelijk naar iemand anders geluisterd? Hem met zijn woorden in me opgenomen zodat mijn innerlijke stroom van richting veranderde?
'How did you like it?' vroeg de Ier toen we over Broad Street liepen. Ik zei niet alles, ik zei alleen dat ik het beangstigend had gevonden hoe iedereen eigenlijk alleen tegen zichzelf had gesproken. 'Well,' zei hij, 'well.' En na een poosje: 'It's just talking, you know; just talking. People like to talk. Basically, that's it. Talking.' 'No meeting of minds?' vroeg ik. 'What!' riep hij uit en barstte in een schor gelach uit dat een beetje op grommen leek. 'What!' En toen knalde hij de voetbal die hij de hele tijd met zich mee had gedragen op het asfalt. Ik zou graag die Ier zijn geweest, een Ier die het lef had in het All Souls College bij een lezing te verschijnen met een knalrode voetbal onder zijn arm. Wat had ik er niet voor over gehad die Ier te zijn!
Ik geloof dat ik nu weet waarom die nachtelijke stilte op deze illustere plek een slechte stilte is. De woorden, allemaal voorbestemd om vergeten te worden, zijn weggestorven. Dat zou niet erg zijn, ze sterven ook weg in de Baixa. Maar daar pretendeert niemand dat het om meer gaat dan om babbelen, de mensen babbelen en genieten van het babbelen, zoals ze er ook van genieten aan een ijsje te likken zodat de tong kan uitrusten van het gebabbel. Terwijl ze hier allemaal voortdurend doen alsof het iets anders is. Alsof het ongelooflijk belangrijk is wat ze zeggen. Maar ook zij moeten ondanks al hun belangrijkheid slapen, en dan blijft de stilte over, die naar verrotting riekt omdat er overal kadavers van de opschepperij zwijgend liggen te stinken.
Uit: Nachttrein naar Lissabon 2006
Er worden rake dingen in gezegd volgens mij. Hoe zien jullie dit stukje in verhouding tot het forum en tot (al dan niet theologische) discussies? Heeft het nog wel zin? Ben je wel eens ergens van mening over veranderd? Of pik je al bij voorbaat op wat bij je eigen mening past? Hoe zou zoiets veranderd kunnen worden?
Rotonde
- MarthaMartha
Ik vind het artikel steengoed!
In betrekking tot het forum: je kunt er ook voor kiezen om bepaalde delen van het forum links te laten liggen, omdat er discussies worden gevoerd die eindeloos zijn, om reden: zie artikel. Toch is het forum fijn, ik heb mensen leren kennen en leren waarderen! Ik ben opgescherpt in bepaalde dingen. Het lezen van andersmans stantpunten geeft bewustwording, nadenken over wat ik doe en denk, en waarom eigenlijk? Neem bijvoorbeeld het apparatengebruik op zondag..... om eerlijk te zijn vind ik het een nogal zinloze discussie, we krijgen de neuzen echt dezelfde kant niet op, en dat hoeft m.i. ook niet. Toch heb ik er ook weer eens over nagedacht wat ik wel of niet doe op zondag, en waarom eigenlijk? Dus voor mij mag het forum blijven, graag zelfs!
In betrekking tot het forum: je kunt er ook voor kiezen om bepaalde delen van het forum links te laten liggen, omdat er discussies worden gevoerd die eindeloos zijn, om reden: zie artikel. Toch is het forum fijn, ik heb mensen leren kennen en leren waarderen! Ik ben opgescherpt in bepaalde dingen. Het lezen van andersmans stantpunten geeft bewustwording, nadenken over wat ik doe en denk, en waarom eigenlijk? Neem bijvoorbeeld het apparatengebruik op zondag..... om eerlijk te zijn vind ik het een nogal zinloze discussie, we krijgen de neuzen echt dezelfde kant niet op, en dat hoeft m.i. ook niet. Toch heb ik er ook weer eens over nagedacht wat ik wel of niet doe op zondag, en waarom eigenlijk? Dus voor mij mag het forum blijven, graag zelfs!
