Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

Janneman

Bericht door Janneman »

Wilhelm schreef:
Bert Mulder schreef: Heeft iemand soms een opname van een preek van Ds. Wink.

Vooral omdat hij mijn oud-dominee is, zo ik hem heel graag nog eens willen horen.

Hier staan twee preken van Ds Wink.
Dat gebed: 't lijkt wel Gregoriaans......
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
freek

Bericht door freek »

Janneman schreef:
Wilhelm schreef:

Vooral omdat hij mijn oud-dominee is, zo ik hem heel graag nog eens willen horen.

:mrgreen: :mrgreen:

En daarna gaat hij gewoon normaal praten. Ik snap dat niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Janneman schreef:Dat gebed: 't lijkt wel Gregoriaans......
Vergeet niet dat Gregoriaans gewoon een gestructureerde vorm is van spreken op verhoogde toon. Je hoort hier dat de scheiding spreken op verhoogde toon en zingen soms nauwelijks meer waarneembaar is. Het een gaat ongemerkt in het ander over.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Anti-quoq schreef:
Ander schreef:
Oude Paden schreef: De keren dat ik hem hoorde heb ik zulke extremen niet gehoord en vond hem onbevangen, recht door zee en eerlijk.
Overigens zal ik Ds. Geuze dan maar niet aanraden er te gaan luisteren. Ds. Geuze is een zeer zachtaardig mens.
Ik was vanavond onder zijn gehoor. Ds. Geuze had er best kunnen wezen. Ik heb ds. W. vaak gehoord inmiddels, A-Q's verhalen schaar ik onder laster.

De preek van vanavond was aansprekend, indrukwekkend en eerlijk. De boodschap, heel kernachtig was, ambtsdragers vallen weg, Gods volk moet ook sterven, de Hogepriester blijft en zal bij zijn Kerk blijven. Daarom gaat het goed.
Dag Ander,

Ds Geuze is inderdaad een aansprekend, eenvoudig en evenwichtig. Ik ga geen welles-nietes-spelltje voeren over het begrip 'laster'. Ik heb met pijn in mijn hart (m.n. over al die mensen die daar wekelijks onder zitten) dit moeten schrijven. Het betreffen letterlijk citaten. Als je een samenvatting van de gehele preek wilt hebben, wil ik die geven.

Verder hoopte ik (helaas tevergeefs) dat er geen sneren zouden komen. Ik noteerde:
- Je hoorde alleen wat je wilde horen.
- Ga de volgende keer eens onbevooroordeeld luisteren.
- Remonstranten horen er altijd wat anders in.
- 90% van wat je moet horen, hoorde je niet.
- Je trapt ds. Wink op de mesthoop.

Misschien wat extra info. Ik heb alle kerken van de Gereformeerde Gezindte bezocht een aantal jaren geleden. Gewoon omdat ik vind dat ik uit eigen ervaring moest weten wat de kerken zijn.
Onbevooroordeeld ben ik in Veenendaal ter kerke gegaan bij ds. Wink en hetgeen hij zei, verbijsterde mij (als GG'er) in hoge mate. Juist omdat ik het eigenlijk niet kon en wilde geloven, ben ik ook naar een begrafenis geweest van een oud-tante. Triest.
Daarom in reactie het volgende:
- Omdat ik altijd probeer uit de meest beroerde preek nog de Bijbelse noties mee te nemen, werp ik het verwijt van selectief luisteren verre van me.
- Waarin ben ik een Remonstrant? Ja, ik hoor graag de lijn van de Dordtse Leerregels, maar dan wel helemaal!! (Bij ds. Wink hoorde ik slechts de helft)
- Ik trap niet ds. Wink op een mesthoop. Ik heb met hem te doen als persoon, maar kan op grond van Gods Woord hem moeilijk als dienaar van het Goddelijke Woord en uitdeler der menigerlei genade Gods zien.
Ik heb toch gezegd dat ik dit niet juist zei??
Moet ik nog een keer mijn excuses aanbieden? bij dezen dan.
Ik heb jarenlang fijn mogen kerken daar dus vandaar dat ik zo reageer.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
mens

Bericht door mens »

Janneman schreef:
Wilhelm schreef:

Zo te horen is dit niet door de gemeente opgenomen maar door iemand uit de banken.
Kwaliteit is niet erg best maar dat doet niets van de inhoud af.

Wat mij opvalt is dat de druk van buiten de gemeenten veel groter is dan in de gemeente(die zorg is er wel degelijk)

Er wordt aan haar leden getrokken en gezegd dat men elders moet gaan kerken.
Vind ik een beetje eng en beklemmend
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ondanks eerder aanwijzingen dit topic niet over een enkele man te vervolgen, ios dat toch gebeurd.

Vandaar een slotje.
Gesloten