Hoe leg ik bepaalde verhalen uit het OT uit aan kinderen

Plaats reactie
Lise

Bericht door Lise »

Ik zou het gewoon beknopt vertellen. Je zegt zelf al dat ze niet meer zo bleu zijn, dus ze weten het ook wel een beetje.
Net als bij het verhaal van Saul als David een stuk van zijn mantel afsnijdt. In de kinderbijbels staat dat Saul lag te slapen, dat wordt ook vaak verteld. Maar het staat niet in de Bijbel, daar staat dat Saul 'zijn voeten bedekte' en dat betekent dat hij zijn behoefte deed. Dus dat slapen is helemaal niet waar.
Ik vind dat je het beter kunt vertellen, anders krijg je van deze verhalen, maar het is wel moeilijk.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door depa
Mijn vrouw moest van de week de geschiedenis vertellen in groep 8 (voor oud gediende klas 6) van het overspel van David en Bathseba. Daar moest ze zelf en ik ook, wel is over denken hoe je dat gaat aanpakken, zonder dat er grote hilariteit ontstaan.

groep 8 kinderen zijn tegenwoordig nou ook niet meer zo bleu als 20 geleden..

hoe zou jij /u dat aanpakken?

Gewoon, zonder ook maar iets achter te houden, alles eerlijk vertellen. Ze prikken er toch dwars door heen! Verkeer niet in de veronderstelling dat je kinderen van groep 8 nog moet vertellen wat sex is en waar baby's vandaan komen. :$ Op tv zien en horen ze genoeg wat dat betreft. Houdt ze echter voor dat zelfs een kind van God nog steeds in de fout kan blijven gaan en dat sex iets is voor binnen de grenzen van het huwelijk. Ze zullen echt geen rode oortjes krijgen.

The Critical Brother (niet van recht door zee hoor!)
anne

Bericht door anne »

Het verhaal vertellen zoals het in de Bijbel staat. Verzin er niets bij. Zoals je zei, zijn kinderen niet meer zo bleu. Maar toch krijgen sommige kinderen lachneigingen. De Criticalbroeder zegt dat kinderen alles zien op TV, dit is onzin, want kinderen op een reformatorische school kijken geen TV en zijn hier absoluut niet aan gewend. Je kunt trouwens bij dit verhaal met groep 8 goed Psalm 51 lezen. En daarna zingen. Het gaat niet om wat voor zonde ze deden, maar dat ook Gods volk nog in zonden konden vallen...

Als ze gaan lachen kun je hier op ingaan, waarom lach je? Ook dat is uiteindelijk zonde. God heeft dat niet in de Bijbel laten opnemen, zodat er om gelachen kan worden. Je snapt het...

Zo kan ik er nog meer tips en voorbeelden bijgeven, en dat uit ervaring. Ik heb het namelijk zelf ook voor groep 8 moeten vertellen.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

kan je gewoon ""simpel"" zeggen dat David bij een andere vrouw ging liggen en dat dat zonde was omdat hij zelf een vrouw had en bathseba een eigen man.

het hele sex-aspect kan toch best achterwege gelaten worden. Zeker zijn ze niet meer zo bleu als 20 jaar geleden, maar sommige ouders zijn er niet echt vlot mee om ""het "" te vertellen en dan kan je als onderwijzer wel 's voor verrassingen komen te staan. ( misschien wel 's een leuke discussie)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
anne

Bericht door anne »

Ik zei dat je het moet vertellen zoals het in de Bijbel staat, ik weet niet of er in jouw Bijbel een uitgebreid sex-aspect is beschreven, in die van mij niet namelijk. Blijf wel eerlijk als kinderen naar aanleiding van dit verhaal iets vragen.
Ze zijn geen kleuters meer.
Maar een onderwijzer voor eigen klas voelt haarscherp aan hoe hij/zij dit moet vertellen. Zo ervaar ik het wel.
Plaats reactie