Re: Rotonde
Dat zijn een hoop vragen in één posting. Ik denk dat de verleiding om juist die dingen op te pikken die jou welgevallig zijn, bij ieder mens aanwezig is. Desondanks kan ik me ook weer niet voorstellen dat er mensen zijn die durven beweren dat ze nog nooit ergens over van mening zijn veranderd (en dan heb ik het niet over triviale zaken).Jongere schreef:Er worden rake dingen in gezegd volgens mij. Hoe zien jullie dit stukje in verhouding tot het forum en tot (al dan niet theologische) discussies? Heeft het nog wel zin? Ben je wel eens ergens van mening over veranderd? Of pik je al bij voorbaat op wat bij je eigen mening past? Hoe zou zoiets veranderd kunnen worden?
Het belangrijkste van discussiëren vind ik dat je dat met een open houding moet doen, dus gericht op de ander. Je hoeft heus niet bij voorbaat je eigen mening op losse schroeven te stellen, maar als je niet op een bepaalde manier de bereidheid hebt om je eigen mening bij te stellen, kun je beter niet aan een discussie deelnemen.
Een discussie is daarmee eigenlijk iets anders dan het beleefd uitwisselen van meningen, zoals in het boek van Pascal Mercier.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Discusieren op een forum is vooral een manier je eigen mening te scherpen. Niet om er vanaf te komen. Meestal is het een zoektocht naar de beste argumenten die je mening onderbouwen. Wanneer het lastig is die argumenten te vinden, ga je wel twijfelen over je eigen mening, maar zul je dat niet zo snel toe willen geven. Zeker niet in een verhitte discussie die al een eind op weg is. Op de langere termijn hebben discussies volgens mij wel invloed op de meningsvorming. Alleen merk je daar tijdens een discussie zelf niet veel van.
- MarthaMartha
In het verloop van een debat kan het lijken of iedereen alleen tegen zichzelf spreekt of niet leest of hoort wat de ander zegt. Dat is natuurlijk maar schijn. Na afloop weet iedereen weer veel meer van het onderwerp. En kan zijn mening bijgesteld zijn. Maar een tegengesteld geluid behoefd niet persé geabsorbeerd te worden. Het kan de ander nog meer stijven in zijn mening. Als een goed gevoerd debat moet leiden tot één algemene mening, dan zijn de meeste zo niet alle debatten mislukt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ooit heeft jongere een topic geopend en ervoor gepleit om het forum te sluiten....Dit heeft hij nog lang moeten horen en nu doe jij daar onbewust aan mee :mrgreen:MarthaMartha schreef::shock: :shock: :shock: mis ik iets? dat had ik ook niet zo opgevat geloof ik.....Jongere schreef:Dat imago raak ik niet meer kwijt geloof ik. Dat was niet persé het doel van dit topic hoor.MarthaMartha schreef:Dus voor mij mag het forum blijven, graag zelfs!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- MarthaMartha
:shock: :shock: dat was voor mijn tijd denk ik, weet ik niks van. Maar wel interessant dat iemand eerst wil sluiten en later moderator wordt... mening bijgesteld?vlinder schreef:Ooit heeft jongere een topic geopend en ervoor gepleit om het forum te sluiten....Dit heeft hij nog lang moeten horen en nu doe jij daar onbewust aan mee :mrgreen:MarthaMartha schreef::shock: :shock: :shock: mis ik iets? dat had ik ook niet zo opgevat geloof ik.....Jongere schreef:Dat imago raak ik niet meer kwijt geloof ik. Dat was niet persé het doel van dit topic hoor.MarthaMartha schreef:Dus voor mij mag het forum blijven, graag zelfs!
Ik zou zeggen, vraag het Jongere per PB.MarthaMartha schreef::shock: :shock: dat was voor mijn tijd denk ik, weet ik niks van. Maar wel interessant dat iemand eerst wil sluiten en later moderator wordt... mening bijgesteld?vlinder schreef:Ooit heeft jongere een topic geopend en ervoor gepleit om het forum te sluiten....Dit heeft hij nog lang moeten horen en nu doe jij daar onbewust aan mee :mrgreen:MarthaMartha schreef::shock: :shock: :shock: mis ik iets? dat had ik ook niet zo opgevat geloof ik.....Jongere schreef: Dat imago raak ik niet meer kwijt geloof ik. Dat was niet persé het doel van dit topic hoor.
Misschien wil hij meer kwijt daarover dan wij vermoeden